Věda a TechnikaStudie: Jeden z pěti Američanů zemře kvůli nadměrné konzumaci alkoholu

Studie: Jeden z pěti Američanů zemře kvůli nadměrné konzumaci alkoholu

Pivo, sklenka vína nebo koktejl vám mohou připadat tak samozřejmé, že ani nepřemýšlíte, když si naléváte další sklenku. Nová studie ale naznačuje, že by si každý měl dávat na alkohol pozor. Vede totiž ke zbytečným úmrtím. O studii zveřejněné v časopise JAMA informuje CNN, AP News a další servery.

Podle studie zveřejněné v úterý v časopise JAMA Network Open se odhaduje, že nadměrné užívání alkoholu má ve Spojených státech na svědomí každé páté úmrtí lidí ve věku 20 až 49 let. U lidí ve věku 20 až 64 let zemřel v souvislosti s pitím každý osmý, uvádí studie.

Procento úmrtí připisovaných užívání alkoholu se v jednotlivých státech lišilo, píše CNN. V celostátním měřítku jde všal o hlavní příčinu. Lze ji, předcházet, uvedla hlavní autorka studie Dr. Marissa Esser, která vede program amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí zaměřený na alkohol.

Výzkumníci vycházeli z údajů o úmrtnosti na celostátní úrovni a v jednotlivých státech v letech 2015 až 2019. Zkoumali úmrtí, která lze buď plně, nebo částečně přičíst nadměrnému pití alkoholu. Mezi tyto příčiny úmrtí patřily dopravní nehody, otravy alkoholem a další zdravotní dopady, například onemocnění jater, uvedla Esser. Údaje ukázaly, že počet úmrtí plně přičitatelných alkoholu v posledním desetiletí vzrostl, dodala. AP News uvádí, že meziročně úmrtí v souvislosti s alkoholem rostou o sedm procent a nejhorší byla situace v roce 2020, kdy vzrostly o 26 procent. Tehdy udeřila pandemie covidu.

Tato čísla mě nepřekvapují,“ řekl David Jernigan, profesor zdravotnického práva, politiky a managementu na Bostonské univerzitě. „Jedná se o konzervativní odhad,“ dodal vědec, který se na studii nepodílel.

Alkohol omezit a zdanit, navrhuje

Esser uvedla, že existují úmrtí, k nimž pravděpodobně přispěl alkohol a která výzkumníci studie nemohli do svých odhadů zahrnout. Na některých stavech se mohl alkohol podílet, ale výzkumníci nebyli schopni s jistotou ověřit, jakou roli v nich pití alkoholu hrálo. V jiných případech nebyli schopni určit, zda někdo, kdo zemřel na nějakou nemoc, dříve nadměrně pil, ale pak přestal, dodala Esser.

A lidé často podhodnocují množství vypitého alkoholu, uvedl Jernigan. „Nevěnuje se tomu zdaleka taková pozornost, jaká by měla,“ řekl. „Podstatné je, že vědci stále dokazují, že nadměrné užívání alkoholu je v USA velkým problémem.“

Jernigan uvedl, že z hlediska zdraví a bezpečnosti by cílem státních a místních úřadů mělo být, aby lidé pili méně.

Státy a obce mohou těmto předčasným úmrtím zabránit pomocí strategií, které omezí dostupnost a přístupnost alkoholu a zvýší jeho cenu,“ řekla Esser.

To může znamenat zvýšení daní na alkohol nebo omezení míst, kde se alkohol prodává, dodala. Na individuální úrovni Esser navrhla, že by se lidé mohli pokusit přestat konzumovat alkohol nebo ho omezit.

CDC definuje umírněné pití jako dva a méně nápojů za den pro muže nebo jeden a méně nápojů za den pro ženy. Dvě třetiny dospělých uvádějí, že alespoň jednou měsíčně pijí větší než mírné množství alkoholu, dodala organizace.

CDC rovněž odhaduje, že 1 ze 6 dospělých pije nárazově. To znamená konzumaci čtyř a více nápojů při jedné příležitosti u žen nebo pěti a více nápojů při jedné příležitosti u mužů. Čtvrtina z nich tak činí alespoň jednou týdně.

Doporučujeme

Čína dál těží z poptávky po čipech a datových centrech

Čína v květnu výrazně zvýšila vývoz a znovu ukázala, jak silně ji teď podporuje světová poptávka po technologiích pro umělou inteligenci. Export meziročně vzrostl o 19,4 procenta v dolarovém vyjádření. Výsledek překonal dubnové tempo i očekávání ekonomů.

Brutální útok nožem v Belfastu. Muž chtěl své oběti uříznout hlavu

V severním Belfastu byl zadržen muž podezřelý z pokusu o vraždu. Podle policie se dopustil „brutálního“ útoku nožem, při němž chtěl oběti uříznout hlavu. Útočníka zadrželi lidé na místě.

EK navrhla 21. balík sankcí proti Rusku, zaměřuje se na banky i energetiku

Evropská komise navrhla nový, 21. balík sankcí proti Rusku, který se zaměřuje na energetiku, obchod - včetně zákazu dovozu ruských a běloruských ryb, ruské banky i takzvanou stínovou flotilu. Oznámila to dnes předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen.

Útok horkým olejem v McDonald’s poslal zaměstnance na JIP

Dvacetiletý Jacob Smith, vedoucí směny v kalifornské pobočce McDonald’s, zůstává v nemocnici po útoku, při kterém na něj měl jeho kolega chrstnout horký olej. Utrpěl popáleniny druhého stupně na obličeji, krku, pravé ruce a zádech. Lékaři ho ošetřují na popáleninové jednotce intenzivní péče.

Vědci zjistili, odkud se ve skutečnosti berou mikroplasty v ovzduší

Atmosféra hraje zásadní roli v šíření mikroplastů po celé planetě. Tyto miniaturní částice unáší i do těch nejvzdálenějších koutů Země, kde je mohou vdechovat lidé i zvířata. Když pak plastový prach spadne zpět na hladinu, znečišťuje oceány i půdu. Nová měření a počítačové modely z vídeňské univerzity však ukazují, že dřívější odhady byly dramaticky nadsazené.

Na Hormuz už se nedá spoléhat. Irák a SAE urychlují práce na nových ropovodech

Irák a Spojené arabské emiráty (SAE) urychlují plány na rozšíření svých ropovodů, aby zmírnily dopady blokády Hormuzského průlivu. Obě země jsou extrémně závislé na exportu ropy z Perského zálivu. Irák navíc nabízí slevy, aby prodej černého zlata podpořil.

Trump formálně nominoval Blanche do funkce ministra spravedlnosti

Americký prezident Donald Trump v pondělí formálně nominoval Todda Blanche do funkce ministra spravedlnosti Spojených států. Trumpův někdejší osobní právník, který po odchodu Pam Bondi z čela ministerstva dočasně zastává její post, nyní čelí nejistému boji o potvrzení Senátem. Blancheova nominace je testem Trumpova vlivu na republikány v Senátu, kteří projevují rostoucí ochotu odmítat části jeho agendy poté, co se mu měsíce z velké části podřizovali, napsala agentura Reuters.

Tepna světového obchodu v ohrožení. Hútíové chtějí útočit na lodě v Rudém moři

Jemenští Hútíové se přihlásili k raketovému útoku na Izrael a vyhlásili blokádu Průlivu slz (Bab el-Mandeb) pro izraelské lodě. Teroristická skupina varovala, že pokud bude válka dál eskalovat, zavede v průlivu další opatření. V případě ohrožení této klíčové vodní trasy v Rudém moři by trh s ropou zasáhl další šok.

Po ruském útoku v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé

Po ruském útoku na město Čuhujiv v Charkovské oblasti zemřeli čtyři lidé. Dnes o tom s odvoláním na místní zdroje informovaly agentury Reuters a AFP. V Charkově utrpělo zranění dalších nejméně 15 lidí včetně dětí.

Investoři hledají další velkou příležitost ve stablecoinech

Stablecoiny se v posledních letech dostaly z okraje kryptoměnového trhu blíž k tradičním financím. Jejich největší byznysový potenciál ale nemusí ležet v samotných digitálních měnách navázaných na dolar nebo jiné rezervní aktivum. Stále víc pozornosti míří k infrastruktuře, která má umožnit jejich běžné používání v platbách, správě firemních peněz i vypořádání obchodů.

Rusko zaútočilo na zastávku v Oděse, na Krymu nejezdí některé vlaky

Cílem ruského útoku v jihoukrajinské Oděse se dnes ráno stala autobusová zastávka, na které čekali lidé. Informoval o tom šéf městské vojenské správy Serhij Lysak. Zranění utrpěli tři lidé. Na Rusy okupovaném Krymu nejezdí některé vlaky poté, co v noci na dnešek drony zaútočily na expres Moskva-Simferopol.

Lavazza chce v USA posílit díky novým kávovým tabletám

Italská Lavazza posílá na americký trh nový systém pro přípravu espressa. Místo klasických kapslí sází na tablety vyrobené výhradně z kávy, které neobsahují plast, hliník ani pojiva. Firma tím chce oslovit zákazníky, kteří řeší nejen chuť, ale i odpad po každém šálku.

Čínský prezident Si Ťin-pching přijel do KLDR, chce posílit vztahy obou zemí

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes zahájil dvoudenní návštěvu Severní Koreje, která je první od roku 2019. V Pchjongjangu čínský prezident jednal se severokorejským vůdcem Kim Čong-unem, kterého ujistil, že Peking neupustí od svého závazku chránit společné zájmy s KLDR ani nezaváhá ve své podpoře Kim Čong-una. Informovala o tom agentura Reuters.

Írán oznámil zastavení útoků proti Izraeli

Velitelství íránských ozbrojených sil dnes oznámilo ukončení vojenských operací proti Izraeli. Zároveň ale varovalo, že v případě dalších izraelských útoků na Libanon je obnoví, přičemž nové údery budou drtivější než ty nedávné. Prohlášení velitelství zveřejnila íránská agentura Fars, píše agentura Reuters.

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, tvrdí Trump

Izrael a Írán usilují o uzavření okamžitého příměří, uvedl dnes americký prezident Donald Trump poté, co obě země v noci na dnešek pokračovaly ve vzájemných útocích. Závěrečná jednání o mírové dohodě pokračují, ale mohou být zmařena neznalostí nebo hloupostí, napsal šéf Bílého domu na sociální síti Truth Social. V předchozím příspěvku vyzval Izrael a Írán, aby na sebe přestaly útočit.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama