Více
    8.8 C
    Czech
    Sobota, 28 května, 2022

    Něco na zahřátí? Vyzkoušejte těchto 6 potravin

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Vzhledem k tomu, že venkovní teploty stále klesají, pravděpodobně si oblékáte rukavice, šály a velké pohodlné svetry, abyste se zahřáli. Jak se však můžete zahřát zevnitř?

    To, co jíte, může ve skutečnosti pomoci regulací vnitřní tělesné teploty. A ne, není to jen polévka a horký čaj. Tyto potraviny vás svými účinky překvapí.

    Ledová káva

    Ano, čtete správně: Ledová – nejen horká – káva vás může za chladných ranních hodin udržet v příjemném teple. I když se to může zdát nepochopitelné, nezahřeje vás teplota kávy, ale kofein. „Kofein zvyšuje metabolismus tím, že stimuluje uvolňování mastných kyselin z tukových tkání těla, což zase může zvýšit tělesnou teplotu,“ vysvětluje Lauren Minchen, registrovaná dietoložka a výživová poradkyně.

    Bonus: Přidejte do ranního šálku nízkotučné mléko obohacené vitamínem D. Studie American Journal of Clinical Nutrition z roku 2011 zjistila, že živiny zvyšují dietou indukovanou termogenezi (proces přeměny kalorií na teplo).

    Libové maso

    Pokud se vám neustále zdá, že máte studené ruce a nohy, můžete mít nedostatek železa. Někteří lidé s tímto problémem přijímají dostatek živin, ale mají problémy s jejich vstřebáváním. Jiní prostě nejedí dostatek potravin bohatých na železo. Pokud si popovídáte se svým lékařem a zjistíte, že je to váš případ, přidání potravin bohatých na minerály vám může pomoci zahřát se.

    Libové hovězí, drůbeží maso a vepřová panenka jsou všechny vhodné, a zároveň mají nízký obsah nasycených tuků. Ačkoli existují rostlinné zdroje živin, jako jsou cereálie a fazole obohacené železem, tělo absorbuje více železa z masa než z jiných zdrojů. A nezapomeňte přidat mandarinku do směsi špenátového salátu, protože citrusové plody pomáhají vašemu tělu absorbovat železo ze špenátu.

    Celozrnné potraviny a komplexní sacharidy

    „Kvůli vláknině vyžadují celozrnné obiloviny a další složité sacharidy, jako jsou brambory a čočka, více energie na rozklad než jednoduché sacharidy, jako jsou sušenky a bílý chléb. Tento proces vás nejen udrží déle sytější, ale protože tělo tak tvrdě pracuje na trávení, vaše jídlo, může také zvýšit tělesné teplo,“ říká Minchen.

    Vědci to potvrzují. Studie z roku 2011 publikovaná v časopise Nutrition zjistila, že termogeneze se zvyšuje po jídlech bohatých na sacharidy.

    Kmín

    Navzdory všeobecnému přesvědčení vám kořeněná jídla jako feferonky nepomohou udržet se v teple. Protože se při nich potíte, ve skutečnosti vás ochlazují. Kmín naproti tomu generuje méně intenzivní teplo, které vás zahřeje, aniž by vás smáčel pot.

    Zázvor

    Pokud obvykle necháváte zázvor na svém sushi talíři, můžete přijít o některé jeho výhody. Studie z roku 2012 publikovaná v časopise Metabolism zjistila, že zázvor zvyšuje termogenezi. Vědci také zjistili, že snižuje pocity hladu, což naznačuje, že může hrát potenciální roli v tom, jak si udržet váhu. I když je třeba provést další studie, aby se jejich zjištění potvrdilo, zní nám to jako výhra. Zázvor lze přidávat do masitých pokrmů, polévek i smoothies.

    Banány

    Toto velmi oblíbené ovoce je bohaté na vitamíny B a hořčík, který „pomáhá štítné žláze a nadledvinám regulovat tělesnou teplotu v chladném počasí,“ vysvětluje Minchen. Jeden velký banán obsahuje asi 10 % denního příjmu hořčíku a zdravou dávku vitamínů B. Přidejte si ho do snídaňových cereálií, nebo doplňte dvěma lžícemi přírodního arašídového másla na odpolední svačinu. Udělejte si banánový sendvič na celozrnném chlebu.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS