Více
    6.8 C
    Czech
    Čtvrtek, 2 prosince, 2021

    Neplýtvat jídlem a nelpět na pocitu štěstí. To nás učí pátá Jama

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Jak můžeme v našich životech pěstovat trochu více „nepřipoutanosti“, „nechamtivosti“ a „nevlastnictví“? Začněte v malém. Zamyslete se nad vaší stravou či pocity.

    Aparigraha ve stravě

    Mnoho textů radí jíst střídmě, abychom nenarušili naši praxi, a zvláště Hatha jóga pradipika uvádí přejídání jako překážku na jógové cestě. To neznamená, že byste si neměli vychutnávat svá oblíbená jídla a pochoutky. Je důležité přijímat stravu, abychom zůstali zdraví, ale je užitečné naslouchat svému tělu, abychom poznali, kdy máme dost.

     Bylo zdokumentováno, že obyvatelé světových „modrých zón“ (místa s nejvyšší očekávanou délkou života a nejzdravější kvalitou života na světě) jedí přibližně do 80 % nasycení, aby tělo mohlo potravu správně strávit. Okinawa v Japonsku je jednou z těchto modrých zón a fráze „Hara Hachi Bu“, což znamená ‚jezte, dokud nebudete sytí z osmi částí‘, pochází právě odtud.

    Za úvahu stojí nejen to, kolik toho sníme, ale také kolik vyhodíme!

    30–50 % potravin vyprodukovaných na světě končí jako odpad, což odpovídá až 2 miliardám tun. S rostoucí celosvětovou populací přibližně 9 miliard lidí poptávka po jídle roste, ale stále více než 8 milionů lidí na světě hladoví každý den. Potraviny, kterými se v současnosti v Evropě plýtvá, by mohly nasytit přibližně 200 milionů lidí. Tak proč jsme stále chamtiví, nakupujeme více než sníme a plýtváme potravinami?

    I když samozřejmě nemůžeme všichni cestovat do rozvojových zemí, abychom pomohli nakrmit hladovějící, stále můžeme přispět svým dílem. Když cvičíme jógu, cítíme se pak lépe, vytváříme pocit klidu a pozitivity. To je jen začátek. To, co uděláme potom, je to, co se počítá. Tím, že v sobě vytváříme pocit míru, v podstatě děláme své já užitečnější ve světě. Když je naše mysl méně zaplněná starostmi a připoutaností, můžeme se pustit do důležitých věcí, jako je skutečně změnit svět kolem nás.

    Začněte v malém

    Zkuste se příště držet svého nákupního seznamu a nedávejte ty pochoutky v akci do košíku. Nebo uvařte velké jídlo a podělte se o něj s přáteli, abyste se ujistili, že nic nepřijde nazmar. Případně uložte zbytky od večeře na další den. Pamatujte, že naší praxí je pomáhat si cítit se dobře, ale tím to nekončí…

    Aparigraha v našich myslích

    Zpětný pohled je úžasná a užitečná věc. Kdybychom tak věděli, že na věcech, kvůli kterým se trápíme, ve skutečnosti nezáleží! Kdybychom se tak mohli přestat zabývat tím, co se může stát, a jen si užívat toho, co se děje.

    Pokaždé, když vstoupíme do nového vztahu, zažijeme pocit radosti a štěstí. Když zahájíme nový projekt, často se objeví záblesk obav, kdy si říkáme: co se stane, až tohle skončí, co z toho vzejde?

    Připoutat se k pozitivnímu pocitu nebo pozitivní zkušenosti je zcela lidské, proč bychom se nechtěli cítit šťastní tak dlouho, jak jen můžeme? Ale když zažíváme pozitivitu, skutečně tuto zkušenost naplno prožijeme, nebo na ní lpíme a chceme, aby vše zůstalo tak jak je?

    „Změna je jediná stálá věc, kterou můžeme v životě očekávat.“

    Sanskrtské slovo „Parinamavada“ je učení, že „všechno je v neustálém stavu toku“. Skutečně, změna je jediná stálá věc, kterou můžeme v životě očekávat. Stejně jako stromy na podzim shazují listy, aby jim na jaře vyrostla nová poupata, den se mění v noc, roční období přicházejí a odcházejí, i my procházíme změnami každou chvíli každého dne. Naše fyzická těla procházejí každou sekundu změnou, buňky se regenerují, krev proudí, kosti se opotřebovávají a pak jsou stimulovány k opětovnému budování, dech se pohybuje dovnitř a ven z těla. I naše mysl zažívá neustálé změny.

    Prožívejte všechny pocity

    Štěstí, radost a mír jsou důležité emoce, které je třeba cítit. To samé platí ovšem pro smutek, hněv a ztrátu. Zažít jen to dobré znamená zažít jen polovinu toho, co život nabízí. Škola života existuje, aby nám umožnila zažít a učit se z každého aspektu našeho bytí, světla i tmy. A abychom skutečně žili, nesmíme odsouvat věci, které nechceme cítit, ale dovolit jim, aby se staly. Když necháme okamžik být tím, čím je, aniž bychom se ho snažili držet, nebo ho odstrčit, můžeme skutečně říct, že žijeme v tomto okamžiku, dovolujeme věcem přicházet a odcházet, aniž bychom museli cokoliv z toho vlastnit napořád.

    Aparigraha nám nabízí tolik svobody: svobodu pracovat a dělat to, co milujeme bez obav o výsledek, svobodu méně spoléhat na vnější a materiální statky, které nám přinášejí štěstí a svobodu prožívat vše, co život nabízí, ať už je to cokoliv. Zkuste, co se stane, když použijete tuto jamu ve svém životě.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Pozice hory

    Jak praktikovat pozici hory (Tadasana)

    Pozice hory (Tadasana) je první a základní z pozic vestoje. Budete ji často používat k přípravě na jiné ásany, ale lze ji provádět i samostatně, aby vám pomohla zlepšit držení těla.
    jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 2

    10 až 15 minut procvičování těchto pozic každý den zlepší vaši jógovou praxi. Postupem času uvidíte pozitivní efekt, který má důsledné provádění těchto strečinků na vaše delší tréninky.
    Jóga

    Jóga může zmírnit pracovní stres

    Nový výzkum naznačuje, že zaměření jógy na dech a pohyb by mohlo být klíčem k úlevě od stresu. Další studie zjistila, že jóga může být také prospěšná pro spánek a zdravé stravování.
    Jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 1

    Některé dny prostě není možné věnovat celou hodinu józe. Ale většina dní umožní tuto 10 až 15minutovou sekvenci, která protáhne záda, hamstringy a boky.

    Jak provést předklon vsedě (Paschimottanasana)

    Předklon vsedě je klasická póza z Hatha jógy. Poskytuje dobré protažení celé zadní části těla, od lýtek přes hamstringy (zadní strana stehen) až po páteř.
    Jógové přechody

    Jógové přechody pro přípravu na další pózu. Proč jsou důležité

    Učitelé jógy vědí, jak spojit jednotlivé pozice dohromady, aby vytvořili plynulou sekvenci. Víte kdy, kde a jak přecházet mezi pozicemi?
    Reklama
    Reklama
    Reklama