Španělsko utratilo 258 milionů eur za vlaky, které jsou příliš velké na to, aby se vešly do tunelů jeho železniční sítě. Od chvíle, kdy koncem minulého měsíce tuto chybu odhalily místní noviny El Comercio, byli vyhozeni dva šéfové dopravy. Informoval o tom server Euronews.
31 příměstských vlaků si objednala společnost Renfe v roce 2020. Mají nahradit stárnoucí vozový park ve špatně propojených severních autonomních oblastech Asturie a Kantábrie.
Obnova vozového parku měla být dokončena v roce 2024, nyní se však pravděpodobně odloží minimálně do roku 2026. Také se ukázalo, že výrobce, baskický CAF, nahlásil chybu již v březnu 2021.
Prezident Miguel Ángel Revilla to podle španělského regionálního listu El Diario Montañés nazval „nevýslovným šlendriánstvím“ a dodal, že „musejí padat hlavy“.
#Spain: 258 mn euros spent on trains that are too big for tunnels; who's to blame for costly blunderhttps://t.co/YvY6sSPf3a
— TIMES NOW (@TimesNow) February 12, 2023
Kdo nese vinu za vlaky nesprávné velikosti
Na debaklu se podle Euronews podílely různé strany. Včetně španělského národního železničního operátora Renfe, správce železniční infrastruktury Adif, výrobce CAF a Státní agentury pro bezpečnost železnic (AESF).
Po uzavření smlouvy na výrobu vlaků společnosti CAF Renfe říká, že poskytla měření na základě specifikací infrastruktury poskytnutých společností Adif. CAF později varoval, že specifikace nemusí být správné.
Železniční síť regionu byla postavena v 19. století a prochází hornatou krajinou. Má různé velikosti tunelů, které nedodržují standardizované moderní rozměry. Dosud byli propuštěni dva vysocí úředníci – manažer kolejových vozidel Renfe a vedoucí inspekční a traťové techniky společnosti Adif.
Španělská ministryně dopravy Raquel Sanchez říká, že se o problému dozvěděla teprve nedávno. Zahájila interní audit, aby zjistila, kdo o problému věděl a proč na něj nebylo upozorněno dříve.
Španělský generální tajemník pro infrastrukturu Xavier Flores přiznal, že byl o problému informován již před měsíci.
Co se stane s nadrozměrnými vlaky
Vzhledem k tomu, že vlaky byly stále ve fázi návrhu, nebyly dosud vyrobeny. I když se tím minimalizují náklady na toto obrovské selhání, časově náročný proces bude nutné opakovat, což zdrží výrobu vlaků. Ty se nyní budou vyrábět s použitím rozměrů vlaku, které již jezdí po síti, aby bylo zajištěno, že projdou různými tunely.
Adif také odpovídajícím způsobem aktualizuje data své infrastruktury, aby se zajistilo, že se to nebude opakovat.
Francie udělala podobnou chybu v roce 2014
Není to poprvé, co se takové fiasko odehrálo. V roce 2014 si francouzský železniční dopravce SNCF objednal 2 000 regionálních vlaků, které byly příliš široké pro platformy sítě.
Chyba byla opět způsobena údaji od správce infrastruktury, které nezohledňovaly starší stavby. V tomto případě byly vlaky již vyrobeny a nástupiště musela být nákladně přestavěna.