ZdravíMatcha: čím je tento čaj speciální

Matcha: čím je tento čaj speciální

Matcha je druh jemně práškového zeleného čaje připraveného z listů rostliny Camellia sinensis. Jde o stejnou rostlinu, jaká se používá k výrobě černého čaje, čaje oolong, bílého a některých druhů zeleného čaje. Čím je tento čaj speciální?

Na rozdíl od zeleného čaje připraveného z celých listů nebo jejich částí je listový prášek matcha jemně mletý. Po namáčení a louhování není nutné tento prášek z nápoje vyndávat. Jednoduše se smísí s horkou vodou a vy pak pijete celý nápoj.

Při pěstování matcha musí být rostliny několik týdnů před sklizní ve stínu. Po sklizni jsou listové stonky a žíly odstraněny a zbývající části jsou napařeny, vysušeny a poté rozdrceny na jemný prášek. Matcha je oblíbeným nápojem při tradičních japonských čajových obřadech.

Výhody pití matcha čaje

Je to jeden z mála čajů, které obsahují celý list. Může se pochlubit větší antioxidační silou než jiné odrůdy. Kromě toho údajně snižuje hladinu cholesterolu v krvi a krevní tlak. Také zlepšuje náladu a kognitivní funkce, zvyšuje energii, podporuje hubnutí a udržuje hladinu cukru v krvi pod kontrolou.

Někteří lidé pijí matcha čaj jako náhradu za kávu.

Jak vyrobit matcha

Vložte jednu čajovou lžičku prášku do hrnečku. Nejprve můžete prášek prosít, abyste odstranili všechny hrudky. Přidejte 125 ml horké vody, které ale ještě nedosáhla bodu varu. Krátce nápoj šlehejte, dokud není čaj důkladně promíchán a nemá nahoře pěnovitou vrstvu. Nalijte do šálku. Dobrou chuť!

Aktuální důkazy o prospěšnosti matcha čaje

Mnoho studií naznačuje, že zelený čaj obecně může mít zdravotní přínosy, avšak výzkum jedinečných výhod matcha je velmi omezený.

Dostupný výzkum zahrnuje malou pilotní studii publikovanou v International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism v roce 2018. Ve studii ženy konzumovaly nápoj ze zeleného čaje matcha před 30minutovou rychlou chůzí. Vědci zjistili, že jeho konzumace zvyšovala oxidaci tuků během chůze (rozklad tuku na menší molekuly, které tělo využívá jako energii).

Další předběžná studie publikovaná v roce 2014 zkoumala vliv konzumace matcha na kognitivní dysfunkci u starších dospělých. Po denní konzumaci po dobu tří měsíců se skóre účastníků při hodnocení kognitivních funkcí významně zlepšilo. Vědci upozornili, že jsou zapotřebí další rozsáhlé studie.

Matcha podle některých vědců obsahuje vyšší množství epigalokatechin 3-O-galátu (EGCG), než jiné formy zeleného čaje. Tato látka je silný antioxidant.  Po srovnání vzorků matcha a zeleného čaje China Green Tips vědci zjistili, že koncentrace EGCG byla v čaji matcha 137krát vyšší.

Ačkoli je výzkum specifických přínosů tohoto nápoje pro zdraví omezený, některé studie naznačují, že pravidelná konzumace zeleného čaje obecně může pomoci chránit před určitými zdravotními problémy. Například se zdá, že zelený čaj předchází kognitivním poruchám souvisejícím s věkem, snižuje LDL cholesterol a snižuje riziko osteoporózy a dalších stavů, jako je rakovina prostaty.

Možné nežádoucí účinky

Ačkoli se matcha obecně považuje za bezpečný nápoj, je důležité to s ním nepřehánět. Vzhledem k obsahu kofeinu může zelený čaj při nadměrné konzumaci vyvolat určité vedlejší účinky (jako je bolest hlavy, nespavost, podrážděnost, průjem a pálení žáhy). U některých lidí také může způsobovat žaludeční potíže a zácpu.

Dalším možným problémem je, že matcha může obsahovat fluorid, arsen a olovo, které čajovník absorbuje z okolní půdy. Proto velice záleží na podmínkách pěstování.

Zatímco NIH varuje před konzumací více než pěti šálků zeleného čaje denně, ekvivalentní množství matcha je mnohem menší. Děti a těhotné nebo kojící ženy by se mu měly vyhnout.

Doporučujeme

U Sochy svobody v New Yorku se převrátila loď, zahynula žena a dítě

Žena a malé dítě přišly o život v newyorském přístavu, kde se poblíž Sochy svobody převrátila loď. Záchranářům se podařilo vytáhnout z vody 12 lidí, ale pro sedmadvacetiletou ženu a holčičku ve věku pěti měsíců přišla veškerá pomoc příliš pozdě. Úřady zadržely provozovatele plavidla. Informují o tom dnes místní média.

Izrael odmítá Trumpův mírový plán pro Gazu, oznámil premiér Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmítl patnáctibodový plán amerického prezidenta Donalda Trumpa pro poválečné uspořádání Pásma Gazy. Prohlásil, že Izrael nestáhne své vojáky, dokud nebude palestinské hnutí Hamás skutečně odzbrojeno.

Vyčerpané české turisty v Rakousku zachraňovaly policejní vrtulníky

O dvou víkendových případech letecké záchrany vyčerpaných českých turistů v rakouských Alpách dnes informují rakouská média. Skupina čtyř českých turistů se ocitla v nouzi a na konci byla zcela vyčerpaná na túře pod rakouskou horou Traunstein. Češi přecenili své síly a slepě se spoléhali na aplikaci, píše dnes o sobotní události server Kronen Zeitung. Ve druhém případě policejní vrtulník v sobotu zachraňoval českou rodinu s vyčerpanou desetiletou dívkou na hoře Grosser Donnerkogel. Píše o tom server MeinBezirk.

České hotely ubytovaly 6,4 milionu hostů. Cizinci zůstávají hlavně v Praze

Cestovní ruch v Česku ve druhém čtvrtletí mírně rostl. Tuzemská ubytovací zařízení navštívilo 6,4 milionu lidí, meziročně o půl procenta více. Zahraniční turisté se však nadále soustřeďují především do Prahy, zatímco regiony spoléhají hlavně na domácí klientelu.

Zemřel otec Lionela Messiho Jorge. Synovi pomáhal v kariéře od jeho 14 let

Ve věku 68 let zemřel Jorge Messi, otec argentinské fotbalové hvězdy Lionela Messiho. Dlouhodobě se potýkal se zdravotními problémy. Zemřel v nemocnici ve svém rodném městě Rosario.

Filmová The Legend of Zelda údajně našla Ganondorfa

Připravovaná hraná adaptace herní série The Legend of Zelda má mít svého hlavního padoucha. Ganondorfa si podle médií zahraje australský herec Uli Latukefu, známý především ze seriálů Young Rock a Marco Polo. Obsazení však zatím nebylo oficiálně potvrzeno.

Húsíové tvrdí, že zasáhli saúdskoarabskou rafinerii na pobřeží Rudého moře

Jemenští Húsíové zasáhli rafinerii společnosti Aramco na saúdskoarabském pobřeží Rudého moře. Oznámil to dnes podle agentury AFP vojenský mluvčí povstalecké skupiny podporované Íránem. Húsíové tak pokračují v útocích z posledních týdnů na Saúdskou Arábii, zejména na ropnou infrastrukturu a tankery v Rudém moři.

Dva mrtvé si vyžádal ruský úder na Charkov, tři mrtvé nálet na Belgorod

Dva mrtvé a 12 raněných si v noci na dnešek vyžádal ruský útok na Charkov, zaměřený na obytné budovy. Oznámil to ráno starosta druhého největšího ukrajinského města Ihor Terechov. Téměř dvě desítky raněných měl za následek ruský útok na Oděsu a Dněpropetrovskou oblast, uvedly ukrajinské úřady. Tři lidé přišli o život a 25 utrpělo zranění při rozsáhlém náletu ukrajinských dronů na Belgorod na západě Ruska, upřesnil úřadující gubernátor regionu Alexandr Šuvajev, který původně informoval o 13 raněných, včetně dvou dětí.

Syn Joea Bidena promluvil o těžkém boji svého otce s rakovinou

Joe Biden podle svého syna svádí těžký boj s rakovinou prostaty. Hunter Biden v rozhovoru řekl, že se nemoc dál šíří a bývalému americkému prezidentovi způsobuje silné bolesti.

Senát USA schválil návrh, který má odvrátit shutdown před volbami do Kongresu

Senát Spojených států ovládaný republikány dnes schválil návrh zákona o dočasném financování federální vlády do 11. prosince. Cílem opatření je předejít před listopadovými volbami do Kongresu takzvanému shutdownu, tedy omezení chodu vlády v důsledku neschváleného financování. Píše o tom agentura Reuters.

Mezi zabitými po ruských útocích na Kyjev je i dítě

Nejméně tři lidé včetně jednoho dítěte zemřeli při nočních ruských útocích na Kyjev a jeho okolí. Další tři lidé utrpěli zranění. Podle ukrajinských úřadů Rusové použili mimo jiné balistické rakety.

Tisza nominovala na maďarského prezidenta bývalého šéfa nejvyššího soudu

Maďarská vládní strana Tisza vybrala bývalého předsedu nejvyššího soudu Andráse Baku za svého kandidáta na prezidenta, informovaly tiskové agentury. Očekává se, že András Baka bude v úterý zvolen v parlamentu novou hlavou státu.

Dron pronikl do bulharského vzdušného prostoru, explodoval kilometr od plynovodu

Dron dnes vnikl z Rumunska do bulharského vzdušného prostoru a explodoval poblíž plynovodu. Oznámil to dnes podle tiskových agentur bulharský premiér Rumen Radev. Dron podle něj nesl velké množství výbušnin, píše agentura DPA.

Ukrajinské drony opět zaútočily na ruské rafinérie, úřady informují o raněných

Ukrajinské drony opět zaútočily na ilskou rafinérii na jihu evropského Ruska. V podniku vypukl požár, nálet si vyžádal pět raněných, informoval krizový štáb Krasnodarského kraje. Další dva lidi zranil dron v Zadonsku na Donu, oznámil gubernátor Lipecké oblasti Igor Artamonov. Ruské úřady informovaly o zničení stovek ukrajinských dronů během uplynulé noci. Ukrajinské drony podle Kyjeva zasáhly rafinérie v Ilsku a v Syzrani.

Mořské řasy zaplavují Karibik a ohrožují pobřeží i cestovní ruch

Karibské pobřeží, Mexický záliv i část Atlantiku letos zasáhl mimořádně rozsáhlý výskyt hnědých mořských řas rodu sargassum. Na plážích se hromadí miliony tun biomasy, která po vyplavení rychle zahnívá, zhoršuje kvalitu vody, omezuje život mořských organismů a zároveň působí značné problémy turistickým oblastem závislým na návštěvnících.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama