1.1 C
Czech
Úterý 23. prosince 2025
Protext ČTKRadovan Meleš: Outsourcing je východiskem z krizí

Radovan Meleš: Outsourcing je východiskem z krizí

Praha 16. ledna 2023 (PROTEXT) – „Pandemie a válka prověřila naše limity. Podrželi nás profesionálové a vysoká flexibilita.“

Společnost, která působí všude tam, kde je potřebná špičková kvalita. Exact Systems (ES) působí na slovenském a českém trhu již více než 15 let a kontrolu kvality poskytuje zejména v oblasti automobilového průmyslu. Ten doplácí na dopady pandemie či konfliktu na Ukrajině několikanásobně. Byznys společnosti je založen na profesionálně vyškolených lidech na jedné straně a důvěře partnerů na straně druhé. Velkým firmám poskytuje kvalifikované zaměstnance, kteří kontrolují kvalitu výrobků, komponentů. Krizi v automotive většinou vnímáme zejména přes nedostatek nových aut na trhu. Radovan Meleš, generální ředitel pro Exact Systems na Slovensku i v České republice, přibližuje realitu z pohledu firmy, která vidí do procesů výroby takřka zevnitř dění. Mluví nejen o tom, jak zvládají přetrvávající krizi, ale také o procesech, které ve firmě spustily, o potřebě kvalifikovaných lidí a nových výzvách.

Váš byznys model je založen na outsourcingu. Pandemická krize v první řadě „paralyzovala“ lidi a následně do jisté míry i podniky. Jak jste se s ní vyrovnali?

Začátky byly obtížné. Pro každého jednotlivce, pro každou společnost. Ocitli jsme se velmi rychle a nečekaně v situaci, která byla pro každého nová. „Život“ v obou zemích se zastavil. Z počtu 500 pracujících lidí denně nám najednou zbylo pracovat 50. Hledali jsme nové možnosti. Začali jsme pracovat iv jiných odvětvích, například v potravinářském průmyslu. Avšak „díky“ covidu se náš tým více stmelil, pomáhali jsme si navzájem a stejně i ostatním – šili jsme roušky či pomáhali nemocným s donáškou potravin.

Jak zvládali pandemii vaši klienti i ve vztahu k vám jako firmě?

Společnosti začaly hledat různá řešení. Mezi prvními byly pro nás ty nepopulární, kdy se snažily odstřihnout externí společnosti, nahradit pracovní pozice vlastními pracovníky. Každý se snažil zajistit práci pro své vlastní zaměstnance. Jak se později ukázalo, tento trend nebyl až tak efektivní, protože výrobní pracovníci nevěděli kvalifikovaně vykonávat práci kontrolora kvality jako naši pracovníci.

Své služby poskytujete velkým továrnám, renomovaným značkám z odvětví, které je prozatím „rizikové“. Proč mu podle vás patří tento přívlastek?

Na celém světě jsou problémy s dodávkami více polotovarů, které se následně montují do automobilů. Důsledkem toho jsou narušené dodavatelské řetězce. Již během covidu některé společnosti vyráběly (pokud měly zboží a lidi), jiné nemohly vyrábět, vznikaly problémy s logistikou, se skladováním vyrobených komponentů. Před koronou uměli výrobci zajistit výrobu auta od objednání do termínu dodání za pět měsíců. Momentální situace je rok a více.

Souhlasíte s tvrzením, že outsourcing šetří i generuje peníze?

Jednoznačně toto tvrzení je namístě. V době, která odráží velké výkyvy, umí společnosti lépe zacházet s menším počtem kmenových zaměstnanců a více se opřou o subdodavatelské společnosti právě formou outsourcingu. Například při nečekaných problémech s kvalitou dodávaných komponentů, kde se firmy mohou spolehnout na nás. Co je podstatné, společnosti nejsou nastaveny na nekvalitu vyrobených/dodávaných komponent a nemají na jejich kontrolu vyčleněný krizový tým. V takovém případě řeší spolupráci formou outsourcingu s naší společností, která umí v krátké době zajistit operativní tým k vyřešení daného problému i díky tomu, že disponujeme kvalifikovanými pracovníky pro zajištění kvality produktu.

Je outsourcing „východiskem z krize“?

Určitě. V současnosti jsme začali poskytovat služby i v našich externích prostorách. Pro velké výkyvy objednávek se stává, že prostor u klienta nepostačuje. Tehdy umíme zajistit kontrolu v našich skladech.

Jedná se buď o vstupní nebo výstupní kontrolu – v závislosti na situaci u klienta dokážeme zajistit kontrolu dílů před vstupem do jejich společnosti nebo zajistit kvalitu výstupního produktu od klienta, spolu se zabalením a odesláním dílů k OEM zákazníkovi. Tím se zjednodušuje logistika, šetří se náklady a čas. Vše probíhá v souladu se specifikací klienta, přičemž má k dispozici kompletní analýzy týkající se kontroly.

Do jaké míry ovlivnil konflikt na Ukrajině podnikání ESS?

Museli jsme být ještě více flexibilní (jako během covidu). Museli jsme efektivně nastavit řízení pracovníků. Největší problém pro naše klienty byly chybějící komponenty ve výrobě z důvodu odstavení výroby kabelových svazků a plastových komponentů na Ukrajině. Takto se opět narušily dodavatelské řetězce a výroba v automobilovém průmyslu (i v jiných) se zpomalila.

Váš core business je kontrola kvality. Má současný stav vliv na kvalitu produktů?

Snížil se počet vyrobených produktů, kvalita zůstala stejná. Vždy zůstává prvořadá. Každý díl musí splňovat určitá specifika a standardy, firmy by měly mít zabezpečenou kontrolu.

Podle statistik u nás o práci není nouze. Vnímáte to stejně?

Ano, taková situace nějaké období přetrvává. Práce je dostatek, chybí kvalifikovaný personál. Na margo toho jsme museli změnit přístup k výběru zaměstnanců a doplnit vzdělání pracovníků z jiných odvětví. Klienti vybírají, neboť máme kvalifikovaný personál, který umíme dodat v krátké době. I toto je jeden z důvodů, proč společnosti, se kterými spolupracujeme, začaly využívat naše služby. Přizpůsobujeme se situaci na trhu, kontrolu kvality neposkytujeme jen v automobilovém průmyslu.

Podnikáte ve specifické oblasti – jaké jsou nároky na lidi/zaměstnance, kteří kontrolují již kontrolované?

Kritéria na tuto pozici jsou vysoce nastavená, protože i sebemenší chyba může v konečném důsledku způsobit vážný problém, například nefunkčnost některé části automobilu. Proto je velmi důležitá důslednost, zodpovědnost, flexibilita, odolnost vůči monotónní práci. V odvětví, ve kterém poskytujeme služby, je zapotřebí kvalifikace.

E-mobilita je pro automotive a tedy i pro Exact Systems výzva. Ve které fázi jejího zdolávání se momentálně nacházíte? Kde vidíte „neuralgické“ body?

Je známo, že do roku 2035 se mají přestat vyrábět spalovací motory. E-mobilita se začala tvrdě vrývat do automobilového světa. Jsme flexibilní, umíme se přizpůsobovat změnám. Každý vyrobený kus je třeba zkontrolovat, ať už je na elektřinu nebo ne. S výrobou nových typů automobilů se budou vyrábět nové součástky. Pro naši společnost to bude představovat jen jiný typ kontroly. Již nyní jsme zapojeni do různých projektů spojených s e-mobilitou, například zajišťujeme kontrolu hlavního zdroje pohonu elektromobilu.

E-mobilita a nároky na kvalitu. Kde se pohybujeme? Kdo určuje směr, nastavuje laťku?

Kvalita je vždy prvořadá, ať už jsou to staré dieselové a benzinové motory nebo nové elektrické. Trendy a změny nastavuje Evropská unie v součinnosti s výrobci aut tak, aby minimalizovala dopad na životní prostředí. I zde platí, že každá mince má dvě strany.

Reklama

Doporučujeme

Japonská raketa H3 selhala při snaze vypustit navigační satelit na oběžnou dráhu

Japonská vesmírná raketa H3 dnes selhala při snaze vypustit na oběžnou dráhu navigační satelit, informovaly tiskové agentury. Podle japonské státní kosmické agentury (JAXA) selhal po startu jeden z motorů. Japonsku se tak nepodařilo vyslat na orbitu šestou z plánovaných 11 družic navigačního systému Quasi-Zenith Satellite System (QZSS). Japonská vláda uvedla, že zřídí vyšetřovací komisi, která má co nejdříve zjistit, co stálo za selháním rakety.

Dom Taylor po vyřazení z MS mluví o duševním zdraví a závislostech

Dom Taylor znovu narazil na dopingovou kontrolu a tentokrát to odnesl přímo na mistrovství světa v Londýně. Po výhře v prvním kole přišel pozitivní výsledek a místo dalšího zápasu řeší disciplinární řízení. Na sociálních sítích pak vysvětloval, proč se vrátil k návykovým látkám.

Švýcarský soud přijal klimatickou žalobu Indonésanů proti cementárně Holcim

V debatě o klimatu se stále častěji neřeší jen státy, ale i konkrétní firmy. K velkým ropným společnostem se nově přidává i cementářský průmysl, který patří mezi výrazné zdroje emisí. Právě na jednu z největších cementáren na světě teď míří klimatická žaloba.

Střelci z Bondi Beach pečlivě plánovali vražedný útok celé měsíce, uvádí soudní dokumenty

Vražedný útok na židovskou komunitu na Bondi Beach v Sydney byl podle nově zveřejněných soudních dokumentů výsledkem pečlivého, několikaměsíčního plánování. Dva podezřelí střelci podle nich dlouho předem trénovali střelbu, připravovali výbušniny a také dva dny před činem provedli průzkum místa.

Zahraniční dluh Česka vzrostl na 5,55 bilionu korun

Zahraniční dluh Česka ve třetím čtvrtletí vzrostl na 5,551 bilionu korun. Odpovídá to 66 Zahraniční dluh Česka ve třetím čtvrtletí vzrostl na 5,55 bilionu korun. Odpovídá to 66 procentům hrubého domácího produktu. Podle předběžných dat České národní banky se dluh proti předchozímu čtvrtletí zvedl o 193,8 miliardy korun.

Zemřel James Ransone, představitel Ziggyho z The Wire

Herec James Ransone, známý jako Ziggy Sobotka ze seriálu The Wire, u nás vysílaného jako Špína Baltimoru, a z hororu It Chapter Two, zemřel ve věku 46 let. Zpráva o jeho smrti zasáhla kolegy, fanoušky i filmový svět, který si ho bude spojovat s komplikovanými a zranitelnými postavami.

Patnáct lidí zemřelo při nehodách, kdy se dveře Tesly neotevřely

Tesla už roky dostává stížnosti na dveře, které se po nehodě zaseknou a nejdou otevřít. Lidé to řeší u amerických úřadů, na sociálních sítích i u soudu. V některých případech pak nejde o nepohodlí, ale o boj o čas.

Rusko je ochotno právně zakotvit, že nezaútočí na zemi EU ani NATO, řekl Rjabkov

Rusko je připraveno v právně závazném dokumentu potvrdit, že nemá v úmyslu zaútočit na žádnou členskou zemi Evropské unie ani Severoatlantické aliance. Podle ruské státní agentury RIA to dnes uvedl náměstek ruského ministra zahraničí Sergej Rjabkov. Mnozí západní představitelé, včetně řady evropských vlád i šéfa NATO, v poslední době upozorňují na rostoucí militarizaci Ruska a varují, že se Evropa musí připravit na možnost přímého střetu s Moskvou.

Japonsko chystá restart největší jaderné elektrárny na světě

Japonsko udělalo další velký krok k restartu největší jaderné elektrárny na světě. Regionální parlament v prefektuře Niigata podpořil guvernéra Hideyo Hanazumi, který restart dlouhodobě hájí. Elektrárna Kashiwazaki Kariwa má po patnácti letech od havárie ve Fukušimě znovu vyrábět elektřinu už v roce 2026.

Jihokorejský prezident chce hrazenou léčbu plešatosti ze zdravotního pojištění

Jihokorejský prezident I Če-mjong nařídil své vládě, aby zvážila rozšíření veřejného zdravotního pojištění o léčbu vypadávání vlasů, s argumentem, že plešatost se pro mladé lidi stala spíše "otázkou přežití" než kosmetickým problémem. Informoval o tom zpravodajský server The Guardian.

Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, bude jím guvernér Louisiany

Americký prezident Donald Trump jmenoval zvláštního vyslance pro Grónsko, jímž bude guvernér Louisiany Jeff Landry. Trump to v neděli večer uvedl na své síti Truth Social. Landry na sociálních sítích uvedl, že jeho cílem v nové funkci bude připojení Grónska k Americe. Trump dal letos opakovaně najevo, že by Spojené státy měly ostrov, který je poloautonomním územím Dánska, získat. Dánsko v reakci upozornilo, že celý svět by měl respektovat celistvost tohoto království.

Při výbuchu nálože v Moskvě zahynul ruský generál

Při výbuchu nálože nastražené v autě dnes v Moskvě zahynul ruský generál Fanil Sarvarov, který byl náčelníkem generálního štábu oddělení operačního výcviku ruských ozbrojených sil.

Ukrajinské drony zasáhly dvě ruská plavidla a poškodily přístav

Ukrajinský dronový útok v noci na dnešek poškodil dvě plavidla a dvě kotviště v přístavu v ruském Krasnodarském kraji. Uvedl to tamní krizový štáb, podle kterého v přístavu vypuklo několik požárů, které se snaží zlikvidovat hasiči. Ruské ministerstvo obrany mezitím oznámilo, že protivzdušná obrana v noci zachytila a zničila 41 ukrajinských bezpilotních strojů. Ukrajinské letectvo dosud bilanci nočních ruských útoků nezveřejnilo, informovalo ale o dronech mimo jiné v Oděské, Žytomyrské, Kyjevské či Doněcké oblasti.

KOMENTÁŘ: Santa Claus rally na obzoru. Proč trhy o Vánocích často rostou?

V rytmu vánočního rozjímání by možná člověk na akciových trzích s koncem roku očekával klid a pohodu. Jenže tomu bývá přesně naopak. Historicky trhy mezi svátky rostou, pro což se vžil termín Santa Claus rally. Co za tímto fenoménem stojí?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama