V ranních hodinách 25. 6. došlo ke kolizi letadla Caribbean Airlines mířícího na karibský ostrov Tobago. Stroj se za letu srazil s ptákem, který výrazně poškodil přední část letadla. Jen díky dobře vyškoleným pilotům stroj dokázal bezpečně přistát. Informovala o tom Aviation Safety Network.
Letadlo společnosti Caribbean Airlines, ATR 72-600, se 25. 6. za letu srazilo s ptákem. K incidentu 9Y-TTI, operujícího také pod označením BW1502, došlo během jeho cesty do Tobaga. (Menší ze dvou hlavních ostrovů tvořících stát Trinidad a Tobago na pomezí Karibského moře a Atlantiku.) Tato zpráva se objevila na Twitteru před několika dny, doplněná autentickou fotografií poškozeného stroje. Aktualita byla uvedena také na portále leteckého servisu Aviation Safety Network.
NEW: A Caribbean Airlines ATR 72-600 suffered a bird strike this morning. 9Y-TTI, operating as BW1502, was on its way to Tobago when the incident occurred. According to FR24 data, the aircraft landed safely at 6:45am. The aircraft is now undergoing repair work.
— Brent Pinheiro (@brentito86) June 24, 2023
Image: Facebook pic.twitter.com/CUwgAt9qnt
Jak ukazuje fotodokumentace, v případě této srážky s ptákem nešlo rozhodně o nic zanedbatelného. Zakrvácený čumák letadla byl promáčknutý do hloubky, jako by do stroje nabouralo velké nákladní auto. V důsledku deformace karoserie na letadle vznikla díra mezi jednotlivými pláty, což by při letu mohlo způsobit vážné potíže.
Podařilo se bezpečně přistát
Podle údajů Flightradar24 ale letadlo naštěstí bezpečně přistálo na mezinárodním letišti ANR v 6:45. „Na letadle nyní probíhají opravy,“ dodává se ve zprávě ASN. Zatímco zdroje v rámci letecké společnosti potvrzují incident s opeřencem, Caribbean Airlines k události nevydaly oficiální prohlášení. Nárazy ptáků za letu jsou poměrně běžné, experti dokonce tvrdí, že nyní budou čím dál častější.
Selhání obou motorů
Mezi nejfatálnější nehody tohoto typu se zapsala kolize letu US Airways 1549 z roku 2009, kdy letadlo zasáhlo velké hejno kanadských hus během vzletu z letiště LaGuardia 15. ledna. Airbus A320 nasál ptáky do obou motorů, což mělo za následek totální ztrátu výkonu na obou stranách. Uvedl to Airport Lifestyle.
Podle Federálního úřadu pro letectví (FAA) dochází každý rok k více než 10 000 srážkám s ptáky, v průměru je to více než 26 zásahů denně. Přičemž podle odhadů je hlášena jen polovina případů. Podle statistik jsou střety s ptáky čím dál častější. Proč tomu tak je? Ve výroční zprávě vydané FAA/USDA v roce 2013 byly s těmito rychlými nárůsty spojovány tři faktory. Došlo k dramatickému nárůstu populací velkých druhů ptáků, které se přizpůsobily životu v městských oblastech, včetně letišť. V druhé řadě za tím byl nárůst komerční letecké dopravy. Dalším důvodem je, že starší tří nebo čtyřmotorová letadla jsou nahrazována palivově úspornějšími dvoumotorovými letadly, která jsou tišší, takže jsou pro ptáky hůře detekovatelná.