Umí česká firma postavit sportovní verzi rodinného auta? Octavia RS je fantastický počin, kdy si výrobci řekli: „pojďme to zkusit.“ Octavie brázdí české silnice v nevídaném počtu. Bylo jen otázkou času, kdy se mezi nimi objeví odlišný druh. RS je mnohými zákazníky nesnášená, protože to zkrátka není našlapaný Mercedes. My ale zjistili, že i Octavie umí konkurovat sportovním značkám.
Pravda je, že první Octavie v RS se objevila už v roce 2001. Současná tudíž zaujímá příčku čtvrté generace. O tomto sportovním autě bychom měli přemýšlet následovně. Je to sedan převážně pro rodiny, kde už táty a mámy přestalo bavit jezdit pomalu a nudně na nákup. Škoda nadělila svým zákazníkům model, který je v první řadě praktický a rodinný, v druhé pak vesměs silný a v benzínu i docela zábavný.
Nebudeme si nalhávat, že v nabídce nejsou varianty diesel a Plug-in hybrid. Proti gustu nelze nic namítat, ale benzín nám přeci jen přidá té dravosti o něco více. Konec konců, to je přeci to, proč si RS kupujeme.
Design číslo čtyři
Někteří lidé nové provedení škodovek příliš neuznávají. Fatální úpravou prošel hlavně kufr a maska chladiče dostala nový vzhled. Pokud se však podíváme na RS a jak bylo pracováno se sportovními prvky, nemůžeme vesměs nic vytknout. Škoda přední části dopřála lehké snížení a zakončení velice sportovním nárazníkem. LED světla jsou ostrá a krásně tvarovaná.
Z boku nemůžeme nezaznamenat nová kola, kterými je Octavia RS vybavená už v základu. 18 palců proporčně dokonale padne ke zbytku karoserie a rudé brzdy nádherně vynikají přes masivní otvory. Můžeme se Škodou v mnoha věcech nesouhlasit, ale um pro výrobu kol jí upřít nemůžeme.
Zadní část se tolik neliší od klasické „oktávky,“ s tím rozdílem, že tady výrobci nepodcenili výfuky. Koncovky v chromu jsou opravdu brilantně zpracované a zvuk je vlastně docela ucházející. Celou sportovnost dokreslují už jen LED světlomety s ostrým tvarem a drobný, černý spoiler, který se táhne po celé délce kufru.
Interiér je skvěle zpracovaná sportovní filosofie. Volant velikou změnou neprošel, ale zbytek ano. Palubní deska je obohacená o karbonové prvky a desetipalcovou obrazovku infotainemntu. Sedačky nás podpoří svým sportovním tvarem v jakékoli zatáčce. Užitečnost je vlastnost, která ze Škody zmizet nemůže. Objem kufru se tady vyšplhal na 600 l. To je fantastický výsledek. Sedačky sklopíme zatáhnutím páčky a za to automobilku nemálo chválíme. Každý z nás si vzpomene na ty hodiny a hodiny mačkání dvou tlačítek zároveň.
Motor a výkon
Pojďme se rovnou podívat na benzín v automatu. Dvoulitrový TSI s výkonem 180 kW umí nadělat pěknou paseku. Krouticí moment 370 Nm. Auto je živé a hbité. Maximální rychlost 250 km/h a z 0 na 100 za 6,8s. Dvojkový diesel disponuje silou 147 kW a 400 Nm točivého momentu. Zrychlení z 0 na 100 za 7,4s. Konečně PHEV, který má sice 180 kW, ale krouticí moment jen 250 Nm a chabé zrychlení.
Cena se u RS pohybuje od 924 900 korun výše. Vyplatí se koupě tohoto sportovního sedanu? Za nás ano.