Latinskoamerické drogové kartely našly nový způsob, jak nepozorovaně dopravit obrovské množství kokainu do Evropy. Ukrývají ho na nákladních lodích převážejících tisíce kusů dobytka. Podmínky na těchto plavidlech jsou tak odpudivé, že odrazují policii i celníky od důkladných kontrol. Přepravovaná zvířata často žijí měsíce ve vlastních výkalech, mnohá během plavby uhynou a paluba se mění v páchnoucí směs bahna, moči a rozkládajících se těl. Právě tato kombinace se podle vyšetřovatelů stává ideálním krytím pro pašeráky. Informují o tom servery Metro a LBC.
Zpravodajské zdroje z evropského centra pro námořní a letecký boj s narkotiky Maritime Analysis and Operations Centre se sídlem v Lisabonu uvedly, že policie často nezadržuje podezřelé lodě právě kvůli „logistické noční můře“, kterou představuje manipulace s tisíci nemocných či umírajících zvířat.
Cocaine cows: How cartels use livestock to smuggle drugs to Europe https://t.co/yPV5wAB9rK
— Metro (@MetroUK) December 2, 2025
Některé lodě převážejí až deset tisíc kusů dobytka najednou. Aby bylo možné provést standardní prohlídku, musely by úřady vyložit veškerý dobytek, zajistit veterinární dohled a prohledat stovky metrů prostorů plných skrytých zákoutí.
„Nechtěli byste na těch lodích strávit víc než minutu. Ten zápach si umíte představit. Úřady ty lodě nechtějí mít v přístavech,“ řekl jeden ze zdrojů. Dodal, že psi nedokážou kvůli intenzivnímu smradu spolehlivě detekovat drogy. „Jsou prakticky nepoužitelní.“
Staré, zhruba dvě stovky metrů dlouhé lodě naloží tisíce krav v přístavech brazilského Santosu a Belému a kolumbijské Cartageny a vyplouvají buď do Karibiku, nebo podél jihoamerického pobřeží. Tam cestou sbírají balíky kokainu od menších člunů – obvykle čtyři až deset tun v jedné plavbě. Hodnota takového množství se pohybuje kolem 450 milionů liber (asi 13 miliard korun).
Cesta drog přes Atlantik
Náklad se nejprve ukládá do obřích obilných sil a dalších skrytých míst lodě, kam má posádka volný přístup.
Lodě často míří do libanonského Bejrútu nebo egyptské Damietty, kde jsou hygienické předpisy pro lodní přepravu dobytka méně přísné než v Evropě. Nejcennější část nákladu však směřuje do velkých evropských přístavů – zejména Antverp a Rotterdamu, dvou hlavních vstupních bran pro kokain na kontinent.
Při plavbě přes Atlantik posádka kokain vyjme ze skrýší, upevní jej k nafukovacím bójím vybaveným GPS lokátory a shodí do moře. Tam si balíky vyzvedávají rychlé čluny a pašují je do Belgie a Nizozemska. Metoda je tak účinná, že za posledních 18 let evropské policejní složky zadržely jedinou loď s dobytkem, která přepravovala kokain.
Podle zmíněných zdrojů vyplouvá z Jižní Ameriky směrem k Evropě nejméně jedna podezřelá loď s dobytkem týdně. Úřady však většinou nezasahují, a to nejen kvůli otřesnému zápachu.
„Můžete si představit náklady takové operace – dostat loď do přístavu, vyložit všechen dobytek, prohledat obří plavidlo plné úkrytů. Gangy jsou velmi profesionální a přesně vědí, co mohou využít,“ uvedl jeden ze zdrojů.


