Psychologie barev naznačuje, že různé odstíny mohou mít širokou škálu účinků, od zvýšení naší nálady až po vyvolání úzkosti. Ale mohla by barva produktů, které kupujete, vypovídat něco o vaší osobnosti?
Mohla by například barva auta, které si pořídíte, nějak souviset s vašimi základními osobnostními rysy?
Vaše preference barev mohou vypovídat o typu obrazu, který se snažíte promítnout svému okolí. Preference barev, od oblečení, které nosíte, až po auto, které řídíte, mohou někdy vypovídat o tom, jak chceme, aby nás ostatní vnímali. Další faktory jako jsou věk a pohlaví, mohou také ovlivnit náš výběr barev.
Jak barvy působí
Bílá: Působí svěžím a čistým dojmem. Často se používá k navození pocitu mládí a modernosti.
Černá: Lidé často popisují černou jako „silnou“ barvu, což může být důvod, proč je černá nejoblíbenější barvou u luxusních vozidel. Lidé často popisují černou jako sexy, silnou, tajemnou, a dokonce zlověstnou.
Stříbrná: Je to třetí nejoblíbenější barva pro vozidla spojená se smyslem pro inovaci a modernost. High-tech produkty jsou často stříbrné, takže barva je často spojována s věcmi, které jsou nové, moderní a špičkové.
Červená: Sníte o červeném vozidle? Je to výrazná barva, která přitahuje pozornost, takže preferování tohoto typu vozu může znamenat, že budete chtít působit dojmem síly, akce a sebevědomí.
Modrá: Lidé často popisují modrou jako barvu stability a bezpečí. Řízení modrého auta nebo SUV může znamenat, že jste spolehliví a důvěryhodní.
Žlutá: Podle odborníků může jízda ve žlutém vozidle znamenat, že jste obecně šťastný člověk a možná o něco ochotnější riskovat než průměrný člověk.
Šedá: Odborníci naznačují, že lidé, kteří řídí šedá auta, nechtějí vyčnívat a místo toho dávají přednost něčemu jemnějšímu.
Samozřejmě, že výběr barev, který provádíme, je často ovlivněn jinými faktory včetně ceny a dalších praktických záležitostí. Nejen to, preference barev se také mohou časem měnit.
Člověk může preferovat jasnější barvy, jež přitahují pozornost, když je mladší, ale s přibývajícím věkem ho přitahují tradičnější barvy. Osobnost kupujícího může hrát důležitou roli při výběru barev, ale kupující jsou často silně ovlivněni faktory jako je cena a dostupnost.
Jsou zapotřebí další výzkumy
Barva může hrát důležitou roli při předávání informací, vytváření určitých nálad, a dokonce ovlivňování rozhodnutí lidí. Preference barev také ovlivňuje předměty, které si lidé kupují, oblečení, které nosí i způsob, jakým zdobí své prostředí.
Lidé často vybírají předměty v barvách, jež evokují určité nálady nebo pocity, jako je výběr barvy auta, která působí sportovně, futuristicky, uhlazeně nebo důvěryhodně. Barvy místnosti lze také použít k navození specifických nálad, například vymalování ložnice jemnou zelenou pro navození klidné nálady.
Jaký je tedy závěr? Odborníci zjistili, že ačkoli barva může mít vliv na to, jak se cítíme a jednáme, tyto účinky podléhají osobním, kulturním a situačním faktorům. K lepšímu pochopení psychologie barev je zapotřebí více vědeckých výzkumů.