Ve Velké Británii byly zakázány dvě reklamy módní značky Zara. Podle britského Úřadu pro regulaci reklamy (ASA) zobrazovaly modelky, které působily „nezdravě hubeně“. Informuje o tom BBC, CBC News a další servery.
Úřad poukázal na to, že modelka na jedné fotografii vypadá vyhuble kvůli stínům na obličeji a drdolu, který odhaluje šíji, zatímco u druhé zvýraznil hluboký výstřih vyčnívající klíční kosti. ASA označil tyto snímky za „nezodpovědné“ a zakázal jejich opětovné použití v této podobě. Zara dostala pokyn zajistit, aby její budoucí reklamy byly „připraveny zodpovědně“.
Two adverts by the fashion giant Zara have been banned for featuring models who appeared to be 'unhealthily thin'. The advertising watchdog said the product listings drew attention to one model's 'protruding collarbone' and another's 'noticeably thin' legs. pic.twitter.com/xZIifcXR29
— Channel 4 News (@Channel4News) August 6, 2025
Zara se hájila tím, že obě modelky měly v době focení potvrzení o dobrém zdravotním stavu. Zároveň uvedla, že fotografie nebyly výrazně upraveny, pouze došlo k drobným korekcím osvětlení a barev. Firma také zdůraznila, že se řídila doporučeními zprávy Fashioning a Healthy Future z roku 2007, konkrétně bodem, který ukládá povinnost zajistit lékařská potvrzení o zdravotní způsobilosti modelek.
Kromě těchto dvou zakázaných snímků ASA posuzoval ještě další dvě reklamy Zary, které však uznány za problematické nebyly. Přesto se Zara rozhodla odstranit všechny dotčené fotografie, přičemž nicméně upozornila, že na ně neobdržela žádné přímé stížnosti od veřejnosti.
I jiné reklamy neprošly
Zákaz těchto reklam přichází po obdobných případech z tohoto roku, kdy byla za „nezodpovědnou“ označena inzerce jiných britských maloobchodníků. V červenci ASA zakázal z téhož důvodu reklamu Marks & Spencer. I jejich modelka působila podle úřadu „nezdravě hubeně“. ASA kritizoval zejména pózu, výběr oblečení a „velké, špičaté boty“, které podle úřadu vizuálně zvýraznily „štíhlost jejích nohou“.
Podobně byla zakázána i reklama společnosti Next na modré skinny džíny. Úřad upozornil na to, že póza a úhel kamery zeštíhlují nohy modelky do té míry, že vypadají příliš vychrtle. Společnost Next se proti rozhodnutí ohradila s tím, že modelka má sice štíhlou, ale „zdravou a vypracovanou postavu“.
Rozhodnutí ASA však mezi veřejností vyvolalo debatu. Někteří čtenáři BBC se ptali, proč úřad zakazuje reklamy s příliš hubenými modelkami, zatímco reklamy zobrazující nezdravě obézní modelky ponechává bez povšimnutí.
Módní průmysl je již desítky let kritizován za to, že zaměstnává příliš hubené modelky, což vědci již dlouho spojují s poruchami příjmu potravy a negativním vnímáním vlastního těla.
Několik zemí v průběhu let zavedlo ochranná opatření. Například Francie na základě zákona z roku 2015 zakázala příliš hubené modelky bez lékařského potvrzení o jejich zdravotním stavu.