4.1 C
Czech
Neděle 14. prosince 2025
Protext ČTKOn-line mění chování zákazníků i v kamenných obchodech. 65 % lidí hned...

On-line mění chování zákazníků i v kamenných obchodech. 65 % lidí hned na místě přes mobil hledá lepší cenu

Opravdu dnes převládá on-line nakupování před nákupy v kamenných prodejnách? Nevyhrávají dnes spíš takoví obchodníci, kteří mají vedle e-shopu ještě i kamennou prodejnu? Kolik lidí u nich reálně v kamenné prodejně nakoupí? Na tyto a další otázky odpověděl rozsáhlý Spotřebitelský průzkum společností Acomware a Zásilkovny. Až 65 % lidí si během prohlížení zboží v kamenné prodejně přes mobil hned „na místě“ srovnává ceny na vašem e-shopu či u konkurence. A 37 % lidí přiznalo, že se přijde podívat na prodejnu, ale nákup dokončí u jiného obchodníka.

Více než 33 % respondentů uvedlo, že si už nepotřebuje zboží před nákupem na internetu fyzicky osahat v kamenné prodejně a kupují ho hned on-line. Samozřejmě to však závisí na daném sortimentu. V segmentu velkých spotřebičů, nábytku, šperků a hodinek zůstávají lidé věrnější kamenným prodejnám.

Více než 53 % zákazníků uvedlo, že návštěva kamenné prodejny a možnost zboží si osahat jim pomohla k rozhodnutí i finálnímu nákupu, 10 % lidí si dokonce na doporučení prodavače později zakoupilo produkty, o kterých původně vůbec nepřemýšlelo. Ale pozor, to, že přijdou potenciální zákazníci do prodejny, neznamená, že tam nebo na e-shopu své peníze automaticky nechají.

Podívám se u vás, koupím jinde. Co s tím?

„Až 37 % t lidí přiznalo, že i když se přijde podívat na zboží do kamenné prodejny jednoho prodejce, nákup dokončí u jiného obchodníka. Nejčastěji se to děje v segmentu chovatelských potřeb, spotřební elektroniky, malých spotřebičů a domácích potřeb. Sedmnáct procent respondentů poté přiznalo, že návštěva kamenné prodejny jim pomohla alespoň zúžit výběr,“ uvádí CEO marketingové agentury Acomware David Vurma.

Každý rok navíc výrazně přibývá lidí, kteří při nákupu zboží v kamenném obchodě už na místě přes mobil porovnávají ceny s e-shopem daného obchodníka nebo s konkurencí. Z místa prodeje porovnává už téměř 65 % respondentů.

„Mnohé firmy tohoto mohou efektivněji využít v marketingu, například chytrým zapojením SMS marketingu nebo geolokací lze efektivněji motivovat k nákupu nějakou zajímavou nabídkou doplněnou třeba o slevu či další věrnostní výhody,“ uvádí David Vurma.

Celých 73 % zákazníků negativní hodnotí, když kamenná prodejna nemá svůj internetový obchod. „To je opravdu vysoké číslo. Rozšíření kamenné prodejny o možnost on-line nákupu představuje pro mnohé firmy nejen nárůst tržeb, ale hlavně cestu k dlouhodobé péči o zákaznickou spokojenost a budování pozitivního vztahu s ním,“ dodává Vurma.

Péče o zákazníka? To je, oč tu běží a poběží v následujících letech

Není žádné tajemství, že kvůli vysoké míře inflace a ekonomické situaci dnes lidé nakupují s rozmyslem a oceňují různé zajímavé slevové nabídky. A také od firem očekávají větší odměny za zákaznickou věrnost. Podle průzkumu až 81 % respondentů vadí, když se ceny na e-shopu a v kamenné prodejně liší. Dokonce 83 % nebylo spokojeno s tím, že v internetovém obchodě nelze uplatnit věrnostní kartu jako na kamenné pobočce. Ještě více lidí, konkrétně 95 %, není spokojeno, když zboží zakoupené v internetovém obchodě nemůže vrátit nebo reklamovat v kamenné pobočce daného prodejce.

„Tato čísla nabízejí firmám zajímavé informace o přáních a potřebách spotřebitelů. Pro firmy mohou být velmi dobrou inspirací, jak vylepšit jejich zákaznickou retenci. Opět se ukazuje, že péče o zákazníka bude v následujících letech hrát hlavní roli, a to jak v on-line, tak i off-line světě. Samotné firmy na to musejí reagovat co nejdříve. Pokud to neudělají, velice snadno jejich zákazníci zamíří ke konkurenci. Firmy stále významně podceňují komunikaci svých konkurenčních výhod v rámci budování vztahu se zákazníkem a často dávají přednost čistě výkonnostnímu pojetí marketingu, který však vytváří minimální vztah ke značce,“ dodává David Vurma.

Stále více zákazníci žádají i větší pohodlí v rámci doručení zboží. „Až 70 % respondentů vadilo, když jim chyběla pobočka nebo výdejní místo v blízkosti jejich zaměstnání. Proto je důležité neustále rozšiřovat a optimalizovat síť výdejních míst a být zákazníkovi co nejblíže. Velkou popularitu si v poslední době získávají automatické výdejní boxy, u kterých nejsou lidé omezení otevírací dobou. V současné době jich v Česku máme téměř 3700. Velkou roli hraje rychlost doručení zboží, která je stěžejní pro 89 % respondentů, cena za dopravu zboží je zase klíčová pro 96 % respondentů,“ uvádí Milan Šmíd, Marketing Director ze společnosti Zásilkovna.

Spotřebitelský průzkum probíhá pravidelně již několik let od roku 2014, tentokrát byl realizován mezi více než 1000 respondenty ve věkové kategorii 15+ let napříč celou ČR. Zjišťoval především postoje k nakupování na internetu a v kamenných prodejnách, hlavní motivace a bariéry při nákupech, požadavky na komunikaci s e-shopy i dopravci či zájem o technologické novinky při nakupování on-line. Na metodice výzkumu se podílela podnikohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické.

O společnosti Acomware

Acomware je marketingová agentura pro oblast e-commerce a digitální marketing. Na trhu působí 20 let a pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Připravuje personalizované kampaně zákazníkům přímo na míru, vytváří obsah, který zaujme, natáčí videospoty, stará se klientům o sociální sítě a zajišťuje nákup mediálního prostoru. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy. Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Je pořadatelem cyklu networkingových akcí Eshopista. Více na acomware.cz.

O společnosti Zásilkovna

Zásilkovna je ryze český franšízový logisticko-technologický projekt zakladatelky Simony Kijonkové, který vznikl v roce 2010. Od té doby se vypracoval mezi nejúspěšnější společnosti v Česku, které poskytují komplexní logisticko-technologické služby pro internetové obchody. Zásilkovna je dnes součástí 14 společností holdingu Packeta, který působí v 8 zemích, do 34 zemí doručuje. Holding Packeta řídí Simona Kijonková. Zásilkovna provozuje také úspěšnou službu Mezi námi pro doručování zásilek mezi fyzickými osobami. V roce 2020 spustila Packeta Z-BOXy, ekologické automatické výdejní boxy. Jejich počet překonal hranici 6000 instalací, kromě České republiky fungují také na Slovensku a v Maďarsku. Packeta má aktuálně více než 15.000 vlastních výdejních míst (v ČR je to více než 9000 VM), více než 140.000 partnerských výdejních míst a spolupracuje s více než 46.000 e-shopy. Obrat skupiny v roce 2021 byl 4,9 miliardy korun, počet přepravených zásilek 73,2 milionu kusů. Více na www.zasilkovna.cz / www.packeta.com.

Reklama

Doporučujeme

Zelenskyj přistál v Berlíně, čeká ho jednání s Witkoffem a Kushnerem

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj přistál v Berlíně, informovala podle agentury Reuters jeho kancelář. Ukrajinskou hlavu státu dnes čeká jednání se zmocněncem amerického prezidenta Donalda Trumpa Stevem Witkoffem a Trumpovým zetěm Jaredem Kushnerem. Diskutovat podle agentur zřejmě budou o americkém návrhu na ukončení války na Ukrajině, k jehož původní podobě měl Kyjev a jeho evropští spojenci výhrady. Na programu má Zelenskyj podle svých slov také setkání s německým kancléřem Friedrichem Merzem a evropskými partnery.

Let United Airlines se po ztrátě výkonu motoru vrátil na letiště u Washingtonu

Let United Airlines mířící do Tokia se krátce po startu otočil a vrátil se na letiště Dulles u Washingtonu. Posádka řešila ztrátu výkonu motoru a letadlo bezpečně přistálo. Na palubě bylo 275 cestujících a 15 členů posádky, nikdo nebyl zraněn.

Střelba na pláži v Sydney má podle policie nejméně devět obětí, zemřel i útočník

Při dnešní střelbě na pláži Bondi Beach v Sydney zahynulo devět lidí a policisté zastřelili jednoho ze dvou útočníků, uvedla policie podle stanice ABC. Druhý z útočníků je podle policie zraněn a v kritickém stavu.

Německá policie zadržela pět mužů podezřelých z plánování útoku na vánoční trhy

Německé bezpečnostní složky zadržely pět mužů, kteří podle vyšetřovatelů plánovali útok na vánoční trh v Bavorsku. Německo před svátky dbá zvýšené ostražitosti, neboť podobná místa jsou nejen symbolem adventu, ale i citlivým bezpečnostním cílem.

Venezuelský režim zadržel šéfa nezávislého zpravodajského webu

Venezuelské úřady v sobotu zadržely šéfa nezávislého zpravodajského webu Punto de Corte, politologa Nicmera Evanse. Informovaly o tom jeho blízcí a venezuelské nevládní organizace. Podle údaje organizace Foro Penal režim autoritářského prezidenta Nicoláse Madura v současnosti zadržuje nejméně 889 politických vězňů, napsala dnes agentura AFP.

Bledá se po dvou letech vrátila do UFC. Prohrála po 125 sekundách

Tereza Bledá se po více než dvou letech vrátila do klece UFC, jenže comeback skončil rychle. V Las Vegas prohrála s Kanaďankou Jamey Lyn Horth v prvním kole a rozhodčí zápas ukončil po 125 sekundách.

Nejméně dva mrtví po střelbě na americké univerzitě, střelec je stále na útěku

Nejméně dva studenti zemřeli po sobotní střelbě na Brownově univerzitě ve státě Rhode Island na severovýchodě Spojených států. Dalších devět lidí utrpělo zranění, většina je ve stabilizovaném stavu, informovaly pode médií úřady. Po střelci, který je stále na útěku, pátrají na čtyři stovky policistů. Zároveň policie zveřejnila video, na němž podle ní podezřelý odchází z místa činu, a požádala veřejnost o pomoc s jeho identifikací. Policisté doplnili, že střelec mohl být podle svědků maskovaný. Někteří studenti médiím popsali, jak se v budově školy skrývali i několik hodin.

Čína si připomněla masakr v Nankingu

V sobotu si Čína připomněla výročí masakru v Nankingu z roku 1937. Prezident Si Ťin-pching se pamětní ceremonie nezúčastnil, a to i přesto, že vztahy s Japonskem jsou opět napjaté kvůli sporu o Tchaj-wan.

Strategy zůstává v Nasdaq 100 i přes otázky kolem bitcoinového modelu

Společnost Strategy, dříve známá jako MicroStrategy, zůstává i po letošní revizi v indexu Nasdaq 100. Na trhu to znovu otevírá debatu, jestli její podnikání ještě připomíná klasickou firmu, nebo spíš investiční fond postavený na bitcoinu.

FDA zvažuje umístit na covidové vakcíny varování, že po očkování můžete zemřít

Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) podle dvou zdrojů zvažuje, že na vakcíny proti covivu umístí „černý rámeček“ – nejzávažnější typ varování, který se běžně používá u léčiv s rizikem smrti či vážných reakcí.

Medvěd v Japonsku zabil turistu, GPS hodinky zachytily poslední pohyb

GPS hodinky turisty, který zemřel po útoku hnědého medvěda v Japonsku, zachytily jeho poslední pohyb. Záznam ukazuje, že prudce odbočil ze stezky a skončil v hustém porostu. Data naznačují i to, že se zvíře k tělu vrátilo další den.

Německo si předvolalo ruského velvyslance, důvodem jsou ruské hybridní útoky

Německo zaznamenalo prudký nárůst počtu ruských hybridních útoků, které se snaží destabilizovat zemi. Dnes to podle agentury Reuters oznámil mluvčí německé diplomacie Martin Giese a dodal, že Berlín si kvůli tomu předvolal ruského velvyslance Sergeje Nečajeva. Mluvčí poznamenal, že ruské aktivity zahrnují dezinformace, špionáž, kybernetické útoky i pokusy o sabotáže. Ruské velvyslanectví v Berlíně dnes podle agentury AFP německá obvinění označilo za nepodložená a absurdní.

U Oděsy hoří turecká loď, Ankara volá po zastavení bojů mezi Ruskem a Ukrajinou

Při útoku na ukrajinský přístav Čornomorsk byla zasažena turecká loď, uvedlo dnes turecké rejdařství. Přístav je vzdálen asi 20 kilometrů od Oděsy, která se i s přilehlou oblastí stala podle ukrajinských úřadů terčem ruských raket a dronů. Ankara následně vyzvala k okamžitému zastavení bojů mezi Ruskem a Ukrajinou, incident podle ní ohrožuje bezpečnost lodní dopravy v Černém moři. O ruském útoku na Oděskou oblast a zasažení civilního plavidla v Čornomorsku se zmínil také ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama