Evropské firmy v Číně se v poslední době snaží snížit náklady a zároveň omezují investice. Druhá největší světová ekonomika je totiž stále v krizi, zatímco tvrdá konkurence tam tlačí ceny dolů. Společnosti přezkoumávají své strategie, jak dosáhnout udržitelnosti a efektivního hospodaření na čínském trhu. S odkazem na Evropskou obchodní komoru v Číně o tom informují servery Yahoo! Finance a The Times of India.
Podnikání v Číně je pro evropské firmy obtížné. Stále tam trvá krize na trhu s nemovitostmi a nízká domácí poptávka. Spotřebitelské výdaje jsou nízké a nabídka tam značně převyšuje poptávku.
#European companies cut costs, scale back investments in China as its economy slows
— Inter News Space💙 (@cosmopolite_med) May 28, 2025
#US #UK #World #News https://t.co/lcoL06O5NA
Čínské společnosti, často podporované vládními dotacemi, investovaly tolik do výrobních kapacit, že jsou daleko za poptávkou na domácím trhu. Nadměrná výrobní kapacita tam vedla k agresivním konkurenčním cenovým válkám, které způsobily propad cen i zisků firem.
Současně to souvisí s ohromným čínským exportem do zámoří. Čína neprodá velké množství zboží na vlastním trhu, a tak ho ve velkém vyváží do zahraničí.
Peking kvůli tomu čelí tlaku ze strany USA a hlavně Evropy. Ta se obává, že vysoká americká cla přesměrují čínský export k evropskému kontinentu a že evropský trh zaplaví levné čínské zboží. To by ohrozilo konkurenceschopnost domácích firem.
Peking musí jednat
Obchodní válka, přestože nyní na čínský dovoz platí snížená celní sazba ve výši 30 procent, je kvůli množství vyváženého zboží pro Peking značným problémem. Dopady alespoň mírní skutečnost, že v posledních letech diverzifikoval obchod, aby snížil závislost na americkém trhu a vyhnul se plným dopadům obchodních bariér.
Investoři z Evropy jsou ale opatrní. „Situace se zhoršila v mnoha klíčových ukazatelích,“ uvedla Evropská obchodní komora v Číně. Její předseda Jens Eskelund ocenil úsilí čínské vlády zvýšit domácí poptávku a spotřebitelské výdaje.
Upozornil však na nutnost zavádění politických kroků, vedoucích k vyvážení výrobních kapacit, tedy nabídky a poptávky. Důvěra v podnikání v Číně podle něj zatím dna nedosáhla. „V prostředí klesajících marží je to teď ovšem pro všechny velice těžké,“ podotkl.