Nízký pas, piercing v pupíku, crop-topy a k tomu virální Ozempic. Módní trendy z přelomu tisíciletí se vrací – a spolu s nimi i tlak na extrémní hubenost. Spolupráce módních značek s kulturou hubnutí vyvolává debatu o tom, co se stalo s tělem, které mělo být „body positive“.
Na sociálních sítích má hashtag #ozempic miliony zhlédnutí. Lék původně určený pro diabetiky se stal hitem mezi celebritami i běžnými lidmi.
Ozempic jako módní statement
Během berlínského fashion weeku vyšla modelka na přehlídce značky Namilia v tričku s nápisem „I love Ozempic“. Vyvolala tím ostrou kritiku i právní reakci od výrobce léku, firmy Novo Nordisk. Namilia později uvedla, že šlo o ironii, ne reklamu.
Modelka Khan, která šla stejnou přehlídku, ale jiný outfit, vzkázala: „Lidé to nepochopili. Nešlo o oslavu léku, ale o kritiku návratu k heroin chic.“ Sama vnímá, že módní domy opět volí jen velmi štíhlé modelky a ruší zakázky kvůli její velikosti.
Heroin chic je zpět. Ale komu to pomáhá?
Termín heroin chic vznikl v devadesátkách. Označuje vzhled velmi štíhlých modelek s bledou pletí a kruhy pod očima. Dnes se vrací – spolu s novou generací „zázračných“ hubnoucích metod. Módní přehlídky opět obsazují hlavně bílé, vysoké a velmi hubené ženy.
Socioložka Paula Villa Braslavsky připomíná, že společnost se na váhu vždy dívala skrze morální optiku. „Příliš hubená, příliš tlustá – ženy jsou souzené neustále,“ říká. Nové léky mohou tlak na vzhled ještě zhoršit.
Ozempic není konec body positivity, tvrdí Khan
Navzdory trendům se Khan nevzdává. Nadále nosí Y2K módu a spolupracuje se značkami, které staví na rozmanitosti. „Pokud by Namilia slavila Ozempic, neposlala by na přehlídku plnoštíhlé modelky,“ říká.
Herečka Jameela Jamil ve svém postu na Instagramu odmítla „Ozempic heroin chic“. Připomněla svůj boj s anorexií a vyzvala ženy, aby se nenechaly zlákat trendem, který ničí zdraví. „Nechci si hrát se svým mozkem ani kostmi kvůli trendu,“ napsala.