Praha 13. října 2025 (PROTEXT) – Světová výstava EXPO 2025 v Ósace se stala obrovskou prezentací kreativity, technologií a kultury. Mezi nejvýraznější projekty patřil Český pavilon, jehož architektonický návrh zvítězil v mezinárodní soutěži (1. cena Apropos Architects) a zaujal kombinací dřeva a skla ve tvaru spirály. Sklo se stalo silným symbolem české identity – a díky monumentální instalaci Studia SIN získalo mimořádnou pozornost odborníků, médií i veřejnosti. EXPO navštívilo přes 28 milionů lidí a Český pavilon patřil k nejvyhledávanějším. Denně jím prošlo 12–14 tisíc návštěvníků a přivítal i svého 1,5 miliontého hosta.
V interiéru pavilonu dominovala unikátní skleněná instalace Studia SIN ve spolupráci s Ronym Pleslem, vytvořená technologií Vitrum Vivum. Tavení skla do volné 3D formy v této velikosti nemá ve světě obdoby – české sklo se zde představilo jako současné, monumentální a technologicky průkopnické.
Srdcem expozice se staly monumentální skleněné plastiky vytvořené podle návrhu Ronyho Plesla sklářským mistrem Jiřím Šínem a jeho týmem. Vitrum Vivum propojuje technologickou inovaci s výtvarnou čistotou a duchovní symbolikou. Studio SIN realizovalo celý proces výroby i instalace – od modelů až po logistiku. Instalace vzbudila zájem světových kurátorů, muzeí i designových médií. Český pavilon tak potvrdil roli skla jako kulturního ambasadora země.
„Byl to sen – přenést české sklo v této velikosti až do Japonska. Za každým objektem jsou měsíce řemeslné práce a technologické odvahy. Návštěvníci reagovali fascinovaně – a to je pro nás největší odměna,“ říká Jiří Šín, zakladatel Studia SIN a tvůrce technologie Vitrum Vivum.
EXPO 2025 ukázalo, že české sklo má celosvětový potenciál. Instalace se nyní připravuje k dalším zahraničním prezentacím a jedná se o jejím umístění v renomovaných institucích.
© SIN, PHOTO EXPO2025 BoysPlayNice