Rivian po letech odkladů spustil výstavbu závodu ve státě Georgia. Projekt má firmu dovést k masové výrobě i k zisku v době, kdy trh s elektromobily zpomaluje a daňové úlevy v USA končí.
Podle vedení stojí úspěch značky na samotných produktech, ne na federálních slevách. Šéf vládních vztahů Alan Hoffman zdůraznil, že Rivian uspěje díky kvalitě vozů a dlouhodobému zaměření na růst.
Závod v Georgii má od roku 2028 vyrábět až 200 tisíc vozů ročně. Druhá fáze může přidat stejnou kapacitu navíc. Továrna má rozložit fixní náklady a připravit cestu pro model R3, pokud menší R2 obstojí.
Aktuálně Rivian vyrábí v Illinois pick-up R1T, SUV R1S a dodávky pro Amazon s cenou od 71 tisíc dolarů. Od příštího roku tam spustí i dostupnější R2 od 45 tisíc. Rozšířená továrna má zvládnout až 215 tisíc aut ročně.
Tvrdé podmínky na trhu
Firma letos čeká dodávky 40 až 46 tisíc vozů, což je méně než loňských 52 tisíc. Produkci zpomalila, aby připravila nové modely pro rok 2026. Analytici upozorňují, že klíčem k přežití je rozsah výroby, nikoliv luxusní nabídka.
Trh přitom chladne. V USA rostly prodeje elektromobilů v první polovině roku jen o 1,5 procenta. Tesla drží zhruba 45 procent, GM 13 a Rivian kolem 3 procent. Trumpova administrativa navíc zrušila daňové úlevy 7 500 dolarů na vůz. Někteří konkurenti proto brzdí plány – Ford posunul výrobu v Tennessee, GM odstoupil od programu u Detroitu.
Pobídky a odpor místních
Georgia láká investici balíkem pobídek v hodnotě 1,5 miliardy dolarů výměnou za 7 500 pracovních míst s průměrnou mzdou přes 56 tisíc ročně. Do pozemků a infrastruktury stát vložil už 175 milionů. Guvernér Brian Kemp mluví o ambici udělat z Georgie „hlavní město elektromobility v USA“.
Rivian loni projekt pozastavil kvůli nedostatku hotovosti, ale restartoval ho po dohodě s Volkswagenem, který přinese 5,8 miliardy na software a elektrickou architekturu. V listopadu navíc přišla federální půjčka 6,6 miliardy dolarů. Firma věří, že i přes změny v politice peníze dorazí.
Okolní komunity ale stavbu kritizují. Někteří obyvatelé si stěžují na zhoršení kvality vody i na zásah do života. K finančním tlakům se přidávají cla, která zvyšují cenu vozu o 2 000 dolarů, a konec daňových kreditů může letos ukrojit 140 milionů z tržeb.
Rivian přesto sází na tempo a produkt. Podle Hoffmana je cílem dokázat, že firma obstojí proti komukoli a vydrží dlouhodobě. Nový závod teď musí proměnit papírové plány ve skutečná čísla.