Probíhá tichá revoluce v tom, jak procházíme letištní bezpečnostní kontrolou. Ale většina z nás si toho ani nevšimne. Na některých letištích však už byl zrušen zákaz tekutin na palubu. Informovala o tom CNN.
Požadavek dávat tekutiny do 100 mililitrových nádob a vyjímat elektroniku z obalů je základním prvkem kontroly již téměř 16 let. Na mnoha letištích po celém světě je však již zavedena nová technologie, která umožní toto pravidlo zrušit.
V říjnu 2021 letiště Shannon na západě Irska v tichosti oznámilo svůj nový moderní počítačový tomograf, CT skenovací bezpečnostní systém, který byl instalován za cenu 2,5 milionu EUR. Kapaliny a elektronika nyní mohou zůstávat v batozích, neplatí ani omezení objemu tekutin.
Není to poprvé, co je Shannon, nejzápadnější evropské letiště, globálním průkopníkem. První Duty-Free obchod na světě zde byl otevřen v roce 1947 a v roce 2009 se stalo prvním letištěm mimo Ameriku, které poskytovalo plné vybavení pro předběžné odbavení v USA.
Tento nejnovější krok si začal získávat větší pozornost až v okamžiku obnovení mezinárodního cestování, přestože byl implementován už během pandemie. Letiště Donegal na severozápadě Irska také následovalo instalaci nové technologie a upustilo od pravidla 100 mililitrů.
Bezpečnost i bez dlouhých front
Jak tedy tato nová CT technologie funguje, která letiště ji již využívají a proč více míst neuvolňuje svá omezení?
Kevin Riordan, vedoucí kontroly ve společnosti Smiths Detection, která je světovým lídrem v technologii počítačové tomografie a poskytuje bezpečnostní vybavení letišti Shannon, vysvětluje: „Stejně jako u CT skenů, které známe z nemocnic, bezpečnostní skenery na letištích nahrazují konvenční 2D rentgenové skenování mnohem přesnějším 3D zobrazením. Získáte mnohem více informací.“
Díky tomu bezpečnostní kontrola zjistí, jaké materiály se nacházejí ve vašem batohu.
Shannon Airport odhaduje, že čas strávený procházením bezpečnostní kontroly pasažérů bude díky nové technologii zkrácen na polovinu.
Zákaz kapalin byl zaveden po celém světě poté, co bylo v srpnu 2006 zmařeno transatlantické teroristické spiknutí, při kterém skupina plánovala odpálit kapalné výbušniny na palubě několika letů.
Postupné zavádění
Technologie CT se poprvé začala dostávat na titulní stránky už v roce 2018. Skenery byly testovány na velkých letištích včetně londýnského Heathrow, New York JFK a amsterdamského Schipholu. Následující rok Heathrow oznámilo, že investuje 50 milionů liber do postupného zavádění technologie na svých letištích s termínem do roku 2022.
V červenci 2020 bylo oznámeno, že londýnské letiště Southend se stane prvním v Británii, které upustí od praxe nutit cestující vyndat tekutiny a elektroniku z tašek, než projdou bezpečnostní kontrolou.
Amsterdam Schiphol také od roku 2020 používá technologii CT na všech svých kontrolních stanovištích, řekl CNN Dennis Muller, hlavní mluvčí letiště. Ale na rozdíl od Southendu nebo Donegalu je to hlavní mezinárodní uzel. Pro cestující již není povinné dodržovat omezení týkající se tekutin, ale letiště doporučuje, aby stejně používali 100mililitrové nádoby, aby se vyhnuli problémům při létání do jiných jurisdikcí.
Covid-19 zbrzdil nástup nové technologie
Náklady na implementaci této nové technologie nejsou nízké a menší letiště, která se již tak po covidu potýkají s problémy, nemají často finance na inovace. Efektivita a spokojenost zákazníků je samozřejmě prvořadá, ale kratší bezpečnostní kontroly také znamenají, že se cestující rychleji dostanou do prostoru letiště. A utratí více peněz v letištních obchodech a restauracích.
Motivace pro zavádění této převratné novinky zde je. Otázkou je, jak dlouho ještě potrvá, než ji přijmou všechna letiště a bezpečnostní kontroly se tak po celém světě sjednotí.