ZdravíOvoce, zelenina a cvičení vás může učinit šťastnější

Ovoce, zelenina a cvičení vás může učinit šťastnější

Každý ví, že zelenina, ovoce a pravidelné cvičení je zdravé pro naše tělo. Věděli jste však, že díky tomu můžete být šťastnější?

Strava bohatá na ovoce a zeleninu pomáhá zmírnit záněty a příznaky deprese. Cvičení může zvýšit uvolňování hormonů dobré nálady, jako je serotonin. Ale podle nedávné studie v Journal of Happiness Studies to nejsou jediné mechanismy, které hrají roli, pokud jde o zlepšení vaší nálady.

Vědci zjistili, že konzumace zdravých potravin spolu s pravidelným cvičením dává lidem impuls ke štěstí a životní spokojenosti. Část tohoto zvýšení nálady může přímo souviset s opožděným uspokojením.

„Vidíme, že příčinná souvislost jde opačným směrem, od životního stylu ke štěstí,“ říká vedoucí výzkumnice Adelina Gschwandtner, PhD, docentka na University of Kent. „Proto je to opravdu ovoce, zelenina a cvičení, které vás dělají šťastnějšími. Takže se vyplatí vynaložit úsilí na zdravý životní styl, protože ve výsledku budete šťastnější.“

O studii

Výzkumníci se podívali na data z asi 40 000 domácností ve Spojeném království, které byly součástí rozsáhlé dlouhodobé studie nazvané Understanding Society: The UK Household Longitudinal Study. Tato studie shromažďuje informace o sociálních a ekonomických poměrech lidí, jejich postojích, životních návycích, zdravotních změnách, rodinných vztazích a zaměstnání.

Vědci se zaměřili na stravu a aktivitu a zjistili silnou souvislost mezi těmito faktory životního stylu a lepší náladou. Ačkoli jednou z možností může být, že šťastní lidé mají tendenci se o sebe lépe starat, údaje naznačují, že je tomu naopak, říká vedoucí výzkumnice Adelina Gschwandtner.

Dlouhodobý pohled

Ačkoli zdravé dietní volby a důsledné cvičení poskytují dostatek výhod, pokud jde o fyzické funkce, navrhovaný mechanismus v nedávné studii je ve skutečnosti psychologický, říká Gschwandtner. Je to všechno o odloženém uspokojení.

„Být schopen oddálit uspokojení vám pomůže k lepšímu životnímu stylu a tento lepší životní styl vás činí šťastnějšími.“ – Adelina Gschwandtner, Phd

Úspěšní v udržování zdravých návyků jsou spíše ti, kdo mají dlouhodobou perspektivu. Zdá se, že tento druh emocionální investice se z dlouhodobého hlediska vyplatí.

Gschwandtner dodává, že mezi muži a ženami existovaly určité rozdíly ve výsledcích. Ti druzí měli tendenci jíst více ovoce a zeleniny, zatímco ti první měli více pohybu. Ale tyto rozdíly nestačily k tomu, aby zkreslily úrovně štěstí směrem k jednomu pohlaví oproti druhému.

Strategie prevence

Nedávná studie dodává dostatek důkazů o tom, že zdravé stravování a fyzická aktivita mohou nejen pomoci zmírnit příznaky deprese a úzkosti, ale mohou jim také předcházet.

„Pohled na činnost jako na zdroj radosti může mnoha lidem pomoci učinit kroky k jejímu zařazení do svého života.“ – Barreto Schuch, Phd

Například přehled výzkumu v Current Sports Medicine Reports se zabýval 49 studiemi zahrnujícími téměř 267 000 účastníků. Zjistil, že lidé, kteří udržovali cvičební rutinu, vykazovali snížený nástup deprese. Tyto výsledky byly konzistentní v mnoha zemích, stejně jako u lidí všech věkových kategorií, od dětí po seniory.

Doporučujeme

Po ruském útoku v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé

Po ruském útoku na město Čuhujiv v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé. Dnes o tom s odvoláním na místní zdroje informovaly agentury Reuters a AFP. V Charkově utrpělo zranění dalších nejméně 15 lidí včetně dětí.

Investoři hledají další velkou příležitost ve stablecoinech

Stablecoiny se v posledních letech dostaly z okraje kryptoměnového trhu blíž k tradičním financím. Jejich největší byznysový potenciál ale nemusí ležet v samotných digitálních měnách navázaných na dolar nebo jiné rezervní aktivum. Stále víc pozornosti míří k infrastruktuře, která má umožnit jejich běžné používání v platbách, správě firemních peněz i vypořádání obchodů.

Rusko zaútočilo na zastávku v Oděse, na Krymu nejezdí některé vlaky

Cílem ruského útoku v jihoukrajinské Oděse se dnes ráno stala autobusová zastávka, na které čekali lidé. Informoval o tom šéf městské vojenské správy Serhij Lysak. Zranění utrpěli tři lidé. Na Rusy okupovaném Krymu nejezdí některé vlaky poté, co v noci na dnešek drony zaútočily na expres Moskva-Simferopol.

Lavazza chce v USA posílit díky novým kávovým tabletám

Italská Lavazza posílá na americký trh nový systém pro přípravu espressa. Místo klasických kapslí sází na tablety vyrobené výhradně z kávy, které neobsahují plast, hliník ani pojiva. Firma tím chce oslovit zákazníky, kteří řeší nejen chuť, ale i odpad po každém šálku.

Čínský prezident Si Ťin-pching přijel do KLDR, chce posílit vztahy obou zemí

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes zahájil dvoudenní návštěvu Severní Koreje, která je první od roku 2019. V Pchjongjangu čínský prezident jednal se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, kterého ujistil, že Peking neupustí od svého závazku chránit společné zájmy s KLDR ani nezaváhá ve své podpoře Kim Čong-una. Informovala o tom agentura Reuters.

Írán oznámil zastavení útoků proti Izraeli

Velitelství íránských ozbrojených sil dnes oznámilo ukončení vojenských operací proti Izraeli. Zároveň ale varovalo, že v případě dalších izraelských útoků na Libanon je obnoví, přičemž nové údery budou drtivější než ty nedávné. Prohlášení velitelství zveřejnila íránská agentura Fars, píše agentura Reuters.

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, tvrdí Trump

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, uvedl dnes americký prezident Donald Trump poté, co obě země v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích. Závěrečná jednání o mírové dohodě pokračují, ale mohou být zmařena neznalostí nebo hloupostí, napsal šéf Bílého domu na sociální síti Truth Social. V předchozím příspěvku vyzval Izrael a Írán, aby na sebe přestaly útočit.

Akciové indexy v Koreji a Japonsku prudce klesly, v Soulu o více než osm procent

Akcie na burzách v Soulu a v Tokiu dnes prudce oslabily, v Soulu hlavní akciový index odepsal přes osm procent. Investoři se zbavují akcií technologických firem, k jejichž růstu v poslední době přispíval i zájem o umělou inteligenci (AI). Rozsáhlý výprodej vyvolaly obavy ze zvyšování úrokových sazeb ve Spojených státech a také další eskalace konfliktu na Blízkém východě.

KOMENTÁŘ: Svede to na nucenou práci. Trump našel nový způsob, jak zavádět cla

V hluku války na Blízkém východě se může zdát, že Donald Trump dal svou celní politiku k ledu. Že přijal únorové rozhodnutí Nejvyššího soudu. Jenže ve skutečnosti Trumpův úřad pilně pracuje na tom, aby se mohla nová cla začít už brzy aplikovat. Jak je to možné?

Shakira vystoupí na fotbalovém šampionátu a zavzpomíná na své děti

Zpěvačka Shakira se vrací na mistrovství světa ve fotbale. V červenci se představí v historicky první poločasové show finálového zápasu, kde s ní na pódiu vystoupí Madonna a korejská skupina BTS. Pro latinskoamerickou ikonu má tento turnaj osobní význam, protože právě díky fotbalové hymně z roku 2010 potkala svého bývalého partnera, se kterým má dva syny.

Arménský premiér Pašinjan vyhrál parlamentní volby, uvedla volební komise

Strana Občanská smlouva arménského premiéra Nikoly Pašinjana vyhrála nedělní parlamentní volby se ziskem 49,8 procenta hlasů. Dnes o tom podle agentur informovala arménská volební komise po sečtení hlasů ze všech volebních místností. Druhá skončila Silná Arménie, kterou vede rusko-arménský miliardář Samvel Karapetjan. Získala 23,3 procenta hlasů.

Izrael zasáhl v Íránu petrochemický komplex, Teherán vyslal rakety na Izrael

Izrael a Írán v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích, což je největší vyhrocení konfliktu od uzavření příměří 8. dubna, napsala agentura AP. Izraelská armáda zasáhla mimo jiné petrochemický komplex na jihozápadě Íránu a část poškodila, uvedla AFP. Íránská média informovala o explozích v několika městech včetně Teheránu a íránské revoluční gardy uvedly, že útočily na letecké základny v Izraeli v reakci na izraelské údery na radarové stanice v Íránu. Gardy též oznámily, že jsou připraveny na rozsáhlé operace na všech frontách. Izrael informoval o raketách vypálených směrem na izraelské území též z Jemenu.

Útok nožem na Penn Station, šest lidí zraněno. New York zpřísňuje opatření

Šest lidí bylo v neděli zraněno při útoku nožem na newyorské Penn Station, jednom z nejrušnějších dopravních uzlů ve Spojených státech. Incident se stal v době, kdy se město připravuje na dvě mimořádně sledované sportovní události – finále NBA a blížící se mistrovství světa ve fotbale.

Zemětřesení na Filipínách si vyžádalo nejméně 16 mrtvých, Malajsie nabídla pomoc

Nejméně 16 mrtvých a více než 200 zraněných si vyžádalo zemětřesení o síle 7,8 stupně, které v noci na dnešek SELČ zasáhlo filipínský ostrov Mindanao. Otřesy poškodily řadu budov a klíčový most ve městě General Santos. Zemětřesení vyvolalo metr vysokou vlnu cunami, která zasáhla okolní pobřeží, informovala agentura AP s odvoláním na filipínské úřady. Malajsie už zasažené zemi nabídla pomoc.

Příměří v ohrožení: Útoky mezi Izraelem a Íránem ženou ceny ropy vzhůru

Ceny ropy v pondělí vzrostly po vzájemných útocích mezi Izraelem a Íránem. Vyvolává to obavy ze zhroucení stále trvajícího křehkého příměří mezi islámskou republikou a USA. Snahy o ukončení konfliktu komplikuje i situace v Libanonu, přesto se zatím ceny ropy drží pod 100 dolary za barel.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama