Britský úřad pro hospodářskou soutěž (CMA) navrhl, aby Google musel uživatelům v Británii nabídnout možnost zvolit si jiný vyhledávač. Volba by se měla objevit například v prohlížeči Chrome nebo v systému Android. Cílem je posílit konkurenci v digitálním prostoru.
Google by tak musel zpřístupnit takzvané vybírací obrazovky, které by uživatelům umožňovaly přepínat mezi různými vyhledávacími službami. Kromě tradičních vyhledávačů by se do výběru mohly dostat i asistenti využívající umělou inteligenci.
Změny by se dotkly více oblastí
CMA zároveň navrhuje, aby Google změnil způsob řazení výsledků vyhledávání. Výsledky by měly být spravedlivé a nediskriminační a společnosti by měly mít možnost se bránit, pokud s nimi bude zacházeno nespravedlivě. Návrh také zahrnuje vytvoření účinného systému pro podávání stížností.
Další prioritou je větší kontrola vydavatelů nad tím, jak Google využívá jejich obsah. Týká se to především AI služeb, které zobrazují automaticky generované odpovědi v horní části výsledků hledání. CMA chce zajistit, aby byl celý proces transparentní a pod kontrolou tvůrců obsahu.
Přenos dat a nové možnosti
Součástí návrhu je i požadavek, aby Google umožnil uživatelům jednoduše přenášet svá data, například historii vyhledávání, k jiným poskytovatelům. Tento krok má podpořit vznik nových služeb a podnítit technologické inovace.
Google se ke snaze CMA vyjádřil opatrně. Připomněl, že udělení statusu „strategické tržní síly“ neznamená automaticky, že firma jedná proti soutěžně. Přesto uznal, že návrhy představují zásah do klíčových oblastí jeho podnikání v Británii.
CMA má na rozhodnutí čas do 13. října. Pokud status Googlu potvrdí, získá pravomoci vynutit konkrétní změny. Nová pravidla tak mohou výrazně ovlivnit podobu digitálního trhu ve Velké Británii.