Maki Kaji, nadšenec do hlavolamů a vydavatel, který se proslavil jako popularizátor sudoku, zemřel ve věku 69 let, uvedla jeho společnost Nikoli. Příčinou smrti byla rakovina žlučovodu.
Než založil první japonský časopis o hlavolamech, pracoval Kaji v tiskařské firmě. Inspiroval se již existujícím číselným hlavolamem, aby zhruba v polovině osmdesátých let vytvořil to, co později nazval „sudoku“. Jde o zkráceninu japonského výrazu, který lze volně přeložit jako „každé číslo jednou“.
Cílem sudoku je vyplnit mřížku s 81 políčky (9 x 9) v devíti blocích (3 x 3) tak, aby každý blok, sloupec i řádek obsahoval čísla 1 až 9, aniž by se opakovala. Výchozí počet vyplněných číslic určuje obtížnost hlavolamu.
„Známý jako duchovní otec sudoku, (Maki Kaji) byl zbožňován milovníky hlavolamů po celém světě a my bychom vám všem rádi vyjádřili svou vděčnost,“ uvedla v pondělí jeho společnost Nikoli na svých internetových stránkách.
Yoshinao Anpuku, který Kajiho vystřídal na postu šéfa společnosti, podle agentury AP řekl, že Kaji si snadno hledal přátele a měl jedinečný a hravý přístup k životu. „Naším úkolem je stavět na jeho vizi,“ prohlásil Anpuku.
Do Evropy fenomén sudoku pronikl relativně nedávno
Sudoku získalo svou popularitu mimo Japonsko zhruba před dvaceti lety, kdy hlavolam začaly tisknout zámořské noviny. Podle odhadů má sudoku více než 100 milionů fanoušků po celém světě, kteří se mu věnují pravidelně. Od roku 2006 se každoročně koná světový šampionát.
Kaji pokračoval ve vytváření a zdokonalování hádanek za pomoci čtenářů svého čtvrtletníku. V červenci odstoupil z pozice šéfa firmy kvůli špatnému zdravotnímu stavu, zemřel 10. srpna.
„Opravdu mě dojímá, když vidím nový nápad na hlavolam, který má velký potenciál,“ řekl propagátor sudoku v roce 2007 pro BBC. Tehdy dodal, že tajemstvím dobrého hlavolamu je ve zjednodušení pravidel. „Je to jako hledání pokladu. Nejde o to, jestli to vydělává, ale čistě o vzrušení ze snahy to vyřešit,“ prozradil Kaji.