BP prodává 65 procent své divize Castrol americké investiční firmě Stonepeak. Za podíl získá 6 miliard dolarů v hotovosti a ponechá si 35 procent. Prodej zapadá do širšího plánu odprodat aktiva a posílit rozvahu, zatímco firma znovu staví strategii víc na ropě a plynu.
BP prodá Stonepeak 65procentní podíl v Castrolu, značce maziv pro auta, motocykly i průmyslové stroje. Transakce oceňuje Castrol na 10,1 miliardy dolarů a BP má inkasovat 6 miliard dolarů v hotovosti.
We have agreed to sell a 65% stake in Castrol to Stonepeak at an enterprise value of $10 billion, following a thorough strategic review and extensive interest.
— bp (@bp_plc) December 24, 2025
It’s the latest example of bp in action to deliver our reset strategy and means we have now completed or announced over… pic.twitter.com/HrUvoXJSNQ
Zbývajících 35 procent si BP nechá. Součástí dohody je i možnost prodat tento zbytek později, a to po dvouleté době, kdy se podíl nebude moci převádět.
Peníze z prodeje chce firma využít hlavně na snížení zadlužení a posílení rozvahy. Prodej Castrolu zároveň snižuje složitost skupiny a zužuje záběr downstreamu na vybrané integrované aktivity.
Transakce je další položkou v programu odprodejů, který má do konce roku 2027 přinést zhruba 20 miliard dolarů. BP zároveň uvádí, že už dokončila nebo oznámila více než polovinu cíle.
Do stejného období spadá i změna kurzu v energetické strategii. BP ustupuje od části zelených plánů a zřetelněji se vrací k ropě a plynu, podobně jako několik dalších velkých hráčů v sektoru. Tlak na posun k fosilním palivům přiživila i politická rétorika v USA, včetně výzvy Donalda Trumpa „drill baby drill“.
Firma současně prochází personálními změnami. Novou šéfkou se má stát Meg O’Neill, která má nastoupit 1. dubna 2026. Vedení přebírá v době, kdy BP zaostávala za částí konkurence a v posledních letech hlásila pokles ročních zisků.
Trh na zprávu reagoval růstem akcií, i když část zisků se během dne ztenčila. Jeden z analytiků označil transakci za „předčasný vánoční dárek“ pro akcionáře, protože výnos má firmě umožnit citelně snížit dluh a přiblížit se k plánovaným odprodejům.


