ZdravíJe odpolední zdřímnutí zdravé?

Je odpolední zdřímnutí zdravé?

Odborníci tvrdí, odpolední zdřímnutí lidem prospívá, protože mozek odpočívá a zbavuje se přebytečných myšlenek. Lidé ve věku nad 60 let, kteří si odpoledne zdřímli, měli lepší výsledky kognitivních testů než ti, kteří si nezdřímli. Nicméně krátký spánek prospívá lidem v každém věku.

Někteří vidí siestu jako známku lenivosti, nízké energie nebo dokonce nemoci. Nová studie však naznačuje, že odpolední spánek může aktivovat vaši mentální činnost. Testy byly zaměřeny na hodnocení rozpětí pozornosti, řešení problémů, pracovní paměť, lokalizační povědomí a verbální plynulost.

Podle studie vedené Dr. Linem Sunem z Centra pro Alzheimerovu chorobu a související poruchy v Šanghajském centru duševního zdraví a Šanghajské univerzitě Jiao Tong si lidé po odpoledním spánku vedly zvlášť dobře v posledních třech kategoriích.

„Spánek má hodně co do činění s vaší schopností učit se,“ řekla Davina Ramkissoon, ředitelka společnosti Zevo Health, pro Healthline. „Dřímání pomáhá vašemu mozku zotavit se z vyhoření nebo přetížení informacemi.“ Během spánku si mozek vymaže nepotřebné informace z dočasných úložných oblastí mozku, aby ho připravil na absorbování nových informací.

Studie odpoledního spánku

Studijní skupina – jak ti se siestou, tak bez ní – spala v noci průměrně 6,5 hodiny. Odpolední zdřímnutí bylo pro výzkum definováno jako alespoň 5 minut nepřetržitého spánku (ne více než 2 hodiny) kdykoli po obědě. Účastníci byli dotázáni, jak často si dopřáli odpolední spánek během jejich typického týdne. Odpovědi se pohybovali do jednou týdně do denně. Jedinou slabinou studie bylo, že se vědci nezeptali účastníků, jak dlouho si zdřímli nebo v jakou konkrétní dobu.

„Ideální a zdravý odpolední spánek by měl proběhnout odpoledne mezi 13:00 a 15:00 a trvat od 10 do 30 minut,“ řekla Katherine Hall, trenérka spánku ve společnosti Somnus, zaměřující se na program spánkové terapie. Důkazy naznačují, že zdřímnutí je skvělé pro zlepšení nálady, energie a produktivity při současném snížení úzkosti, fyzického a duševního napětí.

Krátké odpolední zdřímnutí vám dá pocit bdělosti a budete připraveni zvládnout zbytek dne bez pocitu „spánkové setrvačnosti“ – zmatenosti, dezorientace a ochablosti, kterou jinak po probuzení cítíte. „Pokud máte možnost si zdřímnout o něco delší dobu, řekněme 60 minut, studie naznačují, že to skutečně může pomoci vašemu učení.“, říká Hall. „Během tohoto delšího spánku váš mozek začne přenášet vzpomínky z vašeho dočasného úložiště – hipokampu – do jejich trvalého domova, mozkové kůry.“

Delší odpolední zdřímnutí může být problematické

Pokud často spíte během odpoledne více než hodinu, mohl by to být signál, že množství a kvalita vašeho nočního spánku je nedostatečná. Mohlo by se jednat o některou spánkovou poruchu. Nebo máte špatné spánkové návyky. To se často přihodí vlivem dlouhé pracovní doby nebo modrého světla obrazovek.

U starších lidí může kvalitu spánku také ovlivnit jejich zdravotní stav nebo léky, které užívají. Některé léky na krevní tlak, na artritidu, svalové relaxátory a léky na duševní zdraví mohou negativně ovlivnit kvalitu spánku.

Přečtěte si tipy odborníků pro zdravý spánek.

Doporučujeme

EK navrhla 21. balík sankcí proti Rusku, zaměřuje se na banky i energetiku

Evropská komise navrhla nový, 21. balík sankcí proti Rusku, který se zaměřuje na energetiku, obchod - včetně zákazu dovozu ruských a běloruských ryb, ruské banky i takzvanou stínovou flotilu. Oznámila to dnes předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen.

Útok horkým olejem v McDonald’s poslal zaměstnance na JIP

Dvacetiletý Jacob Smith, vedoucí směny v kalifornské pobočce McDonald’s, zůstává v nemocnici po útoku, při kterém na něj měl jeho kolega chrstnout horký olej. Utrpěl popáleniny druhého stupně na obličeji, krku, pravé ruce a zádech. Lékaři ho ošetřují na popáleninové jednotce intenzivní péče.

Vědci zjistili, odkud se ve skutečnosti berou mikroplasty v ovzduší

Atmosféra hraje zásadní roli v šíření mikroplastů po celé planetě. Tyto miniaturní částice unáší i do těch nejvzdálenějších koutů Země, kde je mohou vdechovat lidé i zvířata. Když pak plastový prach spadne zpět na hladinu, znečišťuje oceány i půdu. Nová měření a počítačové modely z vídeňské univerzity však ukazují, že dřívější odhady byly dramaticky nadsazené.

Na Hormuz už se nedá spoléhat. Irák a SAE urychlují práce na nových ropovodech

Irák a Spojené arabské emiráty (SAE) urychlují plány na rozšíření svých ropovodů, aby zmírnily dopady blokády Hormuzského průlivu. Obě země jsou extrémně závislé na exportu ropy z Perského zálivu. Irák navíc nabízí slevy, aby prodej černého zlata podpořil.

Trump formálně nominoval Blanche do funkce ministra spravedlnosti

Americký prezident Donald Trump v pondělí formálně nominoval Todda Blanche do funkce ministra spravedlnosti Spojených států. Trumpův někdejší osobní právník, který po odchodu Pam Bondi z čela ministerstva dočasně zastává její post, nyní čelí nejistému boji o potvrzení Senátem. Blancheova nominace je testem Trumpova vlivu na republikány v Senátu, kteří projevují rostoucí ochotu odmítat části jeho agendy poté, co se mu měsíce z velké části podřizovali, napsala agentura Reuters.

Tepna světového obchodu v ohrožení. Hútíové chtějí útočit na lodě v Rudém moři

Jemenští Hútíové se přihlásili k raketovému útoku na Izrael a vyhlásili blokádu Průlivu slz (Bab el-Mandeb) pro izraelské lodě. Teroristická skupina varovala, že pokud bude válka dál eskalovat, zavede v průlivu další opatření. V případě ohrožení této klíčové vodní trasy v Rudém moři by trh s ropou zasáhl další šok.

Po ruském útoku v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé

Po ruském útoku na město Čuhujiv v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé. Dnes o tom s odvoláním na místní zdroje informovaly agentury Reuters a AFP. V Charkově utrpělo zranění dalších nejméně 15 lidí včetně dětí.

Investoři hledají další velkou příležitost ve stablecoinech

Stablecoiny se v posledních letech dostaly z okraje kryptoměnového trhu blíž k tradičním financím. Jejich největší byznysový potenciál ale nemusí ležet v samotných digitálních měnách navázaných na dolar nebo jiné rezervní aktivum. Stále víc pozornosti míří k infrastruktuře, která má umožnit jejich běžné používání v platbách, správě firemních peněz i vypořádání obchodů.

Rusko zaútočilo na zastávku v Oděse, na Krymu nejezdí některé vlaky

Cílem ruského útoku v jihoukrajinské Oděse se dnes ráno stala autobusová zastávka, na které čekali lidé. Informoval o tom šéf městské vojenské správy Serhij Lysak. Zranění utrpěli tři lidé. Na Rusy okupovaném Krymu nejezdí některé vlaky poté, co v noci na dnešek drony zaútočily na expres Moskva-Simferopol.

Lavazza chce v USA posílit díky novým kávovým tabletám

Italská Lavazza posílá na americký trh nový systém pro přípravu espressa. Místo klasických kapslí sází na tablety vyrobené výhradně z kávy, které neobsahují plast, hliník ani pojiva. Firma tím chce oslovit zákazníky, kteří řeší nejen chuť, ale i odpad po každém šálku.

Čínský prezident Si Ťin-pching přijel do KLDR, chce posílit vztahy obou zemí

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes zahájil dvoudenní návštěvu Severní Koreje, která je první od roku 2019. V Pchjongjangu čínský prezident jednal se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, kterého ujistil, že Peking neupustí od svého závazku chránit společné zájmy s KLDR ani nezaváhá ve své podpoře Kim Čong-una. Informovala o tom agentura Reuters.

Írán oznámil zastavení útoků proti Izraeli

Velitelství íránských ozbrojených sil dnes oznámilo ukončení vojenských operací proti Izraeli. Zároveň ale varovalo, že v případě dalších izraelských útoků na Libanon je obnoví, přičemž nové údery budou drtivější než ty nedávné. Prohlášení velitelství zveřejnila íránská agentura Fars, píše agentura Reuters.

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, tvrdí Trump

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, uvedl dnes americký prezident Donald Trump poté, co obě země v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích. Závěrečná jednání o mírové dohodě pokračují, ale mohou být zmařena neznalostí nebo hloupostí, napsal šéf Bílého domu na sociální síti Truth Social. V předchozím příspěvku vyzval Izrael a Írán, aby na sebe přestaly útočit.

Akciové indexy v Koreji a Japonsku prudce klesly, v Soulu o více než osm procent

Akcie na burzách v Soulu a v Tokiu dnes prudce oslabily, v Soulu hlavní akciový index odepsal přes osm procent. Investoři se zbavují akcií technologických firem, k jejichž růstu v poslední době přispíval i zájem o umělou inteligenci (AI). Rozsáhlý výprodej vyvolaly obavy ze zvyšování úrokových sazeb ve Spojených státech a také další eskalace konfliktu na Blízkém východě.

KOMENTÁŘ: Svede to na nucenou práci. Trump našel nový způsob, jak zavádět cla

V hluku války na Blízkém východě se může zdát, že Donald Trump dal svou celní politiku k ledu. Že přijal únorové rozhodnutí Nejvyššího soudu. Jenže ve skutečnosti Trumpův úřad pilně pracuje na tom, aby se mohla nová cla začít už brzy aplikovat. Jak je to možné?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama