Tesla rozšiřuje nabídku svého nejprodávanějšího modelu Y o novou variantu s delším rozvorem. Novinka nese jednoduché označení Model Y L, kde písmeno „L“ značí Long (dlouhý). Vizuálně připomíná větší Model X, ale technicky vychází z nedávno modernizovaného Modelu Y. Nová verze bude nabízena výhradně v Číně, kde má pokrýt rostoucí poptávku po prostornějších rodinných SUV.
Model Y L narostl oproti standardní verzi ve všech směrech. Délka vozu činí 4 976 mm, což je přibližně o 179 mm více než u běžného Modelu Y. Výška se zvýšila na 1 668 mm, tedy o zhruba 40 mm, zatímco šířka zůstává stejná – 1 920 mm. Rozvor náprav se prodloužil na 3 040 mm, tedy o 50 mm více. Pohotovostní hmotnost činí 2 008 kilogramů, což je s ohledem na zvětšené rozměry a šestimístné uspořádání interiéru pochopitelné. Právě šest sedadel bude jedním z hlavních lákadel.
Vzhled
Designově nový Model Y L zachovává typické linie nedávno faceliftované verze, ale při pohledu zezadu je velmi patrná podobnost s větším modelem X – zejména díky tvaru zadního sloupku a plynule klesající střeše. Celkově působí novinka robustněji, ale stále si uchovává typickou jednoduchost designového jazyka Tesly.
Motorizace
Co se týče pohonného ústrojí, Tesla Model Y L nabídne dva elektromotory – jeden na přední nápravě s výkonem 142 kW a druhý na zadní s výkonem 198 kW. Dohromady tak poskytují kombinovaný výkon 340 kW, tedy přibližně 456 koní. To je více než nabízí aktuální verze Model Y Long Range s pohonem všech kol. Výkonově se nový Model Y L přibližuje verzi Performance před modernizací.
The new Model Y L is expected to be available in China this fall https://t.co/2W43e6kIek pic.twitter.com/Ffj7QmweSL
— Tesla Newswire (@TeslaNewswire) July 16, 2025
Baterie dodává jihokorejský výrobce LG Energy Solution a jde o lithium-iontovou technologii, ověřenou v předchozích modelech. Přesný dojezd zatím Tesla nezveřejnila, ale s ohledem na větší hmotnost a rozměry vozu lze očekávat mírně nižší hodnoty než u běžné verze.
Není čas ztrácet čas
Tesla tímto krokem reaguje na rostoucí konkurenci na čínském trhu, kde domácí značky jako BYD nebo Nio nabízejí čím dál vyspělejší elektromobily, často s pokročilými technologiemi a velmi moderním designem. Ačkoliv byl Model Y v roce 2024 nejprodávanějším autem v Číně, kdy se prodalo téměř půl milionu kusů, v první polovině letošního roku klesly jeho prodeje o 17,5 %. Na vině je částečně výměna modelového roku, ale přesto je patrné, že Tesla musí reagovat.
Verdikt
Právě Model Y L má být odpovědí – nabízí více prostoru, větší komfort a míří na zákazníky, kteří hledají něco mezi kompaktním SUV a velkým rodinným vozem. Tesla uvedla na čínské sociální síti Weibo, že nový Model Y L se začne prodávat letos na podzim.