Dříve byla pomyslnou branou do Evropy především Libye. Násilí vůči migrantům a únosy zločineckými gangy uprchlíky však nutí volit jako výchozí bod Tunisko. Odtud míří do Itálie. Online deník BBC News mluví o „nejsmrtelnější migrační trase“.
Podle Economist.com se mezi lednem a dubnem letošního roku z tuniského pobřeží do Itálie dostalo na provizorních člunech asi 24 000 lidí. Právě Itálie se nyní stala největším střediskem migrantů, kteří putují do Evropy.
Why are migrants to Europe fleeing from and through Tunisia? – The Economist https://t.co/1YiK8V1E31
— Tunisia Watch 🇹🇳®™ (@Tunisia_Watch) May 3, 2023
Migranti v rybářských sítích
BBC News přineslo výpověď rybáře, který je svědkem vysoké úmrtnosti uprchlíků právě na této trase. Na to, že se mu do sítí chytají utonulí migranti, kteří se na pofidérních lodích neúspěšně snažili překonat Středozemní moře, si prý už zvykl. Z vody vytáhl i utopené dítě.
„Místo toho, abych lovil ryby, občas lovím mrtvá těla. Nejdřív mě to děsilo, ale pak jsem si na to postupně zvykal. Vlastně si řeknete, že tahat mrtvé tělo ze sítě je stejné jako tahat rybu,“ říká na serveru třicetiletý Oussama Dabbebi, oblečený v tmavé mikině s kapucí a v šortkách. Nedávno prý našel ve svých sítích během tří dnů těla 15 migrantů. Co se ho však stále citově dotýká, jsou zemřelé děti.
„Jednou jsem našel tělíčko dítěte. Jak k tomu přijde to nevinné dítě? Plakal jsem. U dospělých je to jiné, protože už mají něco odžito. Ale víte, dítě ještě nic nevidělo.“ Už proto dbá na to, aby k těmto tragédiím ničím nepřispíval. „Mnohokrát mi pašeráci nabízeli neuvěřitelné částky za prodej mé lodi. Vždy jsem odmítl, protože kdyby použili mou loď a někdo se utopil, nikdy bych si to neodpustil,“ svěřil se rybář, který ve vodách poblíž druhého největšího tuniského města Sfax loví od svých deseti let. Podle jeho slov většina rybářů prodala své lodě za obrovské sumy právě pašerákům lidí.
Opuštěná rezavějící a hnijící plavidla, napůl ponořená ve vodě, se tak hromadí kolem přístavu Port de Sfax. Nebo jsou naskládaná na obrovských hromadách na břehu. „Jsou to mrazivé připomínky nebezpečí nejsmrtelnější migrační trasy na světě,“ píše list BBC. Další takovou drsnou připomínkou je hřbitov na okraji města. Řady čerstvě vykopaných prázdných hrobů v rozšířené části hřbitova čekají na oběti dalších námořních tragédií.
Během 14 dnů stovky mrtvých
Ani ty ale prý nebudou stačit. Nyní se má dle BBC plánovat nový hřbitov určený přímo pro migranty. Za pouhé dva týdny na začátku tohoto roku zde byla z moře vyzvednuta těla více než 200 migrantů. Od roku 2014 podle IOM zemřelo při pokusu o překonání Středozemního moře více než 29 000 lidí. Tato gradující krize pro město Sfax znamená velké potíže. Ředitel krajského zdravotnického úřadu, Dr. Hatem Cherif, v BBC News říká, že „jednoduše nejsou zařízení, která by se vypořádala s tolika úmrtími“.
Ani libyjské břehy však nezůstávají zcela bez migrantů a jejich pašeráků. Loď, která se podle zpráv BBC minulý týden potopila u řeckého pobřeží, což si vyžádalo nejméně 78 mrtvých a odhadem 500 nezvěstných, vyplula právě z Libye. I ta však podle vyjádření kapitána v agentuře AP měla původně pokračovat do Itálie. Italský zpravodaj Vita uvádí, že letos do země dorazilo nejvíce lidí z Pobřeží slonoviny, Egypta, Guineje, Pákistánu a Bangladéše. V prvních čtyřech měsících roku 2023 se přitom měl jejich počet ztrojnásobit, čímž se přístav Port de Sfax proměnil v hlavní migrační uzel ve Středozemním moři.