Vláda schválila půjčku od Evropské investiční banky ve výši 65 miliard korun. Peníze půjdou hlavně na železniční infrastrukturu, část také na dálniční stavby. Podle ministra dopravy Martina Kupky je úvěr výhodnější než jiné možnosti financování.
Z celkové částky má jít 55 miliard na železnici. Zbývajících 10 miliard zamíří na výstavbu úseku 511 Pražského okruhu, který propojí dálnice D1 a D11. Stavba této části začala už koncem loňského roku a má skončit v roce 2027.
Jak stát vybírá, odkud vezme peníze
Kupka uvedl, že stát potřebuje prostředky, aby dohnal dlouhodobé investiční manko v dopravě. Ministerstvo financí rozhodne o každé části úvěru v závislosti na tom, zda je možné najít levnější zdroj.
Vláda podle něj zhodnotila situaci a aktuálně považuje úvěr od EIB za nejvýhodnější. Banka totiž nabízí nižší úroky a dlouhé splatnosti. Jde navíc o instituci vlastněnou státy Evropské unie, která podporuje projekty s veřejným přínosem.
Konkrétní železniční projekty zatím nejsou
Zatímco o dálniční stavbě je jasno, konkrétní železniční akce ministr neupřesnil. Resort ale podle něj plánuje investice, které mají pomoct urychlit modernizaci české železniční sítě.
EIB loni v Česku podpořila projekty za více než 62 miliard korun. Oproti roku 2023 se její aktivita zvýšila o třetinu. Mezi oblasti zájmu banky patří kromě dopravy i bydlení, životní prostředí nebo digitalizace.
Peníze přijdou ve vlnách
Financování bude rozděleno do jednotlivých tranší. O tom, kdy si stát část půjčky vyčerpá, rozhodne podle podmínek ministerstvo financí. To posoudí, zda v daný moment neexistuje výhodnější alternativa.
Úsek 511 Pražského okruhu má být jedním z klíčových dálničních projektů následujících let. Po jeho dokončení dojde k propojení důležitých dopravních tepen a ulehčení tranzitní dopravy kolem hlavního města.