Rodiny dvou mladých lidí žaluji Teslu kvůli smrtelné nehodě v Piedmontu u Oaklandu v roce 2024. Tvrdí, že konstrukce dveří Cybertrucku uvěznila pasažéry v hořícím voze. Řidič při havárii zemřel také. Podle vyšetřovatelů jel rychle a pod vlivem alkoholu, pozdější zpráva koronera uvádí i další drogy.
Každá rodina podala vlastní civilní žalobu. Příbuzní Krysty Tsukahara upravili své podání a nově jako žalovaného přidali Teslu. Rodiče Jacka Nelsona zároveň podali samostatnou žalobu. Obě strany popisují, že pasažéři vzadu utrpěli menší zranění z nárazu, ale nezvládli se dostat ven, když auto vzplálo.
Podle žalob po ztrátě napájení selhaly elektronické kliky a mechanická pojistka šla v chaosu špatně najít. U zadních dveří vede nouzové otevření přes skrytý kabel pod gumovou vložkou v kapse dveří. Rodiče Tsukahara i Nelsona to označují za nepřehledné řešení, které v kouři a tmě nepomůže.
Právníci rodin tvrdí, že dvěře po výpadku proudu nefungovaly. „Bylo nám jasné, že dveře selhaly, protože ztratily napájení,“ řekl Roger Dreyer. „Jack Nelson náraz přežil. Zabilo ho, že se nemohl dostat z auta,“ uvedl Matthew Davis. Podle něj může soud uvažovat i o trestním odškodnění, které by mělo firmu odradit od podobného jednání.
Žaloby zmiňují i další případy, kdy lidé upozorňovali na potíže s klikami u Tesly. Podle rodin se riziko uvěznění objevovalo roky a firma měla zareagovat už dřív. Rodiny zároveň formálně žalují i pozůstalost řidiče, jde ale o procesní krok, nikoli snahu trestat další rodinu.
Victims' families sue Tesla over deadly Piedmont Cybertruck crash, blaming defective door handles https://t.co/6a3aUngryA
— KTVU (@KTVU) October 4, 2025
Reakce Tesly a širší souvislosti
Tesla na dotazy k aktuálním žalobám nereagovala. Zástupci firmy nicméně připouštějí, že zvažují sloučení elektronického a manuálního odjištění do jednoho prvku, aby lidé v nouzi rychleji opustili vozidlo. Šéfkonstruktér Franz von Holzhausen k tomu dříve řekl: „Na tom pracujeme a brzy tomu tak bude.“
Debatu přiživují i regulátoři. Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu zkoumá u jiného modelu Tesly, jak lidé otevírají zadní dveře při problémech s napájením. Kritici varují, že u některých elektromobilů hrozí při požáru baterie velmi rychlé šíření plamenů, což zkracuje čas na únik.
Oba studenti podle žaloby přežili samotný náraz, ale zemřeli na následky požáru, protože se z vozu nedokázali dostat. Podle právníků se tím potvrzuje, že skryté mechanické odjištění dveří představuje vážnou konstrukční chybu.
Odborníci proto volají po jednoduchém standardu. „Hodně by pomohlo minimum bezpečnostních požadavků. Aby každý hned věděl, jak manuální uvolnění použít při havárii,“ řekl Michael Brooks z Center for Auto Safety. Spor rodin s Teslou teď rozhodne soud, zároveň ale tlačí na jasnější pravidla pro všechny výrobce.