Německá vláda se ve středu dohodla na kompromisu, který umožní čínské společnosti Cosco převzít nižší než původně plánovaný podíl v hamburském kontejnerovém terminálu. K úpravě podmínek došlo v souvislosti s obavami, že by dohoda mohla představovat riziko pro národní bezpečnost. Informovaly o tom agentura AP a server Euronews.
Potenciální vstup čínského investora do hamburského přístavu v Německu vyvolal politický spor, připomněl server Euronews. Stát se potýká s negativními důsledky své závislosti na ruském zemním plynu. Řada politiků proto nyní varovala před tvorbou monopolního postavení Číny.
Kabinet německého kancléře Olafa Scholze nakonec souhlasil s tím, že umožní společnosti Cosco Shipping získat podíl, který bude nižší než 25 procent. Původně se jednalo o 35 procentech. Dohoda se týká terminálu Tollerort hamburské přístavní logistické společnosti HHLA, uvedlo v prohlášení ministerstvo hospodářství.
🇩🇪 The purchase could open up the possibility of Beijing politically instrumentalising part of Germany's — and Europe's — critical infrastructure. https://t.co/5b1u7HS5bQ
— euronews (@euronews) October 26, 2022
Ministerstvo upřesnilo, že rozhodnutí bylo učiněno s cílem zabránit „strategické investici“ společnosti Cosco do terminálu a „redukuje akvizici na čistě finanční investici“. „Důvodem částečného zákazu je existence ohrožení veřejného pořádku a bezpečnosti,“ konstatovalo dle AP v prohlášení.
25procentní práh, nad nímž může v Německu investor do společnosti zablokovat rozhodnutí, nelze v budoucnu překročit bez nového procesu přezkoumání investic, uvedlo německé ministerstvo. Rovněž upozornilo, že Cosco má zakázáno si smluvně udělovat práva veta u strategických obchodních nebo personálních rozhodnutí.
Zákonodárci ze Strany zelených a FDP, kteří loni vytvořili vládní koalici se Scholzovými sociálními demokraty, původní návrh minulý týden otevřeně kritizovali. Šest německých vládních ministerstev jej původně odmítlo s odůvodněním, že by Cosco mohlo získat příliš velký vliv.
Spolupráce by měla být oboustranně prospěšná
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Wang Wenbin reagoval na nejnovější vývoj během plánované tiskové konference. „Spolupráce by měla být výhodná pro obě strany,“ řekl Wang v Pekingu. „Doufáme, že relevantní (druhá) strana bude vnímat praktickou spolupráci mezi Čínou a Německem racionálně a přestane tuto záležitost bezdůvodně medializovat,“ podotkl.
Scholz účast společnosti Cosco na dohodě s HHLA podle německých médií podporoval i za původních podmínek. Ve středu Scholzova mluvčí Christiane Hoffmann novinářům nicméně sdělila, že německý kancléř „velmi jasně řekl, že nejde o prodej částí hamburského přístavu, ale pouze o účast v jediném terminálu“.
Ministryně zahraničí Annalena Baerbock prohlásila, že Berlín se musí v případě Číny vyvarovat opakování chyb, kterých se dopustil s Ruskem. Před přílišnou závislostí na Číně varoval i německý prezident Frank-Walter Steinmeier.
„Musíme se poučit a poučit se z toho znamená, že musíme omezit jednostranné závislosti, kdekoli je to možné. To platí zejména pro Čínu,“ řekl Steinmeier ve veřejnoprávní televizi ARD během úterní návštěvy Ukrajiny.
Německé zpravodajské služby začátkem tohoto měsíce uvedly, že finanční potenciál Číny by se pro Německo mohl stát rizikem, zejména kvůli silným ekonomickým a vědeckým vazbám mezi oběma zeměmi.
Před schválením dohody v původním znění varovala německou vládu Evropská komise už na jaře, napsal německý list Handelsblatt. Orgán EU upozornil, že by se v takovém případě mohly do rukou čínských úřadů dostat citlivé informace, napsala agentura Reuters.
Čínská společnost Cosco drží podíly v několika dalších evropských přístavech, včetně řeckého přístavu Pireus.