Více
    6.8 C
    Czech
    Čtvrtek, 2 prosince, 2021

    Sezónní afektivní porucha neboli podzimní deprese. Jaké má příznaky

    Reklama

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Sezónní afektivní porucha (SAD) je typ deprese, který souvisí se změnami ročních období. Začíná a končí každý rok přibližně ve stejnou dobu. Příznaky přicházejí většinou na podzim a pokračují do zimních měsíců, ubírají vaši energii a způsobují, že jste náladoví.

    Méně často SAD způsobuje deprese na jaře nebo na začátku léta. Podnikněte kroky, abyste si udrželi náladu a motivaci stabilní po celý rok.

    Příznaky

    Ve většině případů se sezónní afektivní porucha objevuje během pozdního podzimu nebo začátku zimy a vymizí během slunečnějších jarních a letních dnů. Méně často mají lidé s opačným vzorem příznaky, které začínají na jaře či v létě. V obou případech mohou příznaky začít mírně a s postupem sezóny se zhoršit.

    Příznaky SAD mohou zahrnovat:

    • pocit deprese po většinu dne, téměř každý den
    • ztrátu zájmu o činnosti, které vás kdysi bavily
    • nízkou energii
    • problémy se spánkem
    • změny chuti k jídlu nebo změny hmotnosti
    • pocit pomalosti
    • rozrušení
    • potíže se soustředěním
    • pocit beznaděje, bezcennosti nebo viny
    • myšlenky na smrt

    Symptomy specifické pro tzv. „podzimní depresi“:

    • hodně spánku
    • změny chuti k jídlu, zejména touha po potravinách s vysokým obsahem sacharidů
    • přibývání na váze
    • únava nebo nedostatek energie

    Symptomy specifické pro sezónní afektivní poruchu s nástupem léta, někdy nazývanou letní deprese, mohou zahrnovat:

    • potíže se spánkem (nespavost)
    • nechutenství
    • ztráta váhy
    • úzkost

    Sezónní změny u bipolární poruchy

    U některých lidí s bipolární poruchou může jaro a léto přinést příznaky mánie, nebo méně intenzivní formy mánie (hypománie). Podzim a zima mohou být obdobím deprese.

    Kdy navštívit lékaře

    Je normální zažít pár dní, kdy se cítíte na dně. Pokud se ale cítíte na dně celé dny a nemůžete se motivovat k činnostem, které vás běžně baví, navštivte svého lékaře. To je zvláště důležité, pokud se váš spánkový režim a chuť k jídlu změnily, konzumujete více alkoholu, cítíte beznaděj nebo přemýšlíte o sebevraždě.

    Příčiny

    Konkrétní příčina sezónní afektivní poruchy zůstává neznámá. Některé faktory, jež mohou vstoupit do hry, zahrnují:

    Vaše biologické hodiny (cirkadiánní rytmus). Snížená úroveň slunečního záření na podzim a v zimě může způsobit podzimní SAD. Tento pokles slunečního záření někdy naruší vnitřní hodiny vašeho těla a vede k pocitům deprese.

    Hladiny serotoninu. Pokles serotoninu, chemické látky v mozku (neurotransmiteru), který ovlivňuje náladu, může hrát roli v SAD. Omezené sluneční záření může způsobit pokles serotoninu, který následně vyvolá depresi.

    Hladiny melatoninu. Změna ročního období může narušit rovnováhu tělesné hladiny melatoninu, který hraje roli ve spánkových vzorcích a náladě.

    Rizikové faktory

    Sezónní afektivní porucha je diagnostikována častěji u žen než u mužů. A SAD se vyskytuje častěji u mladších dospělých než u starších dospělých.

    Mezi faktory, které mohou zvýšit vaše riziko sezónní afektivní poruchy, patří:

    • rodinná historie
    • trpíte depresí nebo bipolární poruchou
    • žijete daleko od rovníku

    Komplikace

    Příznaky sezónní afektivní poruchy berte vážně. Stejně jako u jiných typů deprese se SAD může zhoršit a vést k problémům, pokud se neléčí. Ty mohou zahrnovat:

    • sociální vyčlenění
    • školní nebo pracovní problémy
    • zneužívání návykových látek
    • jiné poruchy duševního zdraví, jako je úzkost nebo poruchy příjmu potravy
    • sebevražedné myšlenky nebo chování

    Léčba může pomoci předejít komplikacím, zejména pokud je SAD diagnostikována a léčena dříve, než se příznaky zhorší.

    Sledujte nás na sítích

    NEJNOVĚJŠÍ

    cvičení

    Cvičení: Nejlepší úleva od stresu

    Stres je běžnou součástí života mnoha lidí. Úplně zbavit se stresu sice není možné, ale naučit se s ním zdravě zacházet může ve skutečnosti pomoci zmírnit některé z nejhorších příznaků.
    Houby

    Zařaďte do jídelníčku houby. Vaše zdraví vám poděkuje

    Houby představují zdravou nízkokalorickou potravinu s vysokým obsahem vlákniny. Dodávají receptům pikantní chuť, ale zároveň jsou zdravou volbou. Přečtěte si, co vše houby dokážou udělat pro vaše zdraví.
    podzimní zelenina

    Zdravý podzimní jídelníček – část 4: zdravé kosti díky pastiňáku

    Využijte naplno všechnu sezónní zeleninu. Vyměňte hranolky za sladké brambory, do salátu přidejte pastiňák a do polévky propašujte brokolici. Jsou to učiněné vitamínové bomby.
    podzimní zelenina

    Zdravý podzimní jídelníček – část 3: růžičková kapusta není jen bláto ze školní jídelny

    Podzim nám nabízí sklizeň mnoha lokálních druhů ovoce a zeleniny, které jsou zdravější, než jste si možná mysleli. Podívejte se s námi na pórek a růžičkovou kapustu.
    Houby

    Houby jako skvělá nízkokalorická potravina

    Houby jsou nízkokalorická potravina, která tělu dodává spoustu živin jako je měď, draslík, železo a několik vitamínů B. Technicky nejsou zeleninou, ale často se v receptech používají a podávají jako zelenina.
    Cvičení s hudbou

    Jak hudba zvyšuje motivaci ke cvičení

    Navzdory únavě může hudba dodat energii a motivaci k fyzické aktivitě. Cvičení se nám také díky správné muzice nezdá tak náročné jako bez ní.
    Reklama
    Reklama
    Reklama