Věda a TechnikaJak snížit dopad vaší kočky na populace ptáků a savců?

Jak snížit dopad vaší kočky na populace ptáků a savců?

Přestože jsou předoucí kočkovité šelmy velmi oblíbeným domácím mazlíčkem, na populace ptáků a savců v okolí vašeho domu mohou mít neblahý vliv. Dle nového výzkumu pouhé hraní si s kočkou či změna její stravy může snížit množství divoce žijících zvířat, které kočka donese domů. Informoval o tom server ScienceNews.

Podle různých odhadů je pravděpodobné, že miliardy ptáků a savců každoročně podlehnou kočičím domácím mazlíčkům. Výzvy k udržení koček v interiéru se u majitelů ale nesetkávají s velkým pochopením. Dle ekoložky Susan Willson je však zásah ze strany majitelů, který umožní snížení predace koček, velmi důležitý, jelikož dochází k decimování populací ptáků.

Vědci ale objevili jednoduché řešení. Studie zveřejněná v časopise Current Biology ukazuje, že strava bohatá na maso a několik minut hraní si na lov denně může významně snížit dopad koček na populace ptáků a savců.

Pokusů o snížení dopadu koček na divokou zvěř se již objevilo několik. Většina studií se ale zaměřila na to, jak omezit chování koček a jejich schopnost lovit. Ekolog Robbie McDonald a jeho kolegové se však rozhodli podívat na jádro problému. Proč vůbec kočky mají nutkání na lov vyrazit.

„Chtěli jsme zjistit, proč dobře krmené kočky mohou stále zabíjet divokou zvěř,“ říká pro ScienceNews McDonald. Tým usoudil, že by toto chování mohlo vycházet z přirozených instinktů lovu nebo z potřeby doplnit si stravu. Krmiva pro kočky totiž mnohdy nemusí splňovat všechny potřeby koček.

Tým vědců tak testoval 355 domácích koček, které lovily venku, z 219 domácností na jihozápadě Anglie. Majitelé měli za úkol sedm týdnů sledovat a zapsat si každé zvíře, které kočka domů donesla. Celkem těchto 355 koček ulovilo během tohoto období přes 1 800 savců, více jak 400 ptáků a i menší množství plazů a obojživelníků.

Poté po dobu šesti týdnů někteří majitelé krmili své kočky potravou s vysokým obsahem masa, někteří si s kočkami hráli, jiní jim krmivo podávali ve formě úkolů.

A jaké byly výsledky?

Kočky krmené stravou bohatou na maso přinesly domů v průměru o 36 % méně kořisti než před tím. I když se to nemusí zdát jako mnoho, McDonald poukazuje na to, že populace koček jsou velmi velké a pokud by se to vzalo plošně, vedlo by to k o mnoho milionů méně úmrtí.

Kočky, se kterými si naopak jejich majitelé hráli na lov a dali jim hračku na kousání, přinesly o 25 % méně kořisti (převážně savců). Kočky, které na sobě měly speciální rozšířený barevný obojek, jež je více zviditelnil, přinesly dokonce o 42 % méně ptáků, ale přibližně stejné množství savců. Naopak ale kočky, které používaly hlavolamy (tzv. puzzle feeder) k tomu, aby se dostaly k jídlu, přinesly více zvířat.

„Byli jsme překvapeni, že změna stravy měla tak silný účinek,“ říká McDonald a dodává, že se zdá, že výživa má tak určitý vliv na tendenci kočky zabíjet zvířata.

Dle vědců je samozřejmě nejjistějším způsobem, jak kočkám zabránit zabíjet divokou zvěř, chovat je uvnitř. To ale mnoho chovatelů, přestože jim na přírodě záleží, odmítá. Po studii však 33 procent účastníků uvedlo, že plánuje pokračovat v krmení koček na maso bohatou stravou a 76 % má v plánu si se svými kočkami více hrát. Vědci dodávají, že to není dobré jen pro ochranu přírody, ale také pro kočky.

Doporučujeme

CLARITY Act se zadrhl. Americký Senát odložil hlasování na září

Americký Senát před srpnovou přestávkou nestihl hlasovat o návrhu zákona CLARITY Act, který má zavést jednotnější pravidla pro kryptoměnový trh. Projednávání se přesouvá na září, návrh však nadále rozděluje demokratické i republikánské senátory.

V Číně udeřila silná bouře. Evakuován byl více než milion lidí

Východní pobřeží Číny zasáhl tajfun Dolphin, který si vynutil evakuaci více než milionu obyvatel a ochromil dopravu včetně finanční metropole Šanghaje. Bouře přinesla prudký déšť, záplavy a vítr o rychlosti až 150 kilometrů za hodinu. Úřady varují, že nebezpečí ještě nepominulo.

V USA ubylo 23 tisíc pracovních míst. Akcie vystoupaly na rekord

Americký trh práce v červenci překvapivě ztratil 23 tisíc pracovních míst. Slabá čísla ale burzy nezastavila. Investoři očekávají, že horší vývoj zaměstnanosti přiměje centrální banku k opatrnějšímu rozhodování o úrokových sazbách.

Motýli po celém světě mění svá území kvůli oteplování

Motýli po celém světě stále častěji mění oblasti, ve kterých žijí. Některé druhy se šíří do nových míst, jiné ze svých původních stanovišť mizí nebo se stěhují do vyšších nadmořských výšek. Rozsáhlý výzkum ukazuje, že hlavním důvodem jsou rostoucí teploty a častější výkyvy počasí. Změny zároveň naznačují, že se proměňují celé ekosystémy.

Tchaj-wan při vojenském cvičení zpomalil internet

Tchaj-wan během rozsáhlého vojenského cvičení poprvé cíleně zpomalil mobilní internet. Úřady tím simulovaly omezení komunikace, které by mohlo nastat při přírodní katastrofě nebo případném útoku.

KOMENTÁŘ: Nečekaná zpráva pro investory. Na akciích se děje něco, co se nestalo čtyři roky

Boom umělé inteligence způsobil, že americký akciový trh přestává být elitním klubem pro pár vybraných společností. Místo několika tahounů investoři dávají šanci pestřejší paletě titulů. Rovnoměrně vážený index S&P 500 proto po dlouhých měsících poráží ten klasický.

Trump jmenoval Willa Scharfa novým hlavním právním poradcem Bílého domu

Novým hlavním právním poradcem Bílého domu a asistentem prezidenta se od 1. září stane Will Scharf, který dosud působil jako tajemník personálu Bílého domu a zajišťoval administrativu spojenou s prezidentovou agendou. Oznámil to americký prezident Donald Trump v příspěvku na své sociální síti Truth Social.

Ukrajinský útok v Nižněkamsku zabil podle úřadů 12 lidí, mířil asi na rafinérii

Dvanáct lidí zemřelo a dalších 39 utrpělo zranění při rozsáhlém náletu ukrajinských dronů na Nižněkamsk v Tatarstánu, uvedla podle agentury TASS tisková služba vedení této republiky ve středním Rusku. Cílem útoku byl zřejmě rafinérský komplex v Nižněkamsku.

U Sochy svobody v New Yorku se převrátila loď, zahynula žena a dítě

Žena a malé dítě přišly o život v newyorském přístavu, kde se poblíž Sochy svobody převrátila loď. Záchranářům se podařilo vytáhnout z vody 12 lidí, ale pro sedmadvacetiletou ženu a holčičku ve věku pěti měsíců přišla veškerá pomoc příliš pozdě. Úřady zadržely provozovatele plavidla. Informují o tom dnes místní média.

Izrael odmítá Trumpův mírový plán pro Gazu, oznámil premiér Netanjahu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmítl patnáctibodový plán amerického prezidenta Donalda Trumpa pro poválečné uspořádání Pásma Gazy. Prohlásil, že Izrael nestáhne své vojáky, dokud nebude palestinské hnutí Hamás skutečně odzbrojeno.

Vyčerpané české turisty v Rakousku zachraňovaly policejní vrtulníky

O dvou víkendových případech letecké záchrany vyčerpaných českých turistů v rakouských Alpách dnes informují rakouská média. Skupina čtyř českých turistů se ocitla v nouzi a na konci byla zcela vyčerpaná na túře pod rakouskou horou Traunstein. Češi přecenili své síly a slepě se spoléhali na aplikaci, píše dnes o sobotní události server Kronen Zeitung. Ve druhém případě policejní vrtulník v sobotu zachraňoval českou rodinu s vyčerpanou desetiletou dívkou na hoře Grosser Donnerkogel. Píše o tom server MeinBezirk.

České hotely ubytovaly 6,4 milionu hostů. Cizinci zůstávají hlavně v Praze

Cestovní ruch v Česku ve druhém čtvrtletí mírně rostl. Tuzemská ubytovací zařízení navštívilo 6,4 milionu lidí, meziročně o půl procenta více. Zahraniční turisté se však nadále soustřeďují především do Prahy, zatímco regiony spoléhají hlavně na domácí klientelu.

Zemřel otec Lionela Messiho Jorge. Synovi pomáhal v kariéře od jeho 14 let

Ve věku 68 let zemřel Jorge Messi, otec argentinské fotbalové hvězdy Lionela Messiho. Dlouhodobě se potýkal se zdravotními problémy. Zemřel v nemocnici ve svém rodném městě Rosario.

Filmová The Legend of Zelda údajně našla Ganondorfa

Připravovaná hraná adaptace herní série The Legend of Zelda má mít svého hlavního padoucha. Ganondorfa si podle médií zahraje australský herec Uli Latukefu, známý především ze seriálů Young Rock a Marco Polo. Obsazení však zatím nebylo oficiálně potvrzeno.

Húsíové tvrdí, že zasáhli saúdskoarabskou rafinerii na pobřeží Rudého moře

Jemenští Húsíové zasáhli rafinerii společnosti Aramco na saúdskoarabském pobřeží Rudého moře. Oznámil to dnes podle agentury AFP vojenský mluvčí povstalecké skupiny podporované Íránem. Húsíové tak pokračují v útocích z posledních týdnů na Saúdskou Arábii, zejména na ropnou infrastrukturu a tankery v Rudém moři.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama