ZajímavostiTři šálky kávy denně mohou pomoci k delšímu životu

Tři šálky kávy denně mohou pomoci k delšímu životu

Dobrou zprávu pro všechny milovníky kávy uvařili čínští vědci s využitím údajů o více než 170.000 dospělých Britech. Jejich analýza zjistila, že ti, kdo pijí dva až čtyři šálky kávy denně – bez ohledu na přidaný cukr – zřejmě žijí déle, než ti, kdo kávě neholdují, napsal zpravodajský server New York Post.

Analýzu provedli vědci z dvou čínských univerzit ve městě Kanton a výsledky zveřejnili v odborném listu Annals of Internal Medicine. Hlavní autor studie, doktor Tan Liou, uvedl, že studie podporuje dřívější pozitivní zjištění zdravotních přínosů pití kávy.

„Předchozí studie naznačovaly souvislost mezi konzumací kávy a sníženým rizikem úmrtí, ale nerozlišovaly mezi kávou konzumovanou s cukrem nebo umělými sladidly a kávou konzumovanou bez cukru,“ uvedl Liou.

Jeho tým získal údaje od 171.616 účastníků průzkumu britské biomedicínské databanky UK Biobank probíhajícího v letech 2006-2010. Jednalo se o osoby, které vyplnily alespoň jeden dotazník týkající se stravy, včetně návyků při pití kávy, a zároveň netrpěly rakovinou ani kardiovaskulárním onemocněním, což jsou dvě nejčastější známé příčiny předčasného úmrtí.

Vědci zjistili, že 55,4 procenta účastníků průzkumu pilo kávu bez cukru nebo sladidel, 14,3 procenta pilo kávu s cukrem, 6,1 procenta pilo kávu s umělými sladidly a 24,2 procenta nepilo kávu vůbec. Ti, kteří pili kávu, byli dále analyzováni podle toho, kolik šálků denně vypili. V průběhu sledovaného období zemřelo 3177 účastníků, z toho 1725 na rakovinu a 628 na srdeční choroby.

Jakmile vědci vzali v úvahu další aspekty životního stylu a zdravotní faktory, které mohly ovlivnit riziko úmrtí, zjistili, že pijáci kávy na tom byli z dlouhodobého hlediska lépe – a nezáleželo na tom, zda si do kávy přidávali cukr, anebo jaký druh kávy, včetně kávy bez kofeinu, pili.

Přínosy byly nejvýraznější u skupiny, která pila dva až čtyři šálky denně. Riziko předčasného úmrtí u ní bylo o 30 procent nižší než u těch, kdo kávu nepili. Ti, kteří pili kávu s umělým sladidlem namísto cukru, však nežili výrazně déle než ti, kteří kávu nepili vůbec. Vědci se domnívají, že v tomto případě mohou hrát roli i další zdravotní faktory, včetně vyšší míry obezity a vysokého tlaku ve skupině s umělými sladidly.

Studie podle Lioua posiluje předchozí zjištění o prospěšnosti pití kávy, které by se dalo popsat tvarem písmene „U“. Ti, kteří pijí velmi malé nebo velmi velké množství kávy, se zdají být v horším zdravotním stavu než ti, kteří se drží zlatého středu.

Doktorka Christina Weeová, docentka medicíny na Harvardově lékařské fakultě, napsala k výsledkům studie doprovodný úvodník, v němž upozornila na důležitý detail týkající se obsahu cukru v kávě. „Průměrná dávka přidaného cukru na šálek slazené kávy (ve studii) byla jen něco málo přes čajovou lžičku, tedy asi 4 gramy,“ napsala Weeová. „To má hodně daleko k 15 gramům cukru v bezmála 250 mililitrovém šálku karamelového macchiata v oblíbeném americkém řetězci kaváren,“ uvedla s odkazem na kavárny Starbucks.

Doporučujeme

Rusko zaútočilo na zastávku v Oděse, na Krymu nejezdí některé vlaky

Cílem ruského útoku v jihoukrajinské Oděse se dnes ráno stala autobusová zastávka, na které čekali lidé. Informoval o tom šéf městské vojenské správy Serhij Lysak. Zranění utrpěli tři lidé. Na Rusy okupovaném Krymu nejezdí některé vlaky poté, co v noci na dnešek drony zaútočily na expres Moskva-Simferopol.

Lavazza chce v USA posílit díky novým kávovým tabletám

Italská Lavazza posílá na americký trh nový systém pro přípravu espressa. Místo klasických kapslí sází na tablety vyrobené výhradně z kávy, které neobsahují plast, hliník ani pojiva. Firma tím chce oslovit zákazníky, kteří řeší nejen chuť, ale i odpad po každém šálku.

Čínský prezident Si Ťin-pching přijel do KLDR, chce posílit vztahy obou zemí

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes zahájil dvoudenní návštěvu Severní Koreje, která je první od roku 2019. V Pchjongjangu čínský prezident jednal se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, kterého ujistil, že Peking neupustí od svého závazku chránit společné zájmy s KLDR ani nezaváhá ve své podpoře Kim Čong-una. Informovala o tom agentura Reuters.

Írán oznámil zastavení útoků proti Izraeli

Velitelství íránských ozbrojených sil dnes oznámilo ukončení vojenských operací proti Izraeli. Zároveň ale varovalo, že v případě dalších izraelských útoků na Libanon je obnoví, přičemž nové údery budou drtivější než ty nedávné. Prohlášení velitelství zveřejnila íránská agentura Fars, píše agentura Reuters.

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, tvrdí Trump

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, uvedl dnes americký prezident Donald Trump poté, co obě země v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích. Závěrečná jednání o mírové dohodě pokračují, ale mohou být zmařena neznalostí nebo hloupostí, napsal šéf Bílého domu na sociální síti Truth Social. V předchozím příspěvku vyzval Izrael a Írán, aby na sebe přestaly útočit.

Akciové indexy v Koreji a Japonsku prudce klesly, v Soulu o více než osm procent

Akcie na burzách v Soulu a v Tokiu dnes prudce oslabily, v Soulu hlavní akciový index odepsal přes osm procent. Investoři se zbavují akcií technologických firem, k jejichž růstu v poslední době přispíval i zájem o umělou inteligenci (AI). Rozsáhlý výprodej vyvolaly obavy ze zvyšování úrokových sazeb ve Spojených státech a také další eskalace konfliktu na Blízkém východě.

KOMENTÁŘ: Svede to na nucenou práci. Trump našel nový způsob, jak zavádět cla

V hluku války na Blízkém východě se může zdát, že Donald Trump dal svou celní politiku k ledu. Že přijal únorové rozhodnutí Nejvyššího soudu. Jenže ve skutečnosti Trumpův úřad pilně pracuje na tom, aby se mohla nová cla začít už brzy aplikovat. Jak je to možné?

Shakira vystoupí na fotbalovém šampionátu a zavzpomíná na své děti

Zpěvačka Shakira se vrací na mistrovství světa ve fotbale. V červenci se představí v historicky první poločasové show finálového zápasu, kde s ní na pódiu vystoupí Madonna a korejská skupina BTS. Pro latinskoamerickou ikonu má tento turnaj osobní význam, protože právě díky fotbalové hymně z roku 2010 potkala svého bývalého partnera, se kterým má dva syny.

Arménský premiér Pašinjan vyhrál parlamentní volby, uvedla volební komise

Strana Občanská smlouva arménského premiéra Nikoly Pašinjana vyhrála nedělní parlamentní volby se ziskem 49,8 procenta hlasů. Dnes o tom podle agentur informovala arménská volební komise po sečtení hlasů ze všech volebních místností. Druhá skončila Silná Arménie, kterou vede rusko-arménský miliardář Samvel Karapetjan. Získala 23,3 procenta hlasů.

Izrael zasáhl v Íránu petrochemický komplex, Teherán vyslal rakety na Izrael

Izrael a Írán v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích, což je největší vyhrocení konfliktu od uzavření příměří 8. dubna, napsala agentura AP. Izraelská armáda zasáhla mimo jiné petrochemický komplex na jihozápadě Íránu a část poškodila, uvedla AFP. Íránská média informovala o explozích v několika městech včetně Teheránu a íránské revoluční gardy uvedly, že útočily na letecké základny v Izraeli v reakci na izraelské údery na radarové stanice v Íránu. Gardy též oznámily, že jsou připraveny na rozsáhlé operace na všech frontách. Izrael informoval o raketách vypálených směrem na izraelské území též z Jemenu.

Útok nožem na Penn Station, šest lidí zraněno. New York zpřísňuje opatření

Šest lidí bylo v neděli zraněno při útoku nožem na newyorské Penn Station, jednom z nejrušnějších dopravních uzlů ve Spojených státech. Incident se stal v době, kdy se město připravuje na dvě mimořádně sledované sportovní události – finále NBA a blížící se mistrovství světa ve fotbale.

Zemětřesení na Filipínách si vyžádalo nejméně 16 mrtvých, Malajsie nabídla pomoc

Nejméně 16 mrtvých a více než 200 zraněných si vyžádalo zemětřesení o síle 7,8 stupně, které v noci na dnešek SELČ zasáhlo filipínský ostrov Mindanao. Otřesy poškodily řadu budov a klíčový most ve městě General Santos. Zemětřesení vyvolalo metr vysokou vlnu cunami, která zasáhla okolní pobřeží, informovala agentura AP s odvoláním na filipínské úřady. Malajsie už zasažené zemi nabídla pomoc.

Příměří v ohrožení: Útoky mezi Izraelem a Íránem ženou ceny ropy vzhůru

Ceny ropy v pondělí vzrostly po vzájemných útocích mezi Izraelem a Íránem. Vyvolává to obavy ze zhroucení stále trvajícího křehkého příměří mezi islámskou republikou a USA. Snahy o ukončení konfliktu komplikuje i situace v Libanonu, přesto se zatím ceny ropy drží pod 100 dolary za barel.

USA omezují sledování oceánů, Evropa posiluje vlastní síť

Spojené státy začínají výrazně omezovat jednu z nejambicióznějších sítí pro sledování oceánů. Systém, který více než deset let sbíral data o mořských ekosystémech, klimatu a extrémním počasí, má přijít o většinu svých zařízení. Evropa mezitím investuje do vlastního oceánského monitoringu a chce posílit svou roli ve výzkumu moří.

Filipíny zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně, úřady varují před tsunami

Filipínský ostrov Mindanao zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně. Otřesy poškodily infrastrukturu a úřady hlásí několik mrtvých a mnoho zraněných. Americké, indonéské a filipínské úřady vydaly varování před tsunami.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama