Zdraví18 nejvíce návykových potravin plus 17 nejméně návykových

18 nejvíce návykových potravin plus 17 nejméně návykových

Existují potraviny, které ve vašem mozku vyvolávají silnější reakci než jiné. A jejich častá konzumace může u některých lidí vyvolat návykové stravovací chování. Které potraviny mezi ně patří?

20 % lidí může mít závislost na jídle nebo vykazovat návykové stravovací chování. Toto číslo je ještě vyšší u lidí s obezitou. Závislost na jídle je podobná závislostem na jiných látkách. Lidé, kteří jí trpí, uvádějí, že nejsou schopni kontrolovat konzumaci určitých potravin.

Lidé se však nestanou závislí na jakémkoliv jídle. U některých potravin je mnohem pravděpodobnější, že způsobují příznaky závislosti než u jiných.

Potraviny, které mohou způsobit návykové stravování

Výzkumníci z University of Michigan studovali návykové stravování u 518 lidí ve studii z roku 2015. Jako referenci použili stupnici Yale Food Addiction Scale (YFAS). Je to nejčastěji používaný nástroj k posouzení závislosti na jídle.

Všichni účastníci dostali seznam 35 potravin, zpracovaných i nezpracovaných. Hodnotili pravděpodobnost, že budou mít problémy s každou z 35 potravin, na stupnici od 1 (vůbec ne návykové) do 7 (extrémně návykové).

V této studii bylo 7–10 % účastníků diagnostikováno s plnou závislostí na jídle. Navíc 92 % účastníků vykazovalo návykové stravovací chování vůči některým potravinám. Opakovaně měli touhu přestat je jíst, ale nebyli schopni to udělat.

Níže uvedené výsledky podrobně popisují, které potraviny byly nejvíce a nejméně návykové.

18 nejvíce návykových potravin

Není divu, že většina potravin hodnocených jako návykové byly zpracované potraviny. Tyto potraviny měly obvykle vysoký obsah cukru nebo tuku. Nebo obojího. Číslo za každým jídlem je průměrné skóre uvedené ve výše uvedené studii na stupnici od 1 (vůbec ne návykové) do 7 (extrémně návykové).

  • pizza (4.01)
  • čokoláda (3,73)
  • chipsy (3,73)
  • sušenky (3.71)
  • zmrzlina (3,68)
  • hranolky (3,60)
  • cheeseburgery (3,51)
  • slazené nápoje (3,29)
  • dort (3,26)
  • sýr (3,22)
  • slanina (3.03)
  • smažené kuře (2,97)
  • rohlíky (2,73)
  • popcorn (máslový) (2,64)
  • snídaňové cereálie (2,59)
  • želé bonbóny (2,57)
  • steak (2,54)
  • muffiny (2,50)

17 nejméně návykových potravin

Nejméně návykové potraviny byly většinou celé, nezpracované potraviny:

  • okurky (1,53)
  • mrkev (1,60)
  • fazole (bez omáčky) (1,63)
  • jablka (1,66)
  • hnědá rýže (1,74)
  • brokolice (1,74)
  • banány (1,77)
  • losos (1,84)
  • kukuřice (bez másla nebo soli) (1,87)
  • jahody (1,88)
  • granola tyčinka (1,93)
  • voda (1,94)
  • krekry (bez polev apod.) (2.07)
  • preclíky (2.13)
  • kuřecí prsa (2,16)
  • vejce (2,18)
  • ořechy (2,47)

Doporučujeme

USA omezují sledování oceánů, Evropa posiluje vlastní síť

Spojené státy začínají výrazně omezovat jednu z nejambicióznějších sítí pro sledování oceánů. Systém, který více než deset let sbíral data o mořských ekosystémech, klimatu a extrémním počasí, má přijít o většinu svých zařízení. Evropa mezitím investuje do vlastního oceánského monitoringu a chce posílit svou roli ve výzkumu moří.

Filipíny zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně, úřady varují před tsunami

Filipínský ostrov Mindanao zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně. Otřesy poškodily infrastrukturu a úřady hlásí několik mrtvých a mnoho zraněných. Americké, indonéské a filipínské úřady vydaly varování před tsunami.

Dua Lipa stvrdila manželství druhým obřadem

Britská popová hvězda a známý herec stvrdili svůj svazek druhým, tentokrát o poznání pompéznějším obřadem. Po komorní londýnské svatbě z konce května si pár vyměnil manželské sliby pod italským sluncem v historické rezidenci nedaleko Palerma. Na slavnostní událost dorazila řada celebrit z hudebního i módního světa a nechybělo ani exkluzivní vystoupení hudební legendy.

Trump uvedl, že by nezrušil sankce proti Íránu před uzavřením dohody

Americký prezident Donald Trump uvedl, že by před uzavřením mírové dohody s Teheránem nezrušil sankce proti Íránu a neuvolnil jeho zmrazená aktiva. Šéf Bílého domu to řekl v rozhovoru s televizí NBC News.

Izraelská armáda provedla úder v Bejrútu, podle premiéra na sídlo teroristů

Izraelská armáda dnes provedla úder na jižním předměstí Bejrútu, cílem bylo podle společného prohlášení premiéra Benjamina Netanjahua a ministra obrany Jisraele Kace teroristické sídlo.

Na papežovu mši pod širým nebem přišlo v Madridu okolo 1,2 milionu lidí

Ulice u madridského náměstí Cibeles dnes zaplnil více než milion lidí, aby se zúčastnil mše svaté pod širým nebem vedené papežem. Jedná se pravděpodobně o největší událost týdenní návštěvy Lva XIV. ve Španělsku, při níž dnes prohlásil, že Bůh stojí na straně chudých a opuštěných, napsala agentura Reuters.

Po útocích dronů jsou na Ukrajině dvě oběti, Rusko hlásí jednoho mrtvého

Rusko dnes při nočních útocích vyslalo na Ukrajinu 236 bezpilotních letounů, z nichž 215 bylo sestřeleno. Moskva hlásí 95 zachycených ukrajinských dronů, napsala agentura AFP. Na Ukrajině jsou po úderech nejméně dva mrtví a jeden zraněný, zatímco v Rusku jedna oběť a sedm zraněných. Ukrajinské drony podle médií zasáhly ropné sklady a tepelnou elektrárnu v okupovaných oblastech. V Londýně by se dnes měla uskutečnit schůzka zástupců Ukrajiny, Británie, Francie a Německa ohledně dalšího postupu proti Rusku, které válku na Ukrajině zahájilo v roce 2022.

Nigerijská armáda uvedla, že osvobodila 360 lidí unesených skupinou Boko Haram

Nigerijská armáda dnes oznámila, že osvobodila 360 lidí, které ve státě Borno na severovýchodě země unesla teroristická skupina Boko Haram. Napsala to agentura AP.

Střelba v Izraeli u Západního břehu Jordánu si vyžádala nejméně jednoho mrtvého

Pětatřicetiletý muž přišel o život a dalších pět lidí utrpělo zranění při střelbách v centrálním Izraeli nedaleko okupovaného Západního břehu Jordánu, píše agentura Reuters s odkazem na izraelskou policii, podle níž zřejmě šlo o teroristický útok. Agentura AP píše o jednom mrtvém a šesti zraněných s tím, že první střelba byla hlášena u čerpací stanice u města Kochav Jair poblíž Západního břehu Jordánu.

Mangrovy mohou kvůli stoupající hladině moří ztratit schopnost ukládat uhlík

Mangrovovy by mohly přestat fungovat jako spolehliví zachránci klimatu a naopak začít masivně uvolňovat skleníkové plyny. Tyto pobřežní lesy jsou sice známé svou schopností ukládat obrovské množství uhlíku, jenže stoupající hladina moří může tento benefit brzy zničit. Pokud záplavy překročí únosnou mez, stromy odumřou a eroze uvolní uhlík ze sedimentů zpět do atmosféry.

V Západní Austrálii opět útočil žralok. Potápěč jeho kousnutí nepřežil

U jižního pobřeží Západní Austrálie zahynul při útoku žraloka pětatřicetiletý potápěč. Podle policie muže napadl zhruba čtyři a půl metru dlouhý žralok během harpunování u ostrova Michaelmas Island nedaleko města Albany.

Fotbalové kluby v Británii dostaly varování kvůli kryptofirmám

Britský finanční regulátor varoval fotbalové kluby před smlouvami s nepovolenými kryptofirmami a obchodními platformami. Upozornil je, že podobná partnerství mohou přinést právní rizika, podezření z praní špinavých peněz i poškození pověsti. Výzva se týká také klubů z Premier League.

Americké státy chtějí zastavit spojení Paramountu a Warner Bros.

Plánované spojení Paramount Skydance s Warner Bros. Discovery může narazit na další vážnou překážku. Kalifornie, New York a další americké státy se chystají podat žalobu, která má transakci zablokovat. Obří obchod za 111 miliard dolarů už dříve vyvolal odpor části hollywoodské branže, kin i politiků.

Festival v americkém Toledu přerušila střelba, zraněno je dvanáct lidí

Střelba u venkovního festivalu v americkém Toledu ve státě Ohio zranila dvanáct lidí. Dva z nich jsou v kritickém stavu. Policie předpokládá, že na místě stříleli nejméně dva útočníci, kteří mohli mířit jeden na druhého, zatímco oběti zasáhla palba v okolí festivalu.

Izraelský úder v Gaze zabil nejméně sedm Palestinců

Izraelský úder v Gaze si v sobotu vyžádal nejméně sedm palestinských obětí, mezi nimi dvě ženy. Dalších patnáct lidí utrpělo zranění, včetně dětí. Útok přišel ve chvíli, kdy se v Káhiře znovu rozběhla jednání o udržení křehkého příměří.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama