ZajímavostiDva litry vody denně jsou pro většinu lidí nadměrné množství, tvrdí studie

Dva litry vody denně jsou pro většinu lidí nadměrné množství, tvrdí studie

Doporučení vypít osm sklenic vody denně je pro většinu lidí pravděpodobně přehnané. Informoval o tom list the Guardian s odvoláním na studii, podle které může tato rada například v Británii vést k tomu, že se každý den vyplýtvá 20 milionů litrů pitné vody.

Doporučení vypít osm sklenic vody denně se stalo všeobecně uznávanou radou a často se objevuje ve zdravotnických pokynech. Nejnovější studie však ukazuje, že lidé vodu přijímají velkým množstvím způsobů. Ze zjištění vědců vyplývá, že mnoho lidí potřebuje pouze 1,5 až 1,8 litru vody denně.

„Současné doporučení není vědecky vůbec podložené,“ uvedl Josuke Jamada z Národního institutu biomedicínských inovací, zdraví a výživy v Japonsku a jeden z hlavních autorů studie. „Většina vědců si není jistá, kde se toto doporučení vzalo,“ dodal.

Jedním z problémů je, že předchozí odhady potřeby vody obvykle ignorovaly její obsah v potravinách, který může tvořit podstatnou část celkového příjmu. „Pokud jíte jen chléb, slaninu a vejce, nezískáte z jídla mnoho tekutin, ale pokud jíte maso, zeleninu, ryby, těstoviny a rýži, můžete z jídla získat přibližně 50 procent své potřeby vody,“ řekl Jamada.

Studie publikovaná v časopise Science hodnotila příjem vody u 5604 osob ve věku od osmi dnů do 96 let z 23 zemí. Výzkum spočíval v tom, že lidé vypili sklenici vody, v níž byly některé atomy vodíku nahrazeny deuteriem, stabilním izotopem vodíku, který se přirozeně vyskytuje v lidském těle a je neškodný.

Rychlost vylučování přebytečného deuteria ukazuje, jak rychle se voda v těle obměňuje. Studie zjistila, že tato míra se značně liší v závislosti na věku, pohlaví, aktivitě a okolí člověka. Osoby žijící v horkém a vlhkém podnebí a ve vysokých nadmořských výškách, stejně jako sportovci a těhotné či kojící ženy měli vyšší obměnu, což znamená, že musí pít více vody.

„Tato studie ukazuje, že běžné doporučení, že bychom všichni měli vypít osm sklenic vody – tedy přibližně dva litry denně – je pro většinu lidí ve většině situací pravděpodobně příliš velké,“ řekl spoluautor studie John Speakman z Aberdeenské univerzity.

Přestože pití většího množství vody, než tělo potřebuje, pravděpodobně není zdraví škodlivé, výroba čisté pitné vody není zadarmo, upozorňují autoři. „Pokud by se 40 milionů dospělých v Británii řídilo pokyny a vypilo každý den o půl litru čisté vody více, než potřebují, znamenalo by to 20 milionů litrů zbytečně spotřebované vody denně,“ uvedl Speakman.

Doporučujeme

Indie chce během roku vyškolit deset milionů mladých lidí v umělé inteligenci

Indická vláda plánuje během příštího roku nabídnout školení v oblasti umělé inteligence deseti milionům mladých lidí. Současně chce zavést bezplatnou online přípravu na různé výběrové zkoušky.

Při izraelských útocích v Libanonu zemřelo devět lidí

Izraelské vzdušné útoky na jižní Libanon si dnes ráno vyžádaly nejméně devět obětí, mezi nimiž byly nejméně tři děti a dvě ženy. Dnes o tom podle agentur AFP a AP informovaly libanonské ministerstvo zdravotnictví a místní média. Dalších nejméně 11 lidí utrpělo zranění. Podle libanonského prezidenta Josepha Aúna tím Izrael vyslal jasný vzkaz pokud jde o budoucí mírová jednání.

Silné zemětřesení v Indonésii zabilo nejméně 38 lidí

Indonésii zasáhlo v sobotu ráno silné zemětřesení o síle 7,7 stupně. Nejméně 38 lidí zemřelo a další utrpěli zranění. Otřesy poškodily domy, zdravotnická zařízení i silnice a vyvolaly varování před tsunami. Záchranáři se stále nedostali do oblasti nejblíže epicentru.

Obnova rašelinišť v Indonésii snížila riziko požárů

Rozsáhlé požáry rašelinišť v Indonésii ohrožují lesy, volně žijící zvířata i lidi. Jejich riziko výrazně roste během období sucha spojených s jevem El Niño. Výzkum nyní ukázal, že obnova poškozených rašelinišť může počet požárních ohnisek výrazně snížit.

Disney ukázal první záběry z hraného filmu Na vlásku

Disney představil první oficiální záběry z hrané verze oblíbené pohádky Na vlásku. Ukázka odhalila podobu Lociky, Flynna Ridera i matky Gothel. Film vstoupí do kin na jaře 2028.

Američané omezili nákupy. Tržby klesly nejvíce za více než rok

Americké maloobchodní tržby se v červenci meziměsíčně snížily o 0,6 procenta. Zaznamenaly největší pokles od května 2025, přestože ekonomové očekávali jejich mírný růst.

Luigi Mangione se před soudem přiznal k vraždě ředitele UnitedHealthCare Briana Thompsona

Luigi Mangione se přiznal k vraždě generálního ředitele zdravotní pojišťovny UnitedHealthcare Briana Thompsona. Osmadvacetiletý muž v pátek před federálním soudem na Manhattanu uvedl, že Thompsona 4. prosince 2024 zastřelil. K činu se přiznal v rámci dohody týkající se federálních obvinění ze stalkingu, který vedl ke smrti druhé osoby.

Chorvatské pobřeží zasáhl rozsáhlý požár. Jeden člověk zemřel

Rozsáhlý požár zasáhl chorvatské pobřeží nedaleko oblíbeného letoviska Omiš. Jeden člověk zemřel, 42 dalších utrpělo zranění a přibližně 1200 obyvatel a turistů muselo opustit ohroženou oblast.

Boxer Prichard Colón zemřel ve věku 33 let

Někdejší vycházející hvězda světového boxu Prichard Colón zemřel ve věku 33 let. Portorický reprezentant žil více než deset let s těžkým poškozením mozku, které utrpěl po opakovaných úderech do zátylku během zápasu ve Virginii. Jeho úmrtí oznámil otec Richard Colón, přesnou příčinu však neuvedl.

Trump zavedl až stoprocentní cla na drony, ty z EU budou platit 15 procent

Americký prezident Donald Trump ve čtvrtek podepsal výnos zavádějící až stoprocentní cla na dovoz bezpilotních letounů, uvedl Bílý dům. Dovoz dronů z Evropské unie, stejně jako z některých dalších zemí, bude podléhat 15procentní celní přirážce.

První etapu Czech Tour ovládl Riley Sheehan

Američan Riley Sheehan vyhrál úvodní etapu Czech Tour z Prahy do Karlových Varů. V hromadném spurtu porazil Brita Bena Turnera, třetí skončil Estonec Romet Pajur. Nejlepší český výsledek zaznamenal šestý Dominik Neuman.

Rusko zesílí snahy o zničení všeho, co Ukrajině dodává Západ, řekl Lavrov

Rusko zesílí své snahy zničit všechno, co Ukrajině dodává Západ. Dnes to v rozhovoru s ruskou státní televizí řekl ministr zahraničí Sergej Lavrov. Vyloučil také možnost okamžitého zastavení bojů. Ukrajina se ruské agresi s pomocí Západu brání bezmála čtyři a půl roku.

Nigel Farage obhájil mandát. Jeho hlavním rivalem byla popelnice

Lídr britské strany Reform UK Nigel Farage vyhrál doplňovací volby v jihoanglickém přímořském letovisku Clacton, a vrátí se tak do britského parlamentu, informuje BBC. Politik v červenci po skandálu s nepřiznanými dary v hodnotě milionů liber oznámil, že se vzdává svého poslaneckého mandátu a bude se o něj znovu ucházet.

V Austrálii prudce ubývají obří sépie

V horní části Spencerova zálivu v Jižní Austrálii letos potápěči napočítali jen 44 obřích australských sépií. Ještě loni jich tam bylo více než 63 000 a v některých letech se jejich počet vyšplhal až ke stovkám tisíc. Za mimořádným propadem může stát rozsáhlý toxický vodní květ, který zasáhl tamní mořské prostředí.

Před požárem u chorvatského letoviska Omiš v noci uteklo 1000 lidí

Chorvatští hasiči od dnešní noci zasahují proti rozsáhlému požáru, který ohrožuje známé přímořské letovisko Omiš nedaleko Splitu. Před ohněm muselo utéct nejméně 1000 lidí, píší místní média. České ministerstvo zahraničí uvedlo, že evakuováno bylo 300 českých turistů. Hasiči proti požáru stále zasahují, situace se ve srovnání s nocí zlepšila, uvedl šéf hasičů Slavko Tucaković. Podle médií se několik desítek lidí zranilo, oběti na životech hlášené nejsou. Velký požár je hlášen i jižněji, na poloostrově Pelješac.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama