Generace Z ztrácí zájem o alkohol a mění trh po celém světě. Zvláště výrazný je tento trend v Japonsku. Zhruba 60 procent Japonců ve věku 20 let ho nepije vůbec, nebo málo, napsal server The Japan Times. Hlavním důvodem je uvědomění si zdravotních rizik. Všímají si toho podniky, které mění nabídku.
Pětadvacetiletá kadeřnice Hanami Ohashi téměř nepije alkohol, přestože žije ve čtvrti Daikanyamy, jež k tomu vyloženě vybízí. Je plná restaurací, barů, butiků, ale i kaváren a uměleckých galerií. „Pokud se setkávám s přáteli, dám si třeba pivo – jen jedno. Častěji skončíme v kavárně,“ řekla mladá Japonka.
Brewers are betting on zero-proof drinks as younger Japanese are turning to digital entertainment, health consciousness and new ways of socializing. 👉 https://t.co/MFG8nBn0FW pic.twitter.com/j3tPn6A921
— The Japan Times (@japantimes) September 17, 2025
Není jediná. Lidé z generace Z pijí alkohol méně než jejich rodiče a prarodiče. Podle státních průzkumů pije minimálně nebo vůbec asi 60 procent Japonců ve věku 20 let. Trend střízlivosti posilují sociální sítě, hlavně TikTok, a vládní programy. Mladí si uvědomují škodlivé účinky alkoholu na lidské zdraví.
Vliv na to měla ale i pandemie. V Japonsku se smí pít alkohol až od 20 let. Lidé narození kolem roku 2000 dosáhli této hranice během vrcholu pandemie, kdy neměli možnost navštěvovat podniky. Mělo to na ně trvalý vliv.
„Když mi bylo 20, bylo to přímo uprostřed pandemie, takže se žádné velké večírky nekonaly,“ vysvětlila Ohashi. „Občas doma padnul drink, ale nic jako velká shromáždění, kde se lidé mohli potkat. Nikdy jsem si tento zvyk doopravdy neosvojila.“
Je libo noční limonáda?
V Japonsku jsou navíc extrémně populární videohry, streamovací služby a již zmíněná sociální média. Mladí Japonci jim dávají přednost před ranními kocovinami.
Podniky si toho všímají a snaží se současným trendům přizpůsobit. Do nabídky přidávají nealkoholické nápoje nebo zavádějí možnost volby – koktejly bez alkoholu, s 0,5 nebo 0,3 procentem alkoholu.
Mladé se snaží lákat i na atraktivnější názvy. Jeden z pivovarů své nealkoholické nápoje označuje jako „nighttime soda water“ (v podstatě noční limonáda).
Že lidé narození v letech 1997 až 2012 pijí méně alkoholu než starší generace, ukazují studie z celého světa. Podle jednoho výzkumu generace Z konzumuje asi o 20 procent méně alkoholu na obyvatele než mileniálové nebo baby boomers.
Průzkumy provedené v Americe zjistily, že alkohol nikdy nepila zhruba polovina příslušníků generace Z. A když už alkohol pijí, tak jen příležitostně.