Více
    6.8 C
    Czech
    Čtvrtek, 2 prosince, 2021

    Slovní zásoba ashtanga jógy, kterou byste měli znát

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Jóga je plná specifické terminologie. Některá slova používáme v sanskrtu, dále máme anatomické a filozofické termíny. Přestože existuje mnoho druhů jógy, slovní zásoba se mezi styly obecně přenáší.

    Některé třídy mohou preferovat sanskrtské názvy pozic, zatímco jiné se drží angličtiny a často existují drobné odchylky v tom, jak se pozice nazývají. Ale slova jako óm a namasté se prolínají všemi styly a spojují různé evoluce tradice ásan.

    Ashtanga jóga, energický a organizovaný styl založený Pattabhi Joisem v tradici Krishnamacharya, má však řadu specializovaných termínů, které se jinde nepoužívají.

    1. Mysore

    Mysore je město v Indii, kde sídlí K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute. Jois učil až do své smrti v roce 2009 mnoho studentů, kteří sem proudili z celého světa. Jeho dcera Saraswathi a vnučka Sharmila nyní vedou KPJAYI.

    Mysore je také termín používaný pro samostatně vedenou variaci ashtanga jógy, prováděnou bez učitele vyvolávajícího pořadí pozic. Studenti cvičí svým vlastním tempem a podle své úrovně schopností, zvládnou každou pózu v sekvenci ashtanga, než je učitel instruuje k další póze. Takto probíhá většina lekcí v KPJAYI, i když vedené lekce jsou jinde stále oblíbené, zejména pro začátečníky. Sezení Mysore se obvykle konají brzy ráno, protože se podle Joisova doporučení jedná o nejvhodnější čas na cvičení.

    2. Shala

    Shala znamená v sanskrtu dům. Termín se v Ashtanga józe používá ve významu dům jógy, tedy jógové studio.

    3. Měsíční dny

    V ashtanga józe se doporučuje cvičit šest dní v týdnu, kromě měsíčních dnů. Každý měsíc ve dnech úplňku a novoluní si jogíni berou den volna k odpočinku. Pattabhi Jois věřil, že měsíční dny jsou nebezpečné a že cvičení v těchto dnech zvyšuje riziko zranění. Mnoho Joisových principů je podrobně popsáno v jeho slavné knize Yoga Mala.

    4. Dámské prázdniny

    Tento termín se používá k popisu doporučení, aby si ženy prvních pár dní své menstruace odpočinuly od cvičení ásan. Tyto „prázdniny“ vycházejí z tradice Brahman, že ženy během prvních tří dnů menstruace odpočívají.

    5. Surya Namaskar A a B

    Mnoho učitelů jógy v mnoha stylech využívá tyto dvě varianty pozdravu slunci. Ale názvosloví „A“ a „B“ pochází z ashtangy. Surya namaskar A je klasický pozdrav slunci, skok z přední části podložky přímo do vinyasy, pohyb přes pozici střechy a poté skok zpět dopředu. Surya namaskar B přidává do proudu utkastasanu a bojovníka I.

    6. Čakrasana

    Čakrasana je zpětný záklon, který je představen v primární sérii ashtanga jógy jako způsob, jak přejít z pozic, kdy ležíte na zádech, přímo do chaturangy. U nás ho známe jako klasický most.

    7. Bandhy

    Bandhy, což jsou vnitřní zámky, mají význam v řadě moderních praktik, ale v ashtanga józe je jim věnována zvláštní pozornost. Mula bandha a uddiyana bandha jsou zapojeny do podpory mnoha pozic a přechodů, zejména přechodu do sedu, ke kterému dochází v celé sérii.

    8. Drishti

    Drishti je místo, kde by měl spočívat pohled (tj. kam byste se měli dívat) v každé pozici. Toho se dotýkáme i v jiných praktikách, ale je nedílnou součástí každé pozice v ashtanga józe. Je to stejně důležité jako postavení končetin. Pevná Drishti pomáhá soustředit pozornost a udržet mysl od bloudění.

    9. Počítání

    Pokud se podíváte na videa Pattabhi Joise, nebo se účastníte lekcí s určitými učiteli ashtangy, všimnete si, že v sanskrtu odpočítávají pózy při pozdravu slunci. Ve skutečnosti tento systém počítání používal Jois po celou dobu primární série. Čísla jedna až devět vás dostanou přes surya namaskar A. Jsou to:

    Eka (póza zdvižených rukou)

    Dve (předklon ve stoje)

    Treeni (plochá záda)

    Chatvaari (čaturanga)

    Pancha (pes směřující vzhůru)

    Shat (pes směřující dolů/střecha)

    Sapta (plochá záda)

    Ashta (předklon ve stoje)

    Nava (zvednuté ruce)

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    Pozice hory

    Jak praktikovat pozici hory (Tadasana)

    Pozice hory (Tadasana) je první a základní z pozic vestoje. Budete ji často používat k přípravě na jiné ásany, ale lze ji provádět i samostatně, aby vám pomohla zlepšit držení těla.
    jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 2

    10 až 15 minut procvičování těchto pozic každý den zlepší vaši jógovou praxi. Postupem času uvidíte pozitivní efekt, který má důsledné provádění těchto strečinků na vaše delší tréninky.
    Jóga

    Jóga může zmírnit pracovní stres

    Nový výzkum naznačuje, že zaměření jógy na dech a pohyb by mohlo být klíčem k úlevě od stresu. Další studie zjistila, že jóga může být také prospěšná pro spánek a zdravé stravování.
    Jógové pozice

    Jógové pozice, které byste měli praktikovat každý den – část 1

    Některé dny prostě není možné věnovat celou hodinu józe. Ale většina dní umožní tuto 10 až 15minutovou sekvenci, která protáhne záda, hamstringy a boky.

    Jak provést předklon vsedě (Paschimottanasana)

    Předklon vsedě je klasická póza z Hatha jógy. Poskytuje dobré protažení celé zadní části těla, od lýtek přes hamstringy (zadní strana stehen) až po páteř.
    Plýtvání jídlem

    Neplýtvat jídlem a nelpět na pocitu štěstí. To nás učí pátá Jama

    Jak můžeme v našich životech pěstovat trochu více „nepřipoutanosti“, „nechamtivosti“ a „nevlastnictví“? Začněte v malém. Zamyslete se nad vaší stravou či pocity.
    Reklama
    Reklama
    Reklama