Volvo bylo vždycky známé tím, že své projekty posouvalo o stupeň výše než konkurence. Nejnovější MPV mluví za vše. Nese označení EM90 a jedná se o naprosto přelomový automobil. Automobilka ho světu představila teprve před několika hodinami. Už teď je ale jasné, že úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. Volvo se nechalo ovlivnit čínským bratrem.
Za podpory firmy Geely se Volvo pustilo do skutečně odvážného projektu. Jako zákazníci jsme zvyklí na masivní SUV i luxusní sedany. Vyjde tedy sázka na prostorné a plně elektrické MPV? Přestože přesnou odpověď přinese teprve čas, je jasné, že bez jasných cílů by se severský gigant do výroby nepustil. Čína disponuje daty o prodeji obdobného vozu na tamním trhu a výsledky jsou více než uspokojivé. Výrobci tedy předpokládají, že by se tento luxusní kousek mohl prosadit i v Evropě.
Filozofie vozu EM90
Veliké odhalení si vzal na starost sám CEO firmy Volvo Jim Rowan. Tento skotský rodák představil model EM90 nejen v jeho vizuální podobě, ale také dokázal nastínit myšlenku celého projektu. Slovo, které se stalo základním kamenem vozu EM90, je „domov“. Výrobci jsou toho názoru, že dávno odzvonilo časům, kdy nás naše dopravní prostředky pouze přesouvaly z bodu A do bodu B. Současná zákaznická základna hledá spíše prostor, kde se bude cítit dobře, bezpečně, zkrátka jako doma.
Inspirace
Jim Rowan také představil styl myšlení, které při návrhu EM90 firma využila. Doslova řekl: „Když designujeme jedny z nejbezpečnějších vozů na světě, vždycky hledíme dopředu a snažíme se být vždy lepší. A to je dobře. Občas ale ohlédnutí zpět za minulostí přinese zajímavé zdroje a inspirace. Podívejte se například na víceúčelové auto Volvo Duett.“ Ano, Volvo se podle slov CEO inspirovalo modelem z 50. let.
Nové MPV tedy kombinuje bezpečnost, prostornost a pokrokové technologie. Jak sám Rowan tvrdí: „Domov nemusí být pokaždé budova. Domov se může měnit. A právě pocit komfortu a bezpečí je to, co činí domov domovem.“ V novém MPV EM90 se tedy mají zákazníci cítit jako doma. Se vším všudy. Firma sází na navázání úzkého vztahu se značkou. Doufejme, že tento krok vyjde. Rozhodující bude ve finále pokaždé cena.
Design
Auto budoucnosti. Jinak bychom asi model EM90 popsat nemohli. Zvenku působí extrémně minimalistickým dojmem. Vzhledem k tomu, že se jedná o elektromobil, přední maska nabízí pohled pouze na dva LED světlomety a zářivý znak Volvo. Interiér si nás vezme do parády díky mistrovsky zpracovaným prvkům. Abychom získali představu, podobný luxus bychom čekali spíše od firmy Rolls-Royce. Skvělá práce!
Verdikt
Zatím se budeme moci těšit pouze na variantu s výkonem 268 koní a náhonem na zadní nápravu. Do výroby by měl vstoupit tento luxusní kousek na začátku roku 2024. Pokud bude Volvo směřovat EM90 i na evropský trh, bude to rozhodně až v roce 2025. V Číně si budou moci lidé model pořídit v přepočtu za 2,5 milionu korun.