Pražský magistrát pravděpodobně na začátku příštího roku ukončí bezplatné parkování pro elektromobily. Podle náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba bude tento krok součástí rozsáhlejší reformy celého systému parkování, která má ulehčit dopravě v centru. Kroky budou koordinovány s městskými částmi, řekl TV Nova.
„Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zdarma. Je to něco, co mělo smysl v minulosti, ale nyní už to smysl nemá. Elektromobil zabírá místo jako každé jiné auto,“ řekl Hřib.
Zastupitel Prahy 1 a bývalý radní pro dopravu Richard Bureš potvrdil, že radnice konzultuje s městskými částmi. Dodal, že nepochybuje o tom, že zvýhodnění elektromobilů skončí. „Já osobně bych ho už dávno zrušil.„
Město také zřejmě ustupuje od myšlenky zlevněného parkování pro elektromobily, které plánovalo předchozí vedení radnice v době, kdy byl primátorem Hřib. Pro web Aktualne.cz uvedl, že město bude nadále podporovat rozvoj elektromobility prostřednictvím výstavby veřejné infrastruktury pro pomalé a rychlé nabíjení.
Změna se nejvíce dotkne mimopražských dojíždějících, kteří si v posledních letech zvykli parkovat elektromobily v Praze bez omezení. Mnozí z nich nyní budou muset za parkování buď platit, nebo dojíždět jiným způsobem.
Myšlenka bezplatného parkování pro elektromobily vznikla za primátorky Adriany Krnáčové, která prosazovala myšlenku bezemisní dopravy v hlavním městě do roku 2025. Nařízení vstoupilo v platnost v roce 2019.
Hřib uvedl, že reforma parkování by mohla být dokončena do konce letošního roku s účinností přibližně od ledna 2024. Diskuse o tom ještě probíhají, ale jednou z myšlenek je, že by Pražané bydlící tam, kde platí modré zóny, získali roční kredit na 120 hodin zlevněného parkování ve výši 10 korun za hodinu, který by mohli libovolně darovat, uvedl Hřib.
Na kredit by měli nárok i ti, kteří auto nemají. Vyřešila by se tak situace s řemeslníky, kteří obvykle k ceně svých služeb účtují zákazníkovi i drahé parkování.