ZajímavostiStudie: Kofein může snižovat množství tělesného tuku a riziko cukrovky 2. typu

Studie: Kofein může snižovat množství tělesného tuku a riziko cukrovky 2. typu

Vysoká hladina kofeinu v krvi může snižovat množství tělesného tuku a riziko cukrovky 2. typu. Naznačuje to výzkum, o němž informoval list The Guardian. Tato zjištění by mohla vést k tomu, že by se kofeinové nápoje bez kalorií mohly používat ke snížení obezity a diabetu 2. typu.

Vědci uvedli, že jejich práce navazuje na dříve publikovaný výzkum, který naznačoval, že pití tří až pěti šálků kávy denně, které obsahují v průměru 70 až 150 miligramů kofeinu, je spojeno s nižším rizikem cukrovky 2. typu a kardiovaskulárních onemocnění. Vzhledem k tomu, že se jednalo o observační studie, bylo podle nich obtížné přesně určit, zda jsou tyto účinky způsobeny kofeinem nebo jinými sloučeninami.

V této nejnovější studii byla použita technika známá jako mendelovská randomizace, která zjišťuje příčinu a následek na základě genetických důkazů. Tým nalezl dvě genové varianty spojené s rychlostí metabolismu kofeinu a na jejich základě zjistil předvídané hladiny této látky v krvi a to, zda souvisí s nižším průměrným indexem tělesné hmotnosti (BMI) a tělesným tukem.

Lidé, kteří jsou nositeli genetických variant spojených s pomalejším metabolismem kofeinu, pijí v průměru méně kávy, přesto mají vyšší hladinu této látky v krvi než lidé, kteří jej metabolizují rychle.

Vědci zjistili, že téměř polovina snížení rizika cukrovky 2. typu byla způsobena snížením hmotnosti. Je známo, že kofein podporuje metabolismus, zvyšuje spalování tuků a snižuje chuť k jídlu, přičemž se odhaduje, že denní příjem 100 miligramů zvyšuje energetický výdej přibližně o 100 kalorií denně.

Zjištění mají určitá omezení, mimo jiné i to, že výzkum byl založen na téměř 10.000 osobách převážně evropského původu, které se účastnily šesti dlouhodobých studií.

Doktor Stephen Lawrence z Univerzity ve Warwicku, uvedl, že studie je „zajímavá“ a využívá „dobré vědecké poznatky“. Dodal, že mendelovská randomizace je nicméně „relativně nová technika“, a i když je užitečná, je „náchylná ke zkreslení“. Zjištění by ale podle něj mohla vést k budoucím studiím, které by nakonec mohly vyvinout slibné léčebné postupy.

„Měli by lidé pít více kávy, aby snížili riziko vzniku tuku nebo cukrovky? Vědecké poznatky naznačují poměrně dobré důkazy o tom, že konzumace kofeinu zvyšuje spalování tuků, a to i v klidovém stavu. Nepředstavuje však léčbu obezity a při nesprávném užívání může vést k nárůstu hmotnosti nebo dokonce k poškození zdraví,“ řekl.

Doporučujeme

Čínský prezident Si Ťin-pching přijel do KLDR, chce posílit vztahy obou zemí

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes zahájil dvoudenní návštěvu Severní Koreje, která je první od roku 2019. V Pchjongjangu čínský prezident jednal se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, kterého ujistil, že Peking neupustí od svého závazku chránit společné zájmy s KLDR ani nezaváhá ve své podpoře Kim Čong-una. Informovala o tom agentura Reuters.

Írán oznámil zastavení útoků proti Izraeli

Velitelství íránských ozbrojených sil dnes oznámilo ukončení vojenských operací proti Izraeli. Zároveň ale varovalo, že v případě dalších izraelských útoků na Libanon je obnoví, přičemž nové údery budou drtivější než ty nedávné. Prohlášení velitelství zveřejnila íránská agentura Fars, píše agentura Reuters.

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, tvrdí Trump

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, uvedl dnes americký prezident Donald Trump poté, co obě země v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích. Závěrečná jednání o mírové dohodě pokračují, ale mohou být zmařena neznalostí nebo hloupostí, napsal šéf Bílého domu na sociální síti Truth Social. V předchozím příspěvku vyzval Izrael a Írán, aby na sebe přestaly útočit.

Akciové indexy v Koreji a Japonsku prudce klesly, v Soulu o více než osm procent

Akcie na burzách v Soulu a v Tokiu dnes prudce oslabily, v Soulu hlavní akciový index odepsal přes osm procent. Investoři se zbavují akcií technologických firem, k jejichž růstu v poslední době přispíval i zájem o umělou inteligenci (AI). Rozsáhlý výprodej vyvolaly obavy ze zvyšování úrokových sazeb ve Spojených státech a také další eskalace konfliktu na Blízkém východě.

KOMENTÁŘ: Svede to na nucenou práci. Trump našel nový způsob, jak zavádět cla

V hluku války na Blízkém východě se může zdát, že Donald Trump dal svou celní politiku k ledu. Že přijal únorové rozhodnutí Nejvyššího soudu. Jenže ve skutečnosti Trumpův úřad pilně pracuje na tom, aby se mohla nová cla začít už brzy aplikovat. Jak je to možné?

Shakira vystoupí na fotbalovém šampionátu a zavzpomíná na své děti

Zpěvačka Shakira se vrací na mistrovství světa ve fotbale. V červenci se představí v historicky první poločasové show finálového zápasu, kde s ní na pódiu vystoupí Madonna a korejská skupina BTS. Pro latinskoamerickou ikonu má tento turnaj osobní význam, protože právě díky fotbalové hymně z roku 2010 potkala svého bývalého partnera, se kterým má dva syny.

Arménský premiér Pašinjan vyhrál parlamentní volby, uvedla volební komise

Strana Občanská smlouva arménského premiéra Nikoly Pašinjana vyhrála nedělní parlamentní volby se ziskem 49,8 procenta hlasů. Dnes o tom podle agentur informovala arménská volební komise po sečtení hlasů ze všech volebních místností. Druhá skončila Silná Arménie, kterou vede rusko-arménský miliardář Samvel Karapetjan. Získala 23,3 procenta hlasů.

Izrael zasáhl v Íránu petrochemický komplex, Teherán vyslal rakety na Izrael

Izrael a Írán v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích, což je největší vyhrocení konfliktu od uzavření příměří 8. dubna, napsala agentura AP. Izraelská armáda zasáhla mimo jiné petrochemický komplex na jihozápadě Íránu a část poškodila, uvedla AFP. Íránská média informovala o explozích v několika městech včetně Teheránu a íránské revoluční gardy uvedly, že útočily na letecké základny v Izraeli v reakci na izraelské údery na radarové stanice v Íránu. Gardy též oznámily, že jsou připraveny na rozsáhlé operace na všech frontách. Izrael informoval o raketách vypálených směrem na izraelské území též z Jemenu.

Útok nožem na Penn Station, šest lidí zraněno. New York zpřísňuje opatření

Šest lidí bylo v neděli zraněno při útoku nožem na newyorské Penn Station, jednom z nejrušnějších dopravních uzlů ve Spojených státech. Incident se stal v době, kdy se město připravuje na dvě mimořádně sledované sportovní události – finále NBA a blížící se mistrovství světa ve fotbale.

Zemětřesení na Filipínách si vyžádalo nejméně 16 mrtvých, Malajsie nabídla pomoc

Nejméně 16 mrtvých a více než 200 zraněných si vyžádalo zemětřesení o síle 7,8 stupně, které v noci na dnešek SELČ zasáhlo filipínský ostrov Mindanao. Otřesy poškodily řadu budov a klíčový most ve městě General Santos. Zemětřesení vyvolalo metr vysokou vlnu cunami, která zasáhla okolní pobřeží, informovala agentura AP s odvoláním na filipínské úřady. Malajsie už zasažené zemi nabídla pomoc.

Příměří v ohrožení: Útoky mezi Izraelem a Íránem ženou ceny ropy vzhůru

Ceny ropy v pondělí vzrostly po vzájemných útocích mezi Izraelem a Íránem. Vyvolává to obavy ze zhroucení stále trvajícího křehkého příměří mezi islámskou republikou a USA. Snahy o ukončení konfliktu komplikuje i situace v Libanonu, přesto se zatím ceny ropy drží pod 100 dolary za barel.

USA omezují sledování oceánů, Evropa posiluje vlastní síť

Spojené státy začínají výrazně omezovat jednu z nejambicióznějších sítí pro sledování oceánů. Systém, který více než deset let sbíral data o mořských ekosystémech, klimatu a extrémním počasí, má přijít o většinu svých zařízení. Evropa mezitím investuje do vlastního oceánského monitoringu a chce posílit svou roli ve výzkumu moří.

Filipíny zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně, úřady varují před tsunami

Filipínský ostrov Mindanao zasáhlo zemětřesení o síle 7,8 stupně. Otřesy poškodily infrastrukturu a úřady hlásí několik mrtvých a mnoho zraněných. Americké, indonéské a filipínské úřady vydaly varování před tsunami.

Dua Lipa stvrdila manželství druhým obřadem

Britská popová hvězda a známý herec stvrdili svůj svazek druhým, tentokrát o poznání pompéznějším obřadem. Po komorní londýnské svatbě z konce května si pár vyměnil manželské sliby pod italským sluncem v historické rezidenci nedaleko Palerma. Na slavnostní událost dorazila řada celebrit z hudebního i módního světa a nechybělo ani exkluzivní vystoupení hudební legendy.

Trump uvedl, že by nezrušil sankce proti Íránu před uzavřením dohody

Americký prezident Donald Trump uvedl, že by před uzavřením mírové dohody s Teheránem nezrušil sankce proti Íránu a neuvolnil jeho zmrazená aktiva. Šéf Bílého domu to řekl v rozhovoru s televizí NBC News.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama