Moderní letadla jsou šetrnější k životnímu prostředí než ta starší. Přesto přispívají ke globálnímu oteplování více, než se dosud myslelo, ukázala studie britských vědců z Imperial College London. Mají sice menší uhlíkovou stopu, ale přispívat ke globálnímu oteplování mohou podle výsledků prostřednictvím kondenzačních stop. Informují o tom Technology Networks a CBS.
Když letadlo letí, nechává za sebou tenká oblaka vytvářená výfukovými plyny. Jedná se o takzvané kondenzační stopy (nebo pruhy či contrails). Jejich přesný dopad na klima zatím není dostatečně popsán, vědce však znepokojuje.
Tato oblaka totiž v atmosféře zachycují teplo. Všeobecně se tedy věří, že jejich dopad na klima může být ještě větší než v případě emisí uhlíku z leteckého paliva. Nová studie se zaměřila nikoli na dopad těchto oblak, ale množství.
Airplanes fly higher and make contrails that last longer now. A study says that's bad for the climate. https://t.co/DXrFhWk2Z3
— CBS News (@CBSNews) August 7, 2024
Vědci s pomocí umělé inteligence (AI) analyzovali přes 64 tisíc snímků kondenzačních stop z různých letadel nad severním Atlantikem. Nečekané výsledky publikovali v odborném časopise Environmental Research Letter.
Moderní letadla létají ve větších výškách než ta starší, aby ušetřila letecké palivo a snížila svou uhlíkovou stopu. V těchto výškách je totiž vzduch řidší a má menší aerodynamický odpor. Novější letadla jsou pro lety v těchto výškách speciálně zkonstruována.
Špatná zpráva pro letecký průmysl
Problém však je, že kondenzačním stopám v těchto výškách trvá rozptýlení déle, zjistili odborníci. Výsledkem je tedy menší uhlíková stopa, avšak více kondenzačních čar a delší oteplovací efekt, napsal s odkazem na výzkum web Technology Networks.
Podobně jsou na tom podle stanice CBS i soukromé tryskáče. Tyto menší stroje spotřebovávají méně paliva a mají menší uhlíkovou stopu. Počet kondenzačních stop je však v jejich případě srovnatelný s komerčními letadly.
Soukromé tryskáče létají výše než komerční letadla kvůli hustému leteckému provozu v nižších výškách a současně vytvářejí více pruhů než starší letadla. Popsaný efekt pomáhají tlumit čistší motory u moderních letadel.
Vypouštějí totiž méně sazí, což zkracuje životnost kondenzačních stop. Tyto saze obvykle vznikají při neefektivním spalování leteckého paliva. Autoři studie píšou, že to rozhodně neznamená, že jsou moderní letadla špatná.
„Naše studie odráží problémy, kterým letecký průmysl čelí při snižování svého dopadu na klima,“ vysvětlil hlavní autor studie Edward Gryspeerdt. Výsledky ale označil za „nepříznivé“ pro letecký průmysl, letadla totiž oteplují klima dvěma způsoby – emisemi a contrails.