ZdravíTipy pro udržení hydratace

Tipy pro udržení hydratace

Jde-li o denní příjem vody, je obtížné uplatňovat přísná pravidla. Vyzkoušejte těchto pár jednoduchých triků, jak zůstat hydratovaní.

Množství vody, které potřebujete, závisí na mnoha faktorech, včetně vašeho věku, pohlaví, toho, zda jste těhotná nebo kojíte, a zda máte základní zdravotní stavy nebo nějaká chronická onemocnění.

Směrnice z roku 2004 Národní akademie věd, inženýrství a medicíny – nejnovější dostupné – doporučují 2,7 litru vody denně pro ženy a 3,7 litru denně pro muže. Tohoto množství můžete dosáhnout konzumací určitých potravin, vody a jiných tekutin.

Zde je několik tipů, jak získat veškerou tekutinu, kterou potřebujete, a zabránit dehydrataci.

Mějte svou láhev na vodu vždy po ruce

Přístupnost může hodně změnit. A je to tak jednoduché, jako nosit s sebou láhev s vodou. „Pokud je hned vedle vás, pravděpodobně si zvyknete usrkávat, aniž byste si to uvědomovali,“ říká Johannah Sakimura, RD, ambulantní onkologická dietoložka v Overlook Medical Center v Summit, New Jersey.

Zkuste obyčejnou vodu ochutit

I když je důležité pít hodně vody, ne každému to vyhovuje. „Pokud nemáte rádi čistou vodu, přidejte do ní troškou ovocné šťávy nebo kousky čerstvého či mraženého ovoce,“ říká Sakimura. „Nebo vyzkoušejte přirozeně ochucené bezkalorické saltzery. Jejich šumivá a ovocná chuť je činí přitažlivějšími, než je obyčejná voda bez chuti.“

Bylinkový čaj nebo káva bez cukru

Sakimura doporučuje neslazené čaje, které jsou k dispozici v mnoha různých příchutích. „Popíjejte přes den ovocné ledové čaje (se spoustou ledu, pokud je venku horko), nebo se večer uvelebte s hrnkem horkého mátového nebo heřmánkového čaje – to vše se počítá do vašeho denního cíle v oblasti tekutin.“

A pokud je vaším oblíbeným nápojem káva spíše než čaj, funguje to také. I když může mít kofein diuretický účinek a zvyšuje vaši potřebu močit, jedna křížová studie zahrnující 50 mužů zjistila, že u nich nebyly žádné významné rozdíly v celkové hydrataci, když pili čtyři šálky kávy denně ve srovnání se čtyřmi šálky vody. Výsledky studie, které byly publikovány v časopise PLoS One, naznačují, že káva hydratuje podobně jako voda, když ji pravidelní pijáci kávy konzumují s mírou.

Zatímco tato konkrétní studie se zaměřila výhradně na muže, kteří pili kávu, Mayo Clinic poznamenává, že kofeinové nápoje mohou stále pomoci všem dospělým dosáhnout jejich denních cílů hydratace. Jen se ujistěte, že nebudete konzumovat více než 400 miligramů denně. Příznaky, jako je žaludeční nevolnost, časté močení a nespavost, mohou znamenat, že pijete příliš mnoho kávy.

Vyměňte balené občerstvení za čerstvé

„Vyměňte suché svačiny, jako jsou chipsy, preclíky a krekry, které mají velmi nízký obsah vody, za osvěžující svačinky. Vyzkoušejte čerstvé nebo mražené ovoce, jogurt, zdravé smoothies, celer s arašídovým máslem a nakrájenou zeleninu s humusem,“ doporučuje Sakimura.

Hromada na talíři

Vězte, že tato zelenina a ovoce jsou hydratační, stejně jako tekutiny. „Usilujte o to, aby se polovina vašeho talíře skládala právě z nich. Všechny tyto zeleninové a ovocné porce dodají vodu a také vydatnou dávku vitamínů, minerálů a vlákniny,“ říká Sakimura. „Ve skutečnosti některé druhy ovoce a zeleniny obsahují více než 90 procent vody. Včetně melounu, jahod, okurky, celeru, salátu a listové zeleniny, cukety, rajčat a papriky.“

Popíjejte více tekutin během jídla

„Srkání vody s jídlem vám pomůže jíst pomaleji a samozřejmě zůstat hydratovaní,“ říká Sakimura. Pití vody před jídlem může dále pomoci při hubnutí, jak tomu bylo u účastníků studie publikované v časopise Obesity. Během malé randomizované kontrolované studie zahrnující 84 subjektů, účastníci, kteří vypili 500 mililitrů vody 30 minut před jídlem, ztratili průměrně 1,3 kilogramu po 12týdenním sledování.

Doporučujeme

Hegseth varoval Kubu před nákupem zbraní, které by mohly zasáhnout USA

Americký ministr obrany Pete Hegseth dnes varoval Kubu před nákupem zbraní, které by mohly zasáhnout USA nebo americkou námořní základnu v zátoce Guantánamo, píše Reuters. Podle šéfa Pentagonu by nákup takových zbraní znamenal pro Havanu konfrontaci se Spojenými státy, ze které by nevyšla úspěšně.

Izraelské údery zabily na jihu Libanonu 12 lidí

Při dnešních izraelských úderech v oblasti jiholibanonského města Súr zahynulo 12 lidí, píše agentura AFP s odvoláním na zdravotnický zdroj. Izraelská armáda dnes oznámila, že na jihu Libanonu zadržela dva lidi, které odvezla do Izraele k výslechu. Úřad vysokého komisaře OSN pro lidská práva (OHCHR) vyšle příští týden do Libanonu tým, který prošetří možná porušování mezinárodního humanitárního práva. Dnes to podle agentury Reuters uvedl šéf úřadu Volker Türk.

Hadi Alodid, útočník z Belfastu, stojí před soudem. Jeho oběť přišla o oko

Třicetiletý Hadi Alodid obviněný z pokusu o vraždu stanul ve středu před soudem v Belfastu. Podle obžaloby měl při útoku nožem vážně zranit jiného muže, který následkem napadení přišel o levé oko.

OpenAI míří na burzu a čeká ji tlak Wall Street

OpenAI udělala další krok ke vstupu na americkou burzu. Firma stojící za ChatGPT podala důvěrný registrační dokument a může se zařadit mezi nejhodnotnější burzovní debuty v historii. Pro velké společnosti kolem umělé inteligence tím ale začíná nová etapa, ve které už nebude stačit jen silný příběh o budoucnosti.

Evropu chrání před hlubší energetickou krizí slunce. Šetří miliardy

Válka na Blízkém východě dál otřásá energetickými trhy a drží ceny ropy i zemního plynu vysoko. Evropa však díky rychlému rozvoji solární energetiky zvládá dopady krize výrazně lépe, než by tomu bylo ještě před několika lety.

Premiér Netanjahu bude kandidovat v letošních volbách, uvedla jeho strana Likud

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu bude opět kandidovat v letošních parlamentních volbách. Podle agentur to dnes oznámila jeho strana Likud. Datum voleb nebylo dosud stanoveno, musejí se ale konat nejpozději v říjnu. Server The Times of Israel upozornil, že oznámení přichází poté, co americký prezident Donald Trump v úterý vyjádřil pochybnosti, zda bude Netanjahu usilovat o znovuzvolení.

Vstup SpaceX na burzu může dál tlačit na kryptoměny

Plánovaný vstup SpaceX na burzu může mít dopad i na kryptoměnový trh. Analytici upozorňují, že obří nabídka akcií by mohla odčerpat část peněz z rizikovějších aktiv, včetně bitcoinu a dalších kryptoměn. Trh už teď sleduje, zda se investoři nezačnou přesouvat právě k akciím Muskovy vesmírné firmy.

Příliš mnoho dusíku může oslabit lesní ekosystémy

Lesní půda patří k největším zdrojům přirozených toků uhlíku mezi pevninou a atmosférou. Pod povrchem nepřetržitě pracují kořeny i mikroorganismy, které rozkládají organickou hmotu a přitom uvolňují oxid uhličitý. Tento proces, označovaný jako půdní respirace, se však v mnoha částech světa začíná měnit.

V Belfastu po brutálním útoku nožem vypuklo protiimigrační násilí

Severní Irsko v úterý večer zachvátily násilné protesty proti migrantům. Maskovaní demonstranti v Belfastu zapalovali domy a vozidla v reakci na brutální útok nožem. Policie v souvislosti s napadením obvinila třicetiletého Súdánce z pokusu o vraždu.

KOMENTÁŘ: Je to oficiální, OpenAI míří na burzu. Konkurent má ale zatím větší hodnotu

OpenAI oficiálně požádala o vstup na burzu. Jedna z nejsledovanějších společností světa tak zřejmě už brzy nabídne veřejnosti své akcie. Snadné to ale mít nebude. Jednak musí obhájit svou tržní kapitalizaci a jednak se bude potýkat s konkurentem, který stihne debut na burze dřív.

Ruské síly útočily na Charkov, po ukrajinském útoku hoří rafinérie v Samaře

Ruské síly v noci na dnešek podnikly 26 útoků na ukrajinské město Charkov, které si podle místních úřadů vyžádaly pět zraněných. Také Ukrajina pokračovala v úderech na ruské cíle, po jednom z nich vypukl požár v Kujbyševské ropné rafinérii ve městě Samara, informoval server Ukrainska Pravda s odvoláním na informace a nahrávky očitých svědků zveřejněné na ruské síti Telegram.

Pákistánské údery v Afghánistánu mají nejméně 13 mrtvých, uvedl Tálibán

Pákistánské vzdušné údery ve třech afghánských provinciích si vyžádaly nejméně 13 mrtvých a 14 zraněných. Dnes to podle agentury Reuters oznámil mluvčí vládního hnutí Tálibán Zabíhulláh Mudžáhid.

Hrozí další růst cen. Zásoby ropy klesají na minima za desítky let

Zásoby ropy v nejvyspělejších ekonomikách se blíží k nejnižším úrovním od začátku vedení záznamů v roce 2003, napsal server The Korea Times s odkazem na americký Úřad pro energetické informace (EIA). Zásoby nahrazují výpadek dodávek ropy z Blízkého východu.

USA uvedly, že dokončily odvetné údery na Írán, ten ohlásil protiútoky

Spojené státy dokončily odvetné údery na Írán za sestřelení amerického vrtulníku Apache nad Hormuzským průlivem. Dnes nad ránem SELČ to na síti X oznámilo oblastní velitelství amerických sil na Blízkém východě (CENTCOM). Íránská média mezitím s odvoláním na vojenské velení a revoluční gardy podle agentury Reuters uvedla, že íránské síly v reakci na nové americké údery podnikly útoky na základny USA v regionu Perského zálivu, mimo jiné na velitelství americké páté flotily v Bahrajnu. Podle informací serveru Axios vypustil Írán nejméně čtyři balistické střely a několik dronů na základny USA v Bahrajnu, Kuvajtu a Jordánsku.

Ariana Grande je po třech letech single

Ariana Grande je po třech letech opět nezadaná. Se svým partnerem Ethanem Slaterem se rozešla už před několika měsíci. Oba se podle lidí z jejich okolí rozešli v dobrém a nadále spolu vycházejí.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama