Ministr dopravy Martin Kupka zásadně snížil počet plánovaných úsekových měření na nové dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem. Místo původních osmi měřených úseků by měla být instalována pouze dvě měření, a to po jednom v každém směru. Projekt dálnice, která se vymyká v mnoha ohledech, však stále vzbuzuje kontroverze.
Podle serveru iDNES.cz původně plánovaný systém osmi úsekových měření vyvolal negativní reakce veřejnosti i místních úředníků. Kupka rozhodnutí zdůvodnil slovy: „Osm úseků je nesmysl, musíme to výrazně zredukovat. Cílem není řidiče pronásledovat.“ Snížení počtu kamer by mělo zmírnit obavy z přílišného sledování na nové čtyřproudé dálnici dlouhé 32 kilometrů.
„Takhle jsme to nechystali,“ Kupka odmítá, aby na nové D4 bylo osm měřených úseků#d4 #dalnice #radary #kupka https://t.co/4Frgc2Z4YS
— Echo24.cz (@echo24cz) November 29, 2024
Nově otevřená D4 obsahuje 195 kamer určených k monitorování provozu, nikoli primárně k měření rychlosti. Deník ČT24 uvedl, že systém úsekových měření zatím není nutnou podmínkou pro kolaudaci dálnice. Daniela Pedret, mluvčí konsorcia Via Salis, které dálnici staví, sdělila, že využití této technologie stále zůstává předmětem diskuzí mezi všemi zúčastněnými stranami.
Přestože měření rychlosti bude omezeno, vysokorychlostní váhy pro kontrolu přetížených kamionů na D4 zůstanou. Tyto váhy mají chránit infrastrukturu před poškozením. Místostarosta Písku Josef Soumar však upozornil na nejistotu ohledně ekonomické návratnosti plánovaného systému pokut. „Nakoupili jsme software za dva miliony a stále čekáme, až stát řekne, jaké úseky měření zprovozní,“ uvedl pro iDNES.cz.
Podpora ekologie
Ekologický přístup při stavbě nové dálnice byl výrazným prvkem projektu. Recyklace asfaltu a výstavba svahů z místní zeminy doplnily využití lučních semen místo tradiční trávy. Podle ČT24 navíc na zelených ostrůvcích vzniklo deset úlů pro podporu opylování včelami.
Dálnice D4, jejíž provoz má být zahájen v polovině prosince, je součástí rekordu letošní dálniční výstavby. Během jednoho týdne se otevře 80 kilometrů nových silnic včetně úseků D3, D48 a D55. Jak zdůraznil šéf ŘSD Radek Mátl, „tolik se v ČR prakticky nikdy v historii najednou za celý rok nezprovoznilo“.