Více
    1.9 C
    Czech
    Čtvrtek 2. února 2023

    Co je lepší: řemen nebo řetěz?

    Praha 19. prosince 2022 (PROTEXT) – Na úvod máme pro vás dvě špatné zprávy. Za prvé, porucha rozvodů obvykle vážně poškodí motor. Za druhé, novější konstrukce jsou v tomto ohledu mnohem horší než ty starší. V tomto článku, který se opírá o zkušenosti autoservisů ze sítě ProfiAuto Service, upozorňujeme na základní problémy s řemenovými a řetězovými rozvody.

    V osmdesátých a devadesátých letech bylo jasné, že řetězem poháněný rozvod je lepším řešením než systém s ozubeným řemenem. Výroba řetězových rozvodů byla dražší, takže byly charakteristické spíše u vozů vyšší třídy. Řetězový pohon byl pro mnohé zárukou bezúdržbového provozu po dobu až půl milionu kilometrů. Přestože konstruktéři motorů doporučovali pravidelně kontrolovat napnutí řetězu a jeho případnou výměnu, aby se fáze rozvodu „nerozcházely“, řidiči na tyto rady nedbali a navzdory tomu jezdili bez větších obtíží. S řemeny však byla situace jiná. U lepších vozů měly vydržet nejméně 90 000 km, u horších se musely měnit dvakrát častěji a stejně se dokázaly přetrhnout v těch nejnevhodnějších okamžicích. Nejtrvanlivější řetězové rozvody se montovaly do starých, málo výkonných dieselů Mercedes. Ty, které byly nainstalovány u generací W123 nebo W124, jsou dodnes považovány za nejodolnější na světě. Za to nejproblematičtější byly řemenem poháněné rozvody benzinových motorů Alfa Romeo. Modely 156, 147 se někdy porouchaly již po 20-30 000 km (a docházelo k tomu i v záruční době).

    „Na tomto místě je třeba poznamenat, že některé konstrukce s rozvody poháněnými řemenem byly přesto bezpečné. Obvykle šlo o osmiválcové motory s atmosférickým sáním, u nichž nedocházelo ke zadření pístů s ventily ani v případě, že se přetrhnul rozvodový řemen. Stačilo nasadit nový řemen a mohli jste bez problémů pokračovat v jízdě. Příkladem je starý osmiválcový benzinový motor 1.6 z prvních dvou generací modelu Opel Astra,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku.

    Mělo to být lepší

    Když se výrobci rozhodli montovat řetězy do menších a levnějších vozů, zdálo se, že majitelé méně nákladných modelů budou moct konečně klidně spát. Bohužel se velmi rychle ukázalo, že moderní řetězy nejsou tím, čím dříve. Případy poškození napínáku, roztažení a přeskakování zubů už po 100 000 km se staly pohromou moderních jednotek. Frekvence tohoto jevu pravděpodobně překvapila i samotné konstruktéry. Najednou se ukázalo, že řemen byl lepším řešením, protože se alespoň snadněji a levněji vyměňoval, i když jen z preventivních důvodů. Řetězovým rozvodem byl opatřen třeba malý diesel Fiatu 1.3 M-Jet a dost často se stávalo, že „přeskakoval“. V tomto případě naštěstí stačilo pořídit kvalitní olej, hlídat jeho správnou hladinu a stav napínáku. Horší byla situace například v případě tříválcového motoru Opel Corsa, u něhož byly rozvodovka a její kola vyrobeny z tak nekvalitních materiálů, že se odíraly všechny spolupracující díly. Největším zklamáním však byly benzinové jednotky koncernu Volkswagen ze série EA111. Četné poruchy rozvodů způsobené především selháním napínáků nakonec vedly výrobce k tomu, že tyto konstrukce zcela přepracoval a začal od řady EA211 opět montovat řemeny.

    Další komplikace

    Přes všechny tyto provozní problémy se vyskytla ještě jedna další komplikace. Řetězové rozvody se začaly montovat na straně převodovky. Výsledkem bylo, že výměna obvykle vyžaduje buď demontáž samotné převodovky nebo celého hnacího ústrojí. Tyto nepříjemnosti výrazně zvyšují náklady na pozáruční servis vozů.V současné době mají již téměř všechna auta vyšší třídy řetězové rozvody na straně převodovky, protože to údajně zajišťuje lepší vyvážení motoru a zlepšuje rozložení sil v celém hnacím ústrojí. Když hledáme nejoblíbenější příklady těchto řešení, na mysl vytanou hned dva. Dvoulitrový diesel BMW z řady N47 a všechny vidlicové vznětové motory Audi, například z modelu A6 C6. V obou případech se výměna dále komplikuje, pokud je vůz vybaven pohonem všech kol.

    Smíšená řešení

    Překvapivě dobře si vedou smíšená řešení, tedy ty, které využívají řemen i řetěz současně. V zásadě existují dvě možnosti. Buď je klikový hřídel spojen řemenem s jedním vačkovým hřídelem a druhý vačkový hřídel odebírá pohon z prvního prostřednictvím krátkého řetězu (např. u francouzského motoru 1.6 HDi 16V), nebo je rozvod rozdělen na dvě části a tu první pohání krátký řetěz a druhou zase krátký řemen (např. starší verze motoru Ford 1.8 TDCi). V obou případech řešení obstála ve zkoušce času a přinášejí dlouhé servisní intervaly bez nervů.

    Rozvodovka s překvapením

    U výše zmíněného motoru Ford 1.8 TDCi se konstruktéři v určité fázi výroby rozhodli pro změnu. Krátký řetěz vyměnili za ozubený řemen, který pracuje v oleji. Mnoho uživatelů si to ani neuvědomilo, protože zvenčí všechno zůstalo jako dříve. Starý řetěz nebylo nutné vyměňovat. U řemenu se tomu však bohužel nevyhnete. Začalo se o tom mluvit u modelů Ford Mondeo Mk4 1.8 TDCi a Focus Mk2 FL. Tato jednotka však byla naštěstí po roce 2010 stažena z nabídky.Dále se ale používá řešení s ozubeným řemenem pracujícím v oleji. Narazíme na ně například u současných motorů Peugeot 1.2 PureTech. Kromě toho, že se řemen musí pravidelně měnit a přístup k němu je ztížený, je tu ještě jeden problém: částečky vznikající odlupováním řemene znečišťují motorový olej a urychlují zadírání celé jednotky. Jediným preventivním opatřením je častá výměna oleje a přísné dodržování intervalů výměny řemenu.

    Diagnostika

    Zatímco u rozvodových řemenů výrobci stanovují doporučené intervaly mezi výměnami, u řetězů takové pevné lhůty stanoveny nejsou. Vhodným krokem, který je součástí servisního plánu vozidla je ale pravidelná kontrola stavu rozvodového řetězu, která spočívá v posouzení zvuků vydávaných řetězem a kontrole vzájemné polohy kontrolních bodů na ozubených kolech nebo náchylnosti řetězu k ohybu. V závislosti na značce a modelu vozidla jsou možné i jiné způsoby kontroly, například elektronické prověření synchronizace fází a zapalování.

    „Kdysi býval lepší volbou řetěz. V dnešní době to ale nemusí být pravda. Řekněme jenom, že u oblíbených modelů automobilů způsobuje obyčejný klasický rozvodový řemen mnohem méně problémů a jeho výměna je levnější,“ uzavírá Jindřich Krejčí.

    Kontakt:

    Adam Zbiejczuk

    [email protected]

    skype: zbiejczuk

    ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

    Sledujte nás na sítích

    FBI v Bidenově prázdninovém domě nenašla žádné další utajované dokumenty

    Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) při dnešní prohlídce prázdninového domu prezidenta Joea Bidena nenašel žádné další dokumenty označené jako tajné. Federální vyšetřovatelé si však odnesli "nějaké materiály a ručně psané poznámky" k dalšímu přezkoumání, řekl médiím prezidentův advokát Bob Bauer. Prohlídka byla v pořadí už třetí, kterou FBI provedla v některé z nemovitostí spojených s Bidenem, a trvala zhruba čtyři hodiny.

    Van der Bellen navštívil Kyjev, Ukrajině vyjádřil podporu a solidaritu

    Rakouský prezident Alexander Van der Bellen dnes přijel na návštěvu Kyjeva, aby Ukrajině vyjádřil podporu a solidaritu. Po jednání se svým ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským konstatoval, že nyní nevidí na obzoru konec ruské války na Ukrajině. Informovala o tom agentura APA.

    Ukrajinská tajná služba podnikla razii u exministra vnitra a oligarchy

    Ukrajinská tajná služba SBU dnes podnikla domovní prohlídky u bývalého ministra vnitra Arsena Avakova a u miliardáře Ihora Kolomojského. Prohlídka u oligarchy se podle agentury Unian a serveru RBK-Ukrajina týkala podezření ohledně machinací s ropnými výrobky a zpronevěr v řádu desítek miliard hřiven, jakož i daňových úniků a neplacení cla. Avakov listu Ukrajinska pravda řekl, že se vyšetřovatelé zajímali o kontrakty se společností Airbus kvůli zřícení vrtulníku v Brovarech, při kterém zahynul i Avakovův nástupce v čele ministerstva.

    NEJNOVĚJŠÍ

    FBI v Bidenově prázdninovém domě nenašla žádné další utajované dokumenty

    Americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) při dnešní prohlídce prázdninového domu prezidenta Joea Bidena nenašel žádné další dokumenty označené jako tajné. Federální vyšetřovatelé si však odnesli "nějaké materiály a ručně psané poznámky" k dalšímu přezkoumání, řekl médiím prezidentův advokát Bob Bauer. Prohlídka byla v pořadí už třetí, kterou FBI provedla v některé z nemovitostí spojených s Bidenem, a trvala zhruba čtyři hodiny.

    Van der Bellen navštívil Kyjev, Ukrajině vyjádřil podporu a solidaritu

    Rakouský prezident Alexander Van der Bellen dnes přijel na návštěvu Kyjeva, aby Ukrajině vyjádřil podporu a solidaritu. Po jednání se svým ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským konstatoval, že nyní nevidí na obzoru konec ruské války na Ukrajině. Informovala o tom agentura APA.

    Jak snížit počet předčasných úmrtí kvůli horku? Vysázejte ve městech více stromů, radí vědci

    Evropský tým vědců v nové studii vysvětlil, že více stromů ve městech se rovná snížení počtu úmrtí na extrémní teploty. Kvůli globálnímu oteplování hrozí stále větší tlak na nemocnice. Experti uvedli, že ale není nutné bourat budovy a místo nich sázet stromy. Ve městech je totiž místa pro zeleň dostatek.