Pražští radní schválili přípravu studie, která má prověřit možnost prodloužení nové linky metra D z náměstí Míru až na náměstí Republiky. Dokument zpracuje Dopravní podnik za 16 milionů korun a práce na něm začnou koncem roku.
Metro D se momentálně staví mezi Pankrácí a Písnicí. Po dokončení úseku Pankrác – náměstí Míru by mohl následovat právě tah do centra. Výstavba poslední části je v plánu po roce 2037 a předpokládá se dokončení mezi lety 2037 a 2044.
Hlavní nádraží v centru trasy
Institut plánování a rozvoje už dříve doporučil vést trasu přes hlavní nádraží, nikoliv na Žižkov, jak navrhovala Praha 3. Nová studie tuto variantu potvrdí, ale zároveň prověří i možnost žižkovské větve. Vedení přes hlavní nádraží má posílit propojení metra s železnicí a navázat na chystanou centrální podzemní stanici Správy železnic.
Podle města je prodloužení na náměstí Republiky nutné také kvůli přetížené trase C. „Současná kapacita linky C se blíží maximu, je proto potřeba část přepravních toků převést na trasu D,“ uvádí schválený materiál.
Koordinace se železnicí
Plán počítá s koordinací výstavby metra s projektem podzemní železnice. Modernizace se dočká i stanice metra na hlavním nádraží, která patří k nejstarším v Praze.
Samotná stavba linky D začala v roce 2022 úsekem Pankrác – Olbrachtova. Následovat mají Nové Dvory a depo v Písnici. Původní termín dokončení celé trasy do Písnice byl rok 2029, ale kvůli zdržení v tendrech se otevření očekává nejdříve v roce 2031.
Prodloužení do centra v dlouhodobém plánu
Pokračování na náměstí Republiky zůstává v dlouhodobé vizi. Do té doby musí město připravit projektovou dokumentaci, vyřídit povolení a sladit harmonogram s dalšími infrastrukturními akcemi v centru. Studie má dát jasnou odpověď, zda je tato varianta proveditelná a jaké náklady i přínosy přinese.
Pro Pražany by nová část linky znamenala rychlejší spojení z jižních částí města přímo do centra a lepší návaznost na vlakové spoje. Město i dopravní podnik teď čeká několik let plánování a příprav, než se tunely začnou razit.