Emise oxidu uhličitého (CO2) americké společnosti Amazon se od roku 2019, kdy se zavázala k uhlíkové neutralitě, ztrojnásobily. S odkazem na novou studii o tom napsal server Earth. Na těchto emisích se nejvíce podílel vozový park firmy, chlazení budov i výstavba infrastruktury, včetně datových center.
Největší světový online prodejce podle nejnovější zprávy o udržitelnosti vypustil do ovzduší 68,25 milionu metrických tun oxidu uhličitého. Oproti předchozímu roku to představuje nárůst o 6 procent.
Amazon’s carbon emissions rose for the first time in three years in 2024, driven by data center construction and fuel consumption by its delivery providers https://t.co/n0bcSkhU37
— Bloomberg (@business) July 16, 2025
Amazon však od roku 2021 emise snížil. V té době vypustil do atmosféry 71,54 milionu metrických tun CO2. Oproti roku 2019, kdy se Amazon zavázal dosáhnout do roku 2040 nulových emisí, se však tato hodnota ztrojnásobila.
Zpráva identifikovala hlavní viníky těchto výsledků. Velkou měrou se na emisích podílelo palivo v přepravním a logistickém vozovém parku Amazonu a chlazení budov a produktů. Největší podíl nepřímých emisí měly stavební materiály a výstavba datových center spolu se spotřebou paliva dodávek.
Nakupovaná elektřina pro napájení budov a nabíjení elektromobilů také přispěla k nepřímým emisím, i když v menší míře.
Zavádění AI je opravdu výzva
Společnost investuje značné prostředky do datových center, neboť do svých procesů stále více implementuje umělou inteligenci (AI) pro zlepšení zákaznické zkušenosti. Na výstavbu pevných a stabilních datových center se používá beton a ocel. Jejich provoz je neuvěřitelně energeticky náročný. K chlazení potřebují obrovské množství vody. Amazon to označuje za jednu z největších výzev při zavádění AI.
Firmy jako Amazon, Google nebo Meta se zároveň snaží emise snížit a přecházet na obnovitelné zdroje energie. To činí zmíněnou výzvu ještě náročnější. Technologičtí giganti podepsali dohody o přístupu k bezuhlíkové jaderné energii v nadcházejících letech právě proto, že se snaží rozšířit své sítě datových center.
Společnost Google například oznámila dohodu v hodnotě tří miliard dolarů, díky níž bude mít přístup k vodní energii společnosti Brookfield Asset Managment v Pensylvánii. Dohoda má být součástí „zodpovědného rozvoje digitální infrastruktury, která pohání každodenní život lidí, komunit a podniků“.