Volkswagen ukončí výrobu v závodě v čínském městě Nan-ťing, kde vznikaly i modely značky Škoda. Jde o první kompletní uzavření továrny této německé automobilky v Číně. Důvodem je útlum poptávky po spalovacích vozech i nevhodná poloha areálu.
Závod u městské zástavby podle firmy brání přestavbě na produkci elektromobilů. Výroba zde začala v roce 2008 a roční kapacita měla dosahovat až 360 tisíc vozů. Tohoto čísla ale nikdy nedosáhla. Kromě Passatu se zde montovaly i Škody Superb a Kamiq.
Výroba se přesune do jiného města
Zbývající produkce má zamířit do 70 kilometrů vzdáleného města I-čeng, kde Volkswagen provozuje další závod. Ten bude modernizován pro výrobu elektromobilů. Mluvčí společnosti potvrdil, že uzavření proběhne postupně a dokončí se ve druhé polovině roku.
Skupina SAIC-Volkswagen přitom plánuje uvést na čínský trh dalších 18 nových modelů do roku 2030, z toho většinu čistě elektrických nebo s prodlouženým dojezdem. Některé vozy budou využívat techniku čínských značek.
Škoda v Číně ztrácí
Zatímco v roce 2017 prodala Škoda v Číně přes 330 tisíc aut, loni to bylo jen 36 tisíc. Za první pololetí letošního roku se prodalo 7297 vozů. To je méně než v Česku. Meziroční pokles činí 26 procent.
Místní zákazníci čím dál víc preferují elektrifikované vozy domácích značek. Škoda navíc v Číně nenabízí žádný elektromobil. Nepomohlo jí ani uvedení značky Jetta, která spadá pod konkurenční podnik FAW-Volkswagen.
Jeep i Stellantis mají potíže
Podobným problémům čelí i další zahraniční značky. Jeep například ukončil místní výrobu a dnes v Číně působí už jen s dováženými vozy. Společný podnik Stellantisu s automobilkou GAC minulý týden zkrachoval.
Volkswagen zůstává aktivní, ale musí přizpůsobit strategii. Čínský trh se rychle mění a dřívější dominance západních značek už nestačí. Místní konkurence sílí a tempo elektrifikace zrychluje.