Módní značka American Eagle se dostala pod palbu kritiky kvůli své nové kampani s herečkou Sydney Sweeney. Reklama využívá slovní hříčku mezi anglickými slovy „genes“ (geny) a „jeans“ (džíny), což podle některých kritiků odkazuje na eugeniku a nacistickou propagandu.
Ve spotu 27letá Sydney Sweeney pózuje v džínové košili a volných džínách. V jednom z klipů herečka říká: „Geny se dědí z rodičů na děti a určují vlastnosti jako barva vlasů a očí. Moje džíny jsou modré.“ Video vyvolalo bouřlivé reakce, zejména kvůli tomu, že Sweeney má blond vlasy a modré oči.
Fašismus, nebo přecitlivělost?
Kritici označili reklamu za propagaci „fašistických myšlenek“ a rasistických stereotypů. Někteří uživatelé naa sociálních sítích přirovnali její tón k propagandě nacistického Německa. Senátor Ted Cruz naopak tvrdí, že kritici přehánějí: „Bláznivá levice už jde i proti krásným ženám.“
Podle odbornice Sophie Gilbert je zjevné, že slogan cíleně naráží na fascinaci eugenikou, rozšířenou mezi některými pravicovými skupinami. Aria Halliday, profesorka zabývající se kulturou, doplnila, že reklama potvrzuje trend, kdy se značky vracejí k idealizaci tradičního obrazu krásy „bílé, hubené ženy s modrýma očima“.
Sexualizace a využívání ženského těla
Kampaň navíc čelí výtkám kvůli otevřené sexualizaci Sweeney. V jednom spotu kamera detailně zabírá hereččina prsa, zatímco ona vtipně napomíná: „Hej, oči sem nahoru!“ Podle kritiků jde o zjevnou exploataci ženského těla a konzervativních rasových ideálů.
Není to poprvé, kdy reklamy na džíny vyvolaly kontroverze. V minulosti pobouřila značka Calvin Klein spoty s tehdy 15letou Brooke Shields nebo sexualizovanou kampaní s Kate Moss. American Eagle se nyní vydal podobnou cestou, což je vzhledem k mladé cílové skupině značky sporné. Z ekonomického hlediska však strategie funguje – po zveřejnění kampaně vzrostly akcie společnosti téměř o 18 procent.