Silniční úřad Prahy 1 se rozhodl obnovit zákaz vjezdu do centra města mezi 22:00 a 06:00, který byl na konci listopadu zrušen magistrátním odborem pozemních komunikací a drah. Zákaz se týkal oblasti mezi Dvořákovým nábřežím, Pařížskou, Staroměstským náměstím a Revoluční ulicí. Cílem opatření bylo omezit hluk z aut, který v noci ruší místní obyvatele.
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) však uvedl, že městská část o kroku Prahy 1 nevěděla. Následně byly značky zakazující vjezd zneplatněny a magistrátní odbor zahájil přezkum, který skončil zrušením zákazu. V usnesení, které v úterý přijali radní, se uvádí, že stanovení místní úpravy provozu je v kompetenci silničního správního úřadu Prahy 1, a doporučuje se jeho realizace.
Praha 1 trvá na nočním zákazu vjezdu aut. Poprvé jsme chybovali, přiznali zastupitelé https://t.co/lJYajWVfmq
— iDNES.cz (@iDNEScz) December 13, 2023
Zároveň na návrh radního Richarda Bureše (ODS) obsahuje konstatování, že veřejnost, orgány Prahy 1 a hlavního města nebyly při přípravě původního opatření dostatečně informovány nad rámec běžného úředního postupu. Usnesení pak uložilo radě městské části usilovat o snížení hlukové zátěže a zajištění nočního klidu v Praze 1 všemi dostupnými prostředky.
Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) již dříve uvedl, že úřad opatření znovu připraví s doplněním podkladů, které v něm podle magistrátního odboru chyběly. Zastupitel Filip Lachmann (Praha 1 Sobě), který materiál na úterní jednání zastupitelů předložil, to s ohledem na dlouhou historii mediálně zdokumentovaných pokusů situaci v místě zlepšit označil za úsměvné.
Zastupitelé také diskutovali o tom, zda zákaz nějakým způsobem nerozšířit i na vozy taxislužby, které v okolí Dlouhé při čekání na zákazníky často krouží a troubí na sebe, čímž ruší noční klid. Ryvola k tomu řekl, že nejprve preferoval měkčí variantu, kterou by po nějaké době radnice vyhodnotila a zvážila zpřísnění. Vedoucí odboru dopravy Prahy 1 Ludvík Czital k tomu doplnil, že širší omezení by předpokládalo důkazy o tom, že taxikáři hluk způsobují.
Zastupitelé Prahy 1 na úterním jednání také kritizovali postup primátora, který podle některých v případě zneplatnění značek jednal protiprávně. Dopravní opatření má totiž na starosti takzvaná přenesená státní správa, která sice fyzicky sídlí v budovách samospráv, ale spadá pod státní orgány a volení politici na jejich rozhodování nemají mít žádný vliv. „Přelepení značek oranžovou izolepou byla pouhá zvůle,“ řekl například Pavel Marc (Zelení).