Majitel a provozovatel nákladní lodi, která v březnu narazila do mostu Francis Scott Key Bridge v Baltimoru a zabila šest lidí, se dohodli, že federální vládě zaplatí více než 100 milionů dolarů. Uvedlo to podle Reuters ve čtvrtek americké ministerstvo spravedlnosti.
Ministerstvo v září podalo občanskoprávní žalobu, v níž požaduje 103 milionů dolarů od dvou singapurských společností, Grace Ocean Private Limited a Synergy Marine Private Limited. Cílem žaloby bylo získat zpět peníze, které americká vláda vynaložila na likvidaci následků katastrofy a odstranění vraku lodi Dali a trosek mostu z baltimorského přístavu, aby mohla být vodní cesta v červnu znovu otevřena.
Ship owner in Baltimore bridge collapse agrees to pay $102 million for cleanup: WASHINGTON — The owner and manager of the cargo ship that caused the deadly Baltimore bridge collapse have agreed… https://t.co/2MEOM83uvz #ShipOwner #Baltimore #BridgeCollapse #Cleanup #Washington pic.twitter.com/xF0t4wsOz8
— Voice Press (@VoicePressNews) October 25, 2024
Hlavní náměstek generálního prokurátora Benjamin Mizer podle Reuters uvedl, že urovnání „zajišťuje, že náklady na sanační práce federální vlády v kanálu Fort McHenry ponesou společnosti Grace Ocean a Synergy, a nikoli američtí daňoví poplatníci“.
Trosky odstraňovali stovky specialistů z celého světa
Ministerstvo spravedlnosti tvrdí, že elektrické a mechanické systémy na lodi Dali byly nesprávně udržovány. To způsobilo, že loď ztratila energii a vychýlila se z kurzu, než v březnu narazila do podpěrného sloupu na mostě Francise Scotta Keye. Loď odplouvala z Baltimoru na Srí Lanku, když v důsledku ztráty energie selhalo její řízení, připomíná ABC News. FBI v dubnu zahájila trestní vyšetřování katastrofy.
Žaloba ministerstva spravedlnosti byla podána v rámci soudního řízení iniciovaného společnostmi Grace Ocean a Synergy s cílem omezit jejich odpovědnost za havárii na 44 milionů dolarů. To je částka, kterou představitelé ministerstva označili za „žalostně nedostatečnou“.
Znovuotevření vodní cesty si vyžádalo odstranění 50 000 tun trosek. Během operace, na níž se podílelo 56 federálních, státních a místních úřadů, operovalo více než 1 500 jednotlivých pracovníků a 500 specialistů z celého světa.
Další soud o peníze na nový most
Stát Maryland odhaduje, že obnova mostu bude stát 1,7 až 1,9 miliardy dolarů. Předpokládá, že bude dokončena na podzim roku 2028. Maryland samostatně podal na společnosti žaloby na úhradu nákladů na most, úklidové práce, ekologické nároky a další náklady.
Prostředky, které Maryland získá zpět na rekonstrukci mostu, budou použity na snížení nákladů projektu hrazených vládou USA, uvedlo ministerstvo spravedlnosti.