Konec listopadu, rok se nám pomalu krátí a Spotify brzy přijde s každoroční marketingovou akcí Spotify Wrapped. Uživatelé ji vnímají jako malé hudební finále roku. Přestože jde o zábavnou bilanci nejposlouchanějších interpretů a skladeb, psychologové upozorňují, že na nás má větší vliv, než si myslíme. Informují o tom Vice a Pop Sugar.
Spotify Wrapped každoročně odhaluje náš hudební vkus, poslechové návyky, vzorce a změny nálad v průběhu jedenácti uplynulých měsíců. Každý milovník hudby se na tuto událost těší pomalu jako na koncert oblíbeného interpreta, psychoterapeut Jordan Parmenter z organizace LifeStance Health však upozorňuje na rizika.
Hudba má zásadní sociální rovinu. Zjištění, že lidé kolem nás mají podobný hudební vkus, nám přináší pocit sounáležitosti a potvrzuje to naši identitu. Jenomže, zjištění odlišného hudebního vkusu může vést k pocitu vyčlenění.
Wrapped navíc může podle Parmentera podněcovat k soutěživosti. Uživatelé Spotify se mohou předhánět v tom, kdo má lepší výsledky, zajímavější interprety nebo originálnější hudební vkus. Srovnávání ale může spustit pocity nedostatečnosti nebo toxickou touhu za každou cenu působit jedinečně.
Hudba jako zrcadlo minulosti
S tím souhlasí i psycholožka Becka Spelman. Některé skladby se podle ní mohou stát „zrcadlem těžkých obdobích“ prožitých během roku. Rozchody, úzkosti, osamělost či velké životní změny – Wrapped může fungovat jako velký emoční spouštěč, připomínající nám vzpomínky, které jsme raději chtěli nechat někde hluboko v podvědomí.
Mnoho lidí se částečně definuje hudbou. Pokud podle Spelman narazí na někoho s podobným vkusem, mohou si říct: „Tady mě někdo vidí“. I ona však upozorňuje na opačný efekt, pokud s námi nikdo hudební vkus nesdílí.
Podobně to funguje také s opakovaným poslechem jedné písně nebo alba. Spelman vysvětluje, že jde o touhu po kontrole a hledání bezpečí v předvídatelnosti. Nervózní, nejistí nebo úzkostní lidé pak mohou opakovaně sahat po těžké skladbě, dává jim totiž pocit jistoty, čímž pocitově eliminuje hrozbu nepředvídatelnosti.
Nástroj k sebepoznání a ocenění
Wrapped však nemusí mít jen negativní účinky, uklidňuje Spelman. Sloužit může jako užitečný přehled sebepoznání. Ukáže nám, jak jsme se během roku změnili, jakými náladami jsme procházeli a jaké vzorce chování se u nás opakují. Může nám připomenout, co všechno jsme v uplynulém roce zvládli, a kam chceme směřovat dál, a upozornit na to, jak reagujeme sami na sebe, když si všímáme vlastních emočních pochodů.
Ať už je to jakkoli, hudba má podle řady studií pozitivní vliv na lidské duševní zdraví. Zmírňuje stres, zvyšuje sebevědomí, podporuje sebevyjádření, zmírňuje úzkosti a stimuluje produkci dopaminu. Navíc funguje jako „sociální lepidlo“.


