Generace X – lidé narození mezi lety 1965 až 1980 – se dlouhodobě označuje jako „zapomenutá“. Často totiž stojí mimo hlavní pozornost veřejnosti. Na rozdíl od baby boomerů nebo mileniálů se o nich ve společnosti příliš nemluví. Přitom právě tato generace aktuálně tvoří významnou část pracovních týmů a managementu.
Generace X vyrůstala v komplikované době. Lidé této generace zažili turbulentní změny v ekonomice i ve společnosti. Prošli ropnou krizí 70. let, důsledky deindustrializace, ale i rychlým technologickým vývojem. Přecházeli od analogových zařízení k digitálním inovacím, které formovaly jejich schopnosti i hodnoty. Podle Sloneek Intelligence se právě proto generace X umí „skvěle adaptovat na technologické změny a efektivně je využívat v pracovním prostředí“.
Na druhou stranu jejich výchova probíhala bez velkého dozoru. Business Insider uvádí, že generace X bývala typicky tvořena tzv. „děti s klíčem na krku“. To znamená, že trávily hodně času doma samotné, protože oba rodiče chodili do práce. Podle profesorky Megan Gerhardt to byla „nejméně kontrolovaná generace, protože ještě nebyly dostupné mobily a technologie, kterými by je rodiče mohli sledovat“.
Jejich hodnoty se od ostatních generací také liší. Generace X preferuje autonomii, nezávislost a rovnováhu mezi prací a osobním životem. Jak říká Erin Mantz z blogu Gen X Girls Grow Up: „Jsme hrdí na svou nezávislost a schopnost poradit si sami.“ Často volí praktičnost před emocemi, samostatnost před kolektivem a upřednostňuje pragmatický přístup.
Navzdory jejich důležitosti jsou lidé z generace X často ve stínu jiných generací. Podle Business Insideru se o nich mluví daleko méně než o generaci Z nebo mileniálech. Například během letoška tento server publikoval jen 34 článků o generaci X, ale 166 článků o generaci Z a 123 o mileniálech. O generaci X se tak veřejně příliš nemluví, což pro ně ovšem není nic nového.
Současně jsou ale tito lidé zásadními spojovacími články mezi generacemi. Na pracovištích zastávají manažerské pozice a vedou týmy složené z mladších generací. Jak uvádí Sloneek Intelligence: „Generace X se aktivně věnuje mentoringu mladších kolegů a předává jim své zkušenosti.“ Ačkoli na ně společnost často zapomíná, bez jejich tiché práce a schopnosti překlenovat rozdíly by firmy a instituce nemohly hladce fungovat.