Americká síť restaurací Cracker Barrel po týdnu ostré kritiky oznámila, že ruší své nové logo. Po vlně odporu na sociálních sítích i zásahu Donalda Trumpa se vrací k původnímu „Old Timerovi“ opřenému o sud. Akcie firmy po obratu vyskočily o sedm procent.
Firma uvedla, že vyslyšela zákazníky. „Naše nové logo končí a náš Old Timer zůstane,“ stojí v prohlášení. Změna přišla po pádu hodnoty firmy o sto milionů dolarů a propadu akcií o více než dvanáct procent během pár dnů.
Trump přiložil ruku k dílu
Nový minimalistický znak bez postavy a sudu měl přitáhnout mladší publikum. Místo toho ale vyvolal vztek tradičních zákazníků i konzervativních komentátorů. „Cracker Barrel by se měl vrátit ke starému logu, uznat chybu a řídit firmu lépe,“ napsal Trump na sociální síti. Krátce nato firma oznámila obrat.
Podle Bílého domu vedení restaurací dokonce prezidentovi telefonovalo, aby mu poděkovalo. Trump okamžitě využil příležitosti k dalšímu útoku na „woke“ kulturu a na sítích zveřejnil svou fotku u sudu s nápisem „Go woke, go broke“.
Symbol boje o identitu
Příběh Cracker Barrel ukazuje, jak se i firemní loga stávají bitevním polem amerických kulturních válek. Podle expertů dnes už manažeři nemohou brát podobné kampaně na lehkou váhu. „Malá jiskra se může rychle změnit v celonárodní požár,“ říká profesor komunikace Paul Argenti.
Podobně jako v kauze Bud Light s transgender influencerkou Dylan Mulvaney či sporech kolem řetězce Target se i zde konzervativní aktivisté semkli a našli silného spojence v Bílém domě.
Trh reaguje, ale obavy zůstávají
Krátkodobě si Cracker Barrel oddechl. Akcie stouply, společnost získala obrovskou publicitu zdarma. Otázkou ale je, zda couvnutí firmě dlouhodobě pomůže. Podle Forbes jde o „příběh obratu, ne jistý triumf“. Tržby zůstávají pod historickými průměry a firma musí ukázat, že umí přeměnit kulturní momentum v byznysový úspěch.
Někteří kritici navíc varují, že ustoupení může působit jako projev slabosti a přivést značku do podobných problémů, jaké zažil Bud Light. Naopak jiné studie ukazují, že značky, které se „odvážně drží své cesty“, mohou nakonec na pověsti i vydělat.
Cracker Barrel ale vsadil na návrat k nostalgii. „Co se nezměnilo a nikdy nezmění, jsou hodnoty, na kterých firma stojí,“ uvedla společnost. Zda se jí podaří znovu nalákat věrné zákazníky i nové hosty, ukážou až příští měsíce.